• MeLove22

När börjar barn krypa??

Hej jag har en fråga, när börjar barn krypa? Jag har en dotter på 7½ månad som inte kryper än, hon kan sitta jätte stadigt och går lite i gåstolen men hon kryper inte.. Tack på förhand!!

• Svar på tråden När börjar barn krypa??
  • MeLove22
    lillvilda skrev 2009-12-11 12:24:21 följande:
    allt i från 4 månader till aldrig skulle jag tro. Mina har varit 4,5 månad och 6 månader men då anser jag nog dom rätt tidiga. Jag tycker itne du ska oroa dig. Alla barn kryper inte å det är lika normalt det. Hon kanske börjar krypa och bara kryper nån vecka innan hon börjar gå. Hon kanske börjar gå direkt. Genom att hon har gåstolen så kanske hon inte känner behov av att krypa heller. Hon tar sig ju fram iallafall. "Tjabba eller nått" och "Rumpetroll " det gjorde vår äldsta pojke oxå. Vi har kort då han vid 5 mån går längs med en låg hylla i sovrummet å en där han går vid vardagsrumsbordet. Vid 7 månader sprang han här hemma med gåvagnen för fullt. Min yngsta gick helt utan stöd och slutade krypa för att bara gå vid 9 mån. Det är ju så olika. Barn utvecklar ju olika saker i olika takt. Mina har varit motoriska men min 2,5 åring är ju fortfarande dålig på att prata. Medan andra satsar mer på språket osv. Ts jag tycker du ska ta det med ro. Barn är olika å lägger krutet på olika saker.
    Mmmm, då ska jag inte oroa mig i onödan då!!
  • Grismamman

Behöver inte oroa er, min son lärde sig krypa vid 9-10 mån.
    Jag själv lärde mig inte krypa förrän jag hade lärt mig gå vid ett års ålder! Alla är vi olika, ändå kan jag säga att jag idag är en fullt fungerande människa utan vare sig fysiska eller psykiska krämpor.

• Dr Mupp
    Rumpetroll skrev 2009-12-11 12:16:43 följande:
    Dr Mupp skrev 2009-12-11 12:14:06 följande: Kunde hon/han dra sig själv upp mot möbler vid 5mån?
    japp, alla tre
  • lillvilda
    MeLove22 skrev 2009-12-11 12:39:48 följande:
    Mmmm, då ska jag inte oroa mig i onödan då!!
    nej det tycker jag inte hon är ju dessutom bara 7 ½månad. Är hon pigg och med i övrigt, intresserad av saker osv så tycker jag inte det är något att fundera över. Barn behöver inte ens krypa. Jag jobbar som förskollärare och jag brukar kolla att dom kan korsrörelserna (dom de tränar när de kryper) å dom flesta kan det ändå. Ser man att barnen inte befäst dom när de är i förskolåldern kan man träna dom.
    Så är hon inte sen ens än. Många kryper ju inte innan dom är 10 mån. det är ju mycket möjligt att hon bara kryper iväg en dag. Gåstolen gör troligtvis att intresset för att krypa inte är lika stort.

Njut du av lugnet före stormen. Jag tillhör en av dom som aldrig haft en lugn mammafika utan fått jaga barn hela tiden. Då önskade man lite att den där lugna 10 månaders som satt å lekte snällt på rumpan vore min istället. Då kanske man hade hunnit dricka den där koppen te under mamma ledigheten .
    Nu har jag en 1 åring som klättrar som en vilde. Upp på köksbordet, räknar "ett,to, tre "och sen ropar "hoppidi" . det är bara att kasta allt å springa å fånga Du är kanske snart där du med.
  • MeLove22
    Grismamman skrev 2009-12-11 12:43:11 följande:
    Behöver inte oroa er, min son lärde sig krypa vid 9-10 mån. Jag själv lärde mig inte krypa förrän jag hade lärt mig gå vid ett års ålder! Alla är vi olika, ändå kan jag säga att jag idag är en fullt fungerande människa utan vare sig fysiska eller psykiska krämpor.
    Okej, tack!!
  • MeLove22
    lillvilda skrev 2009-12-11 12:49:40 följande:
    nej det tycker jag inte hon är ju dessutom bara 7 ½månad. Är hon pigg och med i övrigt, intresserad av saker osv så tycker jag inte det är något att fundera över. Barn behöver inte ens krypa. Jag jobbar som förskollärare och jag brukar kolla att dom kan korsrörelserna (dom de tränar när de kryper) å dom flesta kan det ändå. Ser man att barnen inte befäst dom när de är i förskolåldern kan man träna dom. Så är hon inte sen ens än. Många kryper ju inte innan dom är 10 mån. det är ju mycket möjligt att hon bara kryper iväg en dag. Gåstolen gör troligtvis att intresset för att krypa inte är lika stort. Njut du av lugnet före stormen. Jag tillhör en av dom som aldrig haft en lugn mammafika utan fått jaga barn hela tiden. Då önskade man lite att den där lugna 10 månaders som satt å lekte snällt på rumpan vore min istället. Då kanske man hade hunnit dricka den där koppen te under mamma ledigheten . Nu har jag en 1 åring som klättrar som en vilde. Upp på köksbordet, räknar "ett,to, tre "och sen ropar "hoppidi" . det är bara att kasta allt å springa å fånga Du är kanske snart där du med.
    Mmm okej, ja hon sitter och leker och har sig. Och "pratar" förfullt!! Och hon är frisk som en nötkärna!! Hon är väldigt med och det har hon varit sedan hon var nyfödd!! Hon har lätt för att lära sig saker men att krypa är hon inte alls intresserad av.. Lägger man henne på magen så kanske hon drar sig bakåt ca 1 dm sen tappar hon tålamodet och blir arg . Min svärmor säger att "Ja mina barn dom börja krypa när de var 6½ - 7 månader och de börja gå när de 12 månader". Jag blir så stressad av att höra det så då har jag fått för mig att min dotter är sen. Men min mamma försöker trösta mig och säga att "Ja det kommer när det kommer. Hon är bara 7½ månad. Lyssna inte på allt och alla. Man ska inte jämföra bebisar.. Alla är vi olika". Och det är en lättnads känsla men jag kan ändå inte släppa det min svärmor säger.. =/
  • Mumin75

