• gulligavera

    Samlingstråd för oss med GBS (Streptokocker B)

    Samlingstråd för oss med GBS (Streptokocker B)
    Dags för ny tråd, gamla som nya är välkomna att läsa information eller informera sig och dela sina tankar runt GBS under graviditeten.
    Kom ihåg att titta in i tråden och berätta om din förlossning när den långa väntan är över!
    Stå på er tjejer, det är en alldeles för jobbig kamp mot vården som många av oss fått/får driva. Men resultatet är värt allt slit.

    I Sverige har man valt att inte informera blivande mödrar om GBS och dess faror. De som får information är ett fåtal och informationen varierar från person till person.
    De flesta som blir hårt drabbade av GBS hade ingen aning om att det fanns något som hette GBS innan de blev drabbade. Det är viktigt att vi som vet om GBS informerar alla som söker information runt GBS.
    I flera länder i Europa går man aktivt ut och informera om GBS till alla gravida, tyvärr så har Sverige valt en annan linje. I vissa länder screenar man alla gravida i slutet av graviditeten, men inte Sverige.

    Infpreg, Kunskapscentrum för infektioner under graviditet:
    www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp...
    Socialstyrelsens rekommendationer:
    www.socialstyrelsen.se/publikationer2008/2008...
    Smittskyddsinstitutet:
    www.smi.se/sjukdomar/streptokocker-grupp-b
    Artikel på familjeliv om en liten kille som klarade sig mot alla oss:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.501977
    Artikel på familjeliv om hur GBS smittar:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.502067
    Internationell GBS sida:
    www.groupbstrepinternational.org//index.html
    Amerikansk sida:
    www.groupbstrep.org/
    Engelsk sida:
    www.gbss.org.uk/index.php
    Norsk sida:
    www.gbs-info.net/

    Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-143/m44817645-77.ht...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-18 10:33
    Infpreg.Kunskapscentrum för infektioner under graviditet:
    www.medscinet.se/infpreg/allinfo/mai
    n.asp?topic=6

    Socialstyrelsens rekommendationer:
    www.socialstyrelsen.se/publikationer2008/2008-130-7

    Smittskyddsinstitutet:
    www.smi.se/sjukdomar/streptokocker-grupp-b

    Artikel på Familjeliv om en liten kille som klarade sig mot alla odds:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.501977

    Artikel på familjeliv om hur GBS smittar:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.502067

    Amerikansk sida
    www.groupbstrep.org/

    Engelsk sida:
    www.gbss.org.uk/index.php

    Norsk sida:
    www.gbs-info.net/

    Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47169954.html

  • Svar på tråden Samlingstråd för oss med GBS (Streptokocker B)
  • L E A
    Pyzzlan skrev 2009-12-24 09:17:00 följande:
    Kikar också in och önskar er alla en riktigt GOD JUL! Hoppas att alla får vara friska över julhelgen och bara äta mycket gott och må bra
    Pyzzlan, vet i sjutton om jag kommer äta av all den goda maten. Aptiten med denna bebis har varit = noll! +4,5 kg på vågen o jag är i v25 men det kanske kommer...
  • Pyzzlan

    L E A skrev 2009-12-24 10:09:41 följande:


    Pyzzlan, vet i sjutton om jag kommer äta av all den goda maten. Aptiten med denna bebis har varit = noll! +4,5 kg på vågen o jag är i v25 men det kanske kommer...
    Det låter ju idealiskt, då blir det ju inte lika mycket att göra sig av med efter graviditeten Men jag vet att det inte är så kul när inget smakar. Jag har mått mycket sämre nu än vid förra graviditeten och det är en hel del som jag inte känner för att äta. Jag ligger på +7 kg nu i vecka 20 så jag lär nog vara en mindre flodhäst innan våren

    Vi har -10 grader kallt idag och var just ute på en liten promenad. Förra graviditeten hade jag ju så mycket sammandragningar att jag inte kunde gå alls, men än så länge går det bra nu. Det känns jättebra. Fast ischias har jag börjat känna av igen, speciellt på natten.

