• Fantastic 4

    Bebisar födda oktober 2007 del 10

    Tråden hade gått ut så jag tog mig friheten att göra en ny !!!
    Välkomna gamla som nya, här diskuterar vi allt mellan himel och jord{#lang_emotions_heart}!!!!


    Mamma till 4 underverk!!!
  • Svar på tråden Bebisar födda oktober 2007 del 10
  • Solrosen82

    Oj va mycket som skrivits här på några dagar!

    Välkommen Dior!! Visst var det du som skrev om talet? Jag har två barn, en snart 4-åring och Zack som e född 4nov -07. Meja(4-åringen) var sen med talet, kunde vara enstaka ord när hon var 2 år. Zack däremot, kan minst 5 ords meningar och är väldigt snabb att lära sig. För Meja lossnade det nog när hon var ca 2,5år. Nu pratar hon ungefär som andra 4-åringar.

    Anksan: Kul att se dig här igen och Grattis till graviditeten!! Vet ni könet?

    Tussimamma: Kul att höra hur ni har det. Är du kvar på jobbet du började på efter mammaledigheten?

    Nufsan: Meja har varit väldigt jobbig mot Zack länge, det började när han var nån månad gammal. Hon bet honom varje dag i perioder och inte förrän i höstas blev det slut på det. Vi började fokusera på att berömma henne för de bra sakerna hon gjorde. Sen så började Zack ge igen och då ÄNTLIGEN så slutade hon. Jag är fortfarande på helspänn ibland när de leker. De bråkar ganska mycket, men när Zack kan ge igen så blir de ju mer "rättvisa" bråk. Mitt råd är att markera med att säga nej och lyfta bort en bit. Sen fokusera på de bra sakerna hon gör. Sen är ju åldern de är i nu väldigt jobbig som den e.

    Zack verkar ha ärvt mitt tjurhumör Han blir så j-kla tjurig när han får för sig nåt. Men för det mesta är han resonlig och på bra humör. Jag och sambon pratade om att vi måste vara noga med att uppmärksamma storasyster eftersom att alla automatiskt ger Zack så mycket uppmärksamhet då han charmar alla.

  • Solrosen82

    Majsan: Gillar Oliver att se på film? Kanske du kan prova att sätta han i soffan med en film på dagen tiden då han sov förut? Verkligen inget lätt problem det där. Uttrycket att sömn föder sömn tror jag på

  • Nufsan

    Majsan, det är exakt samma här att sömn föder sömn. När Karl sover bra om dagen så blir natten iaf dräglig... sover han hattigt så blir också natten hattig.

    Jobbigt att O vaknar så tidigt när han hoppar middagsluren. Jonna sover faktiskt bättre när hon inte sover på dagen... jag är dock så "ego" att jag brukar lägga henne när vi är hemma själva och hon somnar fort, men då är hon vaken längre om kvällarna ist.

    Solrosen, tack för era tips och råd. Jag hoppas att det ger med sig snart! Jag tycker faktiskt att hon blivit bättre mot Karl senaste veckan, men inte mot andra barn.


     


    Det är jättejobbigt att känna att jag hellre umgås med barn i hennes ålder när hon inte är med för att det bara blir "bråk". INGEN av mina kompisars barn är som Jonna tyvärr. Visst bråkar dom om saker och så, men ingen av dom slår nån bara för att dom inte får saken eller så =/


     


    Men jag hoppas att det också vänder snart!


    ♥ღ♥ 4-barns mamma till tre prinsessor och en prins ♥ღ♥
  • Solrosen82
    Nufsan: Jag förstår att du känner så. Jag har tänkt tillbaka mycket på hur det var tidigare hos oss, speciellt när jag var hemma själv med barnen. Såg ett program på tv där de sa att om man mår dåligt osv. så kommer barnen som ett plåster på en och gör allt för att man ska "vakna upp". Det måste ha vart så hos oss. Det blev en ond cirkel då det funkade dåligt med amning ett tag och så började Meja bitas m.m. Ibland fick jag ringa efter förstärkning
    Sen när jag började jobba och fick mer ork och tålamod med barnen, så blev de också mer harmoniska. Omedvetet så tror jag att man sänder ut saker som kan förklara barnens beteende. Menar inte att det behöver vara så för er, men för mig så tror jag att mycket berodde på att det var så tungt med två barn tätt för mig.
  • Nufsan

    Solrosen,

    Ja nog kan det spela roll, men Jonna var så här redan innan hon fick syskon, så det måste ligga nått annat bakom det också..

    Redan i våras när jag jobbade så frågade dagis om Jonna slogs hemma och så och det gjorde hon. Tänker jag tillbaka så började det ganska snart efter hennes inskolning på dagis och hon fullkomligt älskar dagis så jag tror inte att det har med det att göra.


    ♥ღ♥ 4-barns mamma till tre prinsessor och en prins ♥ღ♥
  • majsan801

    Solrosen jag funderar på om Oliver får se på för MYCKET film. Att han inte blir tillräckligt aktiverad. Men seriöst jag orkar inte leka med han och han vill sällan leka själv. Längtar till våren då vi kan vara ute. Nu vill han bara vara ute max 20min sen är det kallt kinden mamma. Märker ju eg att vi båda har det bättre när vi aktiverar oss och inte är hemma och tittar på film. Men sällan jag orkar men man får väl försöka ta sig nått ÖF och få vinterkräksjukan.