Din dotter är absolut inte sen. Det vanligaste är att dom börjar krypa någongång mellan 7-10 månader men även tidigare eller senare är fullt normalt.
    Jag har 4 döttrar varav 2 kröp vid 10 månader, en vid 12 månader och den yngsta vid 7 månader... och den yngsta ansåg min bvc-tant var ganska tidig med krypandet, dock kunde hon inte sitta själv förräns vid 8 månader men det är också helt normalt. Hon som kröp vid 12 månader ålade istället, tror hon började runt 8-9 mån och sen kröp hon bara några få gånger efter 1-årsdagen för att sedan resa sig och gå istället. Jag känner faktiskt ingen vars barn börjat krypa innan 7 månader.

• MeLove22
    Mumin75 skrev 2009-12-11 13:05:13 följande:
    Din dotter är absolut inte sen. Det vanligaste är att dom börjar krypa någongång mellan 7-10 månader men även tidigare eller senare är fullt normalt. Jag har 4 döttrar varav 2 kröp vid 10 månader, en vid 12 månader och den yngsta vid 7 månader... och den yngsta ansåg min bvc-tant var ganska tidig med krypandet, dock kunde hon inte sitta själv förräns vid 8 månader men det är också helt normalt. Hon som kröp vid 12 månader ålade istället, tror hon började runt 8-9 mån och sen kröp hon bara några få gånger efter 1-årsdagen för att sedan resa sig och gå istället. Jag känner faktiskt ingen vars barn börjat krypa innan 7 månader.
    Okej, skönt att höra!! Känner mig lite lugnare nu.. Tack tack tack!!
  • lillvilda
    MeLove22 skrev 2009-12-11 13:01:43 följande:
    Mmm okej, ja hon sitter och leker och har sig. Och "pratar" förfullt!! Och hon är frisk som en nötkärna!! Hon är väldigt med och det har hon varit sedan hon var nyfödd!! Hon har lätt för att lära sig saker men att krypa är hon inte alls intresserad av.. Lägger man henne på magen så kanske hon drar sig bakåt ca 1 dm sen tappar hon tålamodet och blir arg . Min svärmor säger att "Ja mina barn dom börja krypa när de var 6½ - 7 månader och de börja gå när de 12 månader". Jag blir så stressad av att höra det så då har jag fått för mig att min dotter är sen. Men min mamma försöker trösta mig och säga att "Ja det kommer när det kommer. Hon är bara 7½ månad. Lyssna inte på allt och alla. Man ska inte jämföra bebisar.. Alla är vi olika". Och det är en lättnads känsla men jag kan ändå inte släppa det min svärmor säger.. =/
    släpp det svärmor säger. Alla är vi olika å det är våra barn med. Hon är inte ett dugg sen och barn tar det i sin takt. Det är mycket som de ska ta in deras första år och dom lägger nog bara upp det lite olika. Din dotter lär sig just nu saker vi kanske inte kan se. Hon bygger kanske på sin språkutveckling så det en dag ska kunna bubbla ur henne massor av prat. Jag lovar dig att om 1 år är det totalt oväsentligt när hon lärde sig krypa eller inte för då har ni andra bekymmer
    Om svärmor säger "Ja mina barn dom börja krypa när de var 6½ - 7 månader och de börja gå när de 12 månader" så tycker du bara kan le åt det hela å sen skita i vad hon säger. Min nu 1,5 åring gick vid 9 mån, visst det var ju sött när han tultade runt men det gav oss egentligen bara massor av mer månader av jagande. Dom har inte självbevarelsedrift i den åldern så han var rent farlig för sig själv. Det låter som du har ett helt normalt barn. Om det nu finns en mall för när de ska krypa , gå etc så kan du ju upplysa svärmor om att inget barn vet om den.
  • MeLove22
    lillvilda skrev 2009-12-11 14:08:06 följande:
    släpp det svärmor säger. Alla är vi olika å det är våra barn med. Hon är inte ett dugg sen och barn tar det i sin takt. Det är mycket som de ska ta in deras första år och dom lägger nog bara upp det lite olika. Din dotter lär sig just nu saker vi kanske inte kan se. Hon bygger kanske på sin språkutveckling så det en dag ska kunna bubbla ur henne massor av prat. Jag lovar dig att om 1 år är det totalt oväsentligt när hon lärde sig krypa eller inte för då har ni andra bekymmer Om svärmor säger "Ja mina barn dom börja krypa när de var 6½ - 7 månader och de börja gå när de 12 månader" så tycker du bara kan le åt det hela å sen skita i vad hon säger. Min nu 1,5 åring gick vid 9 mån, visst det var ju sött när han tultade runt men det gav oss egentligen bara massor av mer månader av jagande. Dom har inte självbevarelsedrift i den åldern så han var rent farlig för sig själv. Det låter som du har ett helt normalt barn. Om det nu finns en mall för när de ska krypa , gå etc så kan du ju upplysa svärmor om att inget barn vet om den.
    Mmmm, jag får göra det!! Tack så hemskt mycket för stödet.. =) . Det värmer i mitt hjärta.
Svar på tråden När börjar barn krypa??