    God fortsättning på er alla!
  • L E A
    Pyzzlan skrev 2009-12-25 11:03:20 följande:
    L E A skrev 2009-12-24 10:09:41 följande:
    Det låter ju idealiskt, då blir det ju inte lika mycket att göra sig av med efter graviditeten Men jag vet att det inte är så kul när inget smakar. Jag har mått mycket sämre nu än vid förra graviditeten och det är en hel del som jag inte känner för att äta. Jag ligger på +7 kg nu i vecka 20 så jag lär nog vara en mindre flodhäst innan våren Vi har -10 grader kallt idag och var just ute på en liten promenad. Förra graviditeten hade jag ju så mycket sammandragningar att jag inte kunde gå alls, men än så länge går det bra nu. Det känns jättebra. Fast ischias har jag börjat känna av igen, speciellt på natten.God fortsättning på er alla!
    Denna gågn är det bara magen som växt, annars e jag mig lik. Vi har regn i massor här så det har inte varit något vidare väder. Jag har jobbar o är hemma nu, min semester börjar! Ska ta o äta lite, duscha o skriva packlista. Vi drar till fjällen på söndag!
  • Sandra och K

    Hej alla Goa tjejer!

    Jag är sjukt nervös just nu och har inte riktigt tålamod att gå igenom alla trådar om GBS. Hoppas att det går bra att jag ställer lite frågor här till er? Ni verkar så snälla och kunniga. Jag är gravid och har kommit in i vecka 20.

    Jag har för ca 5 veckor sedan behandlats för bakteriell vaginos. Jag va blöt i trosorna i flera dagar och visste inte vad som va vad, urin? Flytning eller fostervatten? Jag åkte in till gynakuten för att kolla att det inte va fostervatten och läkaren då sa att jag hade bakteriell vaginos och jag fick antibiotika för det. Jag fick hosta för att kolla om det läckte fostervatten vilket läkaren sa att det INTE gjorde. Ul va utan anmärkning och allt va bra med barnet. Efter kuren har jag inte varit blöt i trosorna något mer. Läkaren sa att vaginosen gör så att man får ökade flytningar och att det va det som hade hänt.

    Jag har väldigt svår foglossning som sitter i fram, i blygdbenet mest vilket gör att det "ilar" spänner och drar lite överallt i den nedre regionen. Jag har nu de senaste dagarna upplevt det som att det ilar i underlivet lite mer än vanligt, jag kissar mer än vanligt (ca varannan timme) har svårt o säga om det faktiskt SVIDER när jag kissar eftersom det gör ont där nere hela tiden pga foglossningen. I förrgår, alltså på julafton, när jag skulle duscha kom antagligen slemproppen ut. Jag åkte in till gynakuten som gjorde ultraljud både vaginalt och på magen. Livmodertappen va intakt och jag hade inte öppnat mig något. Mängden fostervatten va normal och barnet mådde bra. Enligt läkaren va det antagligen slemproppen som redan hade kommit ut, antingen hela eller delar av den va givetvis svårt för henne att bedöma. Hon sa att hon ville kolla om jag hade GBS-bakterier och skickade en urinodling som jag får svar på om va en vecka. Hon sa att jag skulle hålla koll på om jag började läcka fostervatten men att jag annars bara skulle vara som vanligt.

    Min fråga är alltså om det kan vara GBS-bakterier som har gjort så att slemproppen har gått redan nu i vecka 20? Att jag har en Uvi som gör att det ilar där nere. Jag blir så himla rädd och vet inte vad jag ska göra nu under tiden jag väntar på svar? Är det bara att ha is i magen och vänta? Om det skulle läcka fostervatten kommer jag att märka det då? Har problem med urinläckage och är rädd att jag inte ska märka någon skillnad. Iofs läcker det bara exempelvis då jag hostar till utan att hinna knipa och om jag får ett skrattanfall...

    Väldigt tacksam för svar... Kram från mig

  • Zoorama

    Skrev först en egen tråd, men hittade sedan denna samlingssidan så jag kopierar in min "tråd" här...