    Till nått roligare har suttit ikväll och nu är alla inbjudningskort klara till bröllopet. Nu ska bara kuverten bara lackas igen med sigill sen läggs det på lådan nästa vecka. Är så spänd på att få lite respons. Vi har ju inte berättat för folk, bara de närmaste och de som måste vara involverade. Inte för att det kommer som en överraskning för folk vi har ju ändå varit ihop i 14år men det är ju ingen som vet att vi ska gifta oss i år. Är skönt att ha nått annat att tänka på ibland.

  • majsan801

    Nufsan jag har tyvärr inget råd att ge. Oliver är hur snäll som helst mot sin syster och andra barn. Nån enstaka gång kan han bli exalterad och slå till mig eller jörgen men det är inte ofta. Har en kompis vars son som är född okt 07, är förlåt överjävlig mot sin lillasyster och andra barn. Han bits, slåss. Grymt drygt att umgås. Han fick en lillasyster när han bara var 17månader och oj den lilla har fått stryk många gånger..hemskt hemskt. Hon gjorde så att hon tog bort den lilla istället och låste in den på rummet och försökte ge uppmärksamhet åt den stora. Föga framgång kan jag säga. Jag skulle aldrig göra den metoden men alla är vi olika. Nu är flickan 10månader och det börjar väl bli lite bättre men hon har fortfarande alltid blåmärken eller rivsår. Hon kan inte lämna dem själva i ett rum ens 5 sekunder. Tråkigt att ha det så. Men det är väl som solrosen säger det är väl bara vänta ut eller nått. Och tydligt markera att det inte är ok på nått sätt.

  • Nufsan

    Majsan, oh vad roligt med bröllopet! Så roligt att få skicka ut inbjudningarna Kommer ihåg hur jag och en kompis satt och pulade med att få ihop dom <3

    Jag tror jag och Jonna också är jättedryga att umgås med och jag drar mig ifrån kompisar.. iaf när jag "måste" ha Jonna med mig. Känns hemskt och säga så, men ingen får nån behållning i våra stunder tillsammans.

    Jag skulle aldrig låsa in Karl.... Det är Jonna som gör fel och jag tycker ju iaf att hon verkar förstå att hon ska vara mer försiktig. Sen händer ju små incidenter, men en del saker händer ju för att hon är liten. Förstår inte att hon inte kan sätta sig på honom t ex, hon sätter sig ju på sina storasyrror, så klart hon inte förstår skillnaden, men vi tränar =P = tjatar, hi.

    Jag är ensam hemma just nu och tokstädar, så underbart att städa i sin ensamhet. Ljudet på stereon är tokhögt och bra musik poppar ur den =D... Tog lite vila nu innan jag ska ge mig på och damma huset. Jag har ägnat 1 ½ timme åt att plocka leksaker..... HELT sjukt vad saker gömmer sig... bakom byråer, soffor, fåtöljer etc. Fick ju sovmorgon i morse och hela legolådan låg utspridd över hela vardagsrummet, hi.

    Nej, dags att fortsätta!


    ♥ღ♥ 4-barns mamma till tre prinsessor och en prins ♥ღ♥
  • Solrosen82

    Under perioden då Meja var som jobbigast minns jag att det var väldigt skönt att vara ute. Det enda som kunde hända där var att hon kunde väcka Zack om han sov i vagnen. Det kan nog vara så Majsan att Oliver behöver aktiveras på annat sätt. Meja hade säkert mått bra av att vara på dagis några timmar och aktiveras av andra barn och personalen där. För det är inte så lätt att ta sig ut och göra saker när man har en liten också. Nu när jag är hemma med barnen så far vi runt och hälsar på mycket, det orkade jag inte med när de var mindre.

    Jag känner nästan ångest när jag läser om hur jobbigt det är för dig Nufsan.  Man känner sig så maktlös när ingenting hjälper. I 2-års åldern har de ju inte utvecklas så pass att de förstår innebörden av det man säger. Betydligt lättare att prata med en 4-åring. Får du nån hjälp av de större barnen Nufsan?

  • Nufsan

    Solrosen, min mellantjej är jätteduktig på att ta Jonna. Jonna avgudar henne, men tyvärr får även hon "stryk" av Jonna och inte lyssnar hon på hennes tillsägelser heller så det är inte så långa stunder. Jonna är ju en riktig pappagris och det är säkert bara för att han aldrig säger till henne, eller det gör han, men så där lamt som bara en karl kan göra, hi.

    Imorgon ska jag ringa till familjecentrum som finns kopplat till mitt bvc och se om jag kan få träffa hon som leder det. Hon är en superbra tjej och jag hoppas att jag kan få ha henne att bolla med hur jag ska hantera Jonna i situationerna. Jag skulle gärna vilja träffa henne tillsammans med Jonna och andra barn, så hon får se hur hon agerar. Dock tror jag att hamnar vi bland barn hon inte känner, så tror jag nog att hon inte ens är hälften så vild :)

    Hoppas ni alla haft en riktigt skön helg =)


    ♥ღ♥ 4-barns mamma till tre prinsessor och en prins ♥ღ♥
Svar på tråden Bebisar födda oktober 2007 del 10