    Efter min förra förlossning (har en son på 15 månader) fick jag efter några veckor ont i buken, flytningar och allmän sjukdomkänsla. Blev diagnostserad med endometrit (livmodersinflammation) och det var enligt prover som togs GBS som var boven. Behandlades med Kåvepenin då, gick bra. Jag hade dock testat negativt på allmän urinodling tidigare under den graviditeten.

    Nu under denna graviditeten (väntar barn nr 2) har jag känt av täta trängningar och ibland har det svidit lite när jag kissat. Lämnade därför urinprov och bad dem odla... och ja... nu har jag fått det konstaterat att jag har GBS under denna graviditeten. (är nu i vecka 21) Fick Kåvepenin i 7 dagar, men nu, ca två veckor efter avslutad kur, svider det igen!! Känner av en hel del sammandragningar också, och springer på toaletten titt som tätt.
    Detta gör mig så grymt ledsen. Ska försöka tjata till mig ytterligare en odloing nästa vecka, för jag tror att skiten har kommit tillbaka redan. Men när jag fick min förra kur så sa läkaren att jag kunde få "en kur nu, men sen behandlar vi inte mer förrän profylaktiskt under själva förlossningen..." så jag antar att hon inte kommer vilja ge mig nå mer nu, även om jag testar positivt igen? Känns också jättejobbigt. Vill inte förlora barnet, och eftersom jag ju faktiskt känner av en hel del sammandragningar (MER än när jag väntade första barnet) så oroar jag mig jättemycket. Så pass mycket att det stulit mycket av glädjen över att vänta barn över huvud taget. Känns bara nervöst och sorgligt. Hade precis börjat pusta ut efter min progesteronbehandling när jag denna skiten började. (behandlades med progesteron de första 12 veckorna pga tidigare missfall)

    Ni med erfarenhet av GBS sedan tidigare...
    Hur har det gått?
    Hur har det känts?
    Hur har ni blivit behandlade?
    ...vad f-n ska jag göra?

    Tack...

  • Anna65

    Hej Zoorama och Sandra och K


    Jag tror att det är så att GBS kan påverka slemproppen, hoppas någon annan svarar bättre på den frågan inom några dagar.
    Man kan få tillbaks GBS relativt snabbt efter avslutad behandling. GBS ligger ju latent och man vet ju aldrig när det kommer. GBS försvinner aldrig som ni säkert vet.
    Men det som är bra är att ni vet att ni är en av ca 30% gravida som är bärare av GBS. Vad jag menar att ni har alla förutsättningar för att allt ska gå bra eftersom ni vet om er GBS. De flesta fallen där det blir olyckligt utfall är det när man inte vet något om GBS och att man är bärare. 
    Urinodling med ca 4-5 veckors mellanrum ska ni kräva, trots avsaknad av symptom. Har ni symptom och negativa urinodlingar ska ni kräva att det tas vaginalt prov också.
    Zoorama; tittade in på din profil, i slutet av graviditeten brukar man undvika att ge AB, men det är bara så ibland. Du ska absolut få ny behandling ifall du behöver nu du har ju så långt kvar i din graviditet. Det är bara struntprat av doktorn. Byt läkare ifall du behöver.
    Det är väldigt olika hur man blir behandlad, ibland så är det så illa att vissa mammor fejkar symptom för att få till odling. Vissa får ingen info trots symptom och ingen behandling och därför vet de inte att de är bärare av GBS. Men det finns också fantastiska läkare som stöd.
    Behöver ni stöd att ta med är till är barnmorska kan ni skriva ut några av länkarna ovan. T ex Smittskyddsinstitutet, Soc eller Infpreg. Där står det svart på vitt att man ska bl a behandlas. Jag har också upptäckt att det finns skillnad mellan landstingen om hur man ser på GBS, har fått detta bekräftat av min gynekolog. Alla landsting ska följa Soc rekommendationer, men dessa går att vinkla lite, speciellt när det gäller under graviditeten.
    Men alla landsting måste ge er AB-dropp minst två timmar före förlossningen. Vid minsta misstanke om läckage ska ni åka in.
    Ta hand om er nu och njut av era små i magen, det hjälper inte att vara för orolig. Har ni frågor eller behöver ni stöd så finns vi här inne på tråden för er.
    Kramar och lycka till.
    ♥♥♥
  • gulligavera

    Kan man läcka fostervatten utan att ha öppnat sig?

    Hur ser det ut?Luktar?

    Igår kom det som en pöl av ngt som var tunt som vatten, jag kissade inte
    så jag vet inte vad det var?
    I samband med mina onda sammandragningar.
    Det pinsamma är att det var i samband med sex.

    Har ju precis avslutat en kur med Kåvepenin, men symptomen
    var tillbaka direkt.

    Sparkar era bebisar väldigt långt ner, mot livmoderhalsen typ?
    Min har bara sparkat så det gör ont neråt sedan jag började känna
    av bebisen.

  • MammaFia

    God fotsättning!

    Jag väntar nu vårt tredje barn och har haft GBS under alla tre graviditeterna. Våra barn är friska och välmående.

    Under första graviditeten visste jag inte att jag hade GBS. Jag hade väldigt mycket sammandragningar, men tänkte inte mycket på det.
    En vecka efter förlossningen fick jag en livmoderinfektion (hög feber och blödde mer) som antibiotikabehandlades.

    Under andra graviditeten hade jag tidiga SD som orsakades av UVI och fick reda på att det var GBS. Jag fick tre antibiotikakurer och då försvanna bakterien ur urinet, men var kvar i slidgången.
    Jag fick antibiotika under förlossningen och var tvungen att vara kvar på BB i 4 dygn med bebisen. De tempade honom var 4:e timme. De hade verkligen steknkoll och jag kände mig säker på att allt var lugnt.

    Nu är jag halvägs igenom tredje graviditeten och har än så länge inte haft någon bakterie i urinet. Håller tummarna att GBSen inte infinner sig den här gången, men lämnar urinprov regelbundet. Jag ska be om provtagning i slidgången när förlossningen närmar sig för att vara säker på att jag inte bär på bakterien.

    Lycka till alla och stå på er när det gäller penicillindropp under förlossning och observation efteråt.

  • Mölndalstjej 83
    MammaFia skrev 2009-12-29 14:58:53 följande:
    God fotsättning! Jag väntar nu vårt tredje barn och har haft GBS under alla tre graviditeterna. Våra barn är friska och välmående. Under första graviditeten visste jag inte att jag hade GBS. Jag hade väldigt mycket sammandragningar, men tänkte inte mycket på det. En vecka efter förlossningen fick jag en livmoderinfektion (hög feber och blödde mer) som antibiotikabehandlades. Under andra graviditeten hade jag tidiga SD som orsakades av UVI och fick reda på att det var GBS. Jag fick tre antibiotikakurer och då försvanna bakterien ur urinet, men var kvar i slidgången. Jag fick antibiotika under förlossningen och var tvungen att vara kvar på BB i 4 dygn med bebisen. De tempade honom var 4:e timme. De hade verkligen steknkoll och jag kände mig säker på att allt var lugnt. Nu är jag halvägs igenom tredje graviditeten och har än så länge inte haft någon bakterie i urinet. Håller tummarna att GBSen inte infinner sig den här gången, men lämnar urinprov regelbundet. Jag ska be om provtagning i slidgången när förlossningen närmar sig för att vara säker på att jag inte bär på bakterien. Lycka till alla och stå på er när det gäller penicillindropp under förlossning och observation efteråt.
    Tack för ett lugnande inlägg. Jag har GBS och kommer få ab nu under den andra förlossningen. Jag funderat mycket på hur länge man får stanna på BB för obs av barnet. Här i gbg pratas det så mycket om att man ska gå hem redan efter 6h efter förlossningen, och om nu var tredje gravid är bärare av gbs så undrar jag om man verkligen får stanna i flera dagar. Är det någon annan bärare av gbs som fött och kan berätta hur länge ni observerades efteråt.
Svar på tråden Samlingstråd för oss med GBS (Streptokocker B)