• gamlingen

Farmödrar Hallå!!

Hej alla farmödrar!

Ni är hjältar, ni alla som fött och uppfostrar fina killar och män.

Hur har ni det nu inför julen?

Firar ni med era söner? Eller är det så att de drar ... iväg till sina tjejers/sambos/fruars familjer?

Hur mår ni i så fall?

Jag är själv en tålig och tolerant farmor. Tycker i alla fall jag själv
    Men nu har det gått tio år och varje jul har bestämts av äldsta sonens frus familj och intressen.
    En gång, för fem år sedan, bjöd jag in sonen med familj till mig. De tackade nej.
    Jag har i o f s inget emot hennes familj. Vi kan ha det trevligt ihop, och har haft det så några jular.
    Problemet är att om sonhustrun inte får vara med sina föräldrar och syskon, så klarar hon inte julen (eller andra högtider).

Nu, i morrn, fjärde advent, har vi "julafton" hemma hos oss, min sambo och mig. Båda sönerna kommer med sina resp och mina barnbarn.
    Det blir kul, jag gillar det!

Men känner mig ändå lite ledsen.
    På julafton blir sambon och jag helt ensamma. Vi lider inte av det. Men någon enda julafton skulle jag vilja vara med mina söner och deras familjer.

Vad säger ni, alla kära farmödrar?

Hur klarar ni detta?

Obs; jag vill gärna också höra åsikter från svärdöttrar och söner.

• Svar på tråden Farmödrar Hallå!!
  • Zaria

För min del hade du gärna fått vara sonens farmor.

Min sons farmor hatar mig utan anlening.

Hon anser att jag knarkar (jobbar med psykiskt sjuka och till viss del missbrukare)

När sonen var bebis var hon fly förbannad att jag ammade

Hon jämförde hela tiden sonen med kusinbarnet, vem var bäst? Vem var "snällast" osv och lade en enorm skuld på den mamma som gick ner i vikt senast osv.

Brötade sig in på FR för ett samtal osv...

Ansåg efter e6t väldigt kort förhållande att jag skulle skita i att fira jul med mina föräldrar (som samma år förlorat sin son)

Har idag världens bästa bonusfarmor så jag klagar inte, vi har det BRA idag, men hjälp så ledsen jag varit förr och trott att jag varit värdelös

• gamlingen

Tråkigt, Zaria,
    du skriver osammanhängande och jag förstår inte vad du vill berätta eller dina åsikter om detta.

Vill gärna förstå,
    berätta lite mer!

• anirac1

Jag är svärdotter å friar alltid jul med min svärmor. Jag bara älskar henne hon är en fantastiskt kvinna och ställer alltid upp för oss båda. Iofs så har jag haft ett probelm med henne som vi dock löste idag fungerar vi perfekt skulle inte vilja byta ut henne mot ngn annan person.

• Vafan dåh

Jag har alltid firat jul hos farmor, men i år blir första gången de bara blir jag, sambon och dottern... De kommer bli tufft kommer sakna hennes mat och allt som har med farmor att göra =)

Men ni har aldrig firat en jul hos dig sen sönerna skaffat familj?

• Zaria
    gamlingen skrev 2009-12-20 02:54:55 följande:
    Tråkigt, Zaria,du skriver osammanhängande och jag förstår inte vad du vill berätta eller dina åsikter om detta.Vill gärna förstå,berätta lite mer!
    Hmm, jag skrev punker, utan pnukter, kan vara det...sorry
  • Achillea
    Zaria skrev 2009-12-20 02:50:41 följande:
    För min del hade du gärna fått vara sonens farmor.Min sons farmor hatar mig utan anlening.Hon anser att jag knarkar (jobbar med psykiskt sjuka och till viss del missbrukare)När sonen var bebis var hon fly förbannad att jag ammadeHon jämförde hela tiden sonen med kusinbarnet, vem var bäst? Vem var "snällast" osv och lade en enorm skuld på den mamma som gick ner i vikt senast osv.Brötade sig in på FR för ett samtal osv...Ansåg efter e6t väldigt kort förhållande att jag skulle skita i att fira jul med mina föräldrar (som samma år förlorat sin son)Har idag världens bästa bonusfarmor så jag klagar inte, vi har det BRA idag, men hjälp så ledsen jag varit förr och trott att jag varit värdelös
    Slår mig för pannan och himlar med ögonen.
    Hur kan man bli förbannad över att någon ammar, och sedan att du knarkar för att du jobbar inom psykiatrin. Tur att ni har bonus farmorn för det andra lät inte humf...särskillt trevligt
  • mammamutilltre

Hej!
    Jag är inte överförjust i min svärmor direkt men vi kommer överens och kan vara tillsammans men hon e så jäkla negativ och klagar och gnäller på det mesta.
    Sedan vi fick barn så har vi firat hos oss de flesta jularna i alla fall (7) men svärmor har undrat om det inte är hennes tur att bjuda snart så i år när vi har nyfödd hemma så tänkte vi hon kunde passa på att bjuda, men hon undrade bara vad vi skulle göra och jag svarade att vi inget planerat. Inget annat sa hon.
    Så tillslut så bjöd vi hem dem med alltså svärmor,svärfar och min mans bror och syster, ja tyckte de då att det kunde vara skönt att slippa stå för allt!!!!????
    Det är ju vi som stått för allt de senaste åren.
    Och sedan tyckte de att det var bättre att vi var hos oss då vi har 4 barn numera.
    De bor i stort hus och barnen är snälla de har aldrig röjt omkring någonstans.
    Men så har de oxå slutat bjuda hem oss över huvudtaget.....vi har deras enda barnbarn och det är deras förlust.
    Julen firas hemma hos oss med min mamma och mannens familj som vanligt.

Jag förstår verkligen om du TS tycker det är tråkigt att aldrig få fira med din son, och tyvärr så gör de flesta så som jag känner att de väljer kvinnans fam, vi har dock aldrig firat hos min mamma som bor 30 mil bort utan då har vi bjudit alla till oss istället.
    Min bror firar ALLTID med sin fru och hennes familj vid alla högtider och det tycker även jag är trist, vi bor iof 30 mil från varandra men ändå.

Hoppas er jul ändå blir bra!

God jul.

• kramgrisen

Jag är väl helelrinte så himla förtjust i min svärmor..
    Men vi firar vartanant år. så iår ska vi vara hos mina förädrarpå julafton och hos svärmor den 25..

Jag vill hanåttår attviärhos oss.. båda sidorna..

• gamlingen
    mammamutilltre skrev 2009-12-22 10:09:24 följande:
    Hej! Jag är inte överförjust i min svärmor direkt men vi kommer överens och kan vara tillsammans men hon e så jäkla negativ och klagar och gnäller på det mesta. Sedan vi fick barn så har vi firat hos oss de flesta jularna i alla fall (7) men svärmor har undrat om det inte är hennes tur att bjuda snart så i år när vi har nyfödd hemma så tänkte vi hon kunde passa på att bjuda, men hon undrade bara vad vi skulle göra och jag svarade att vi inget planerat. Inget annat sa hon. Så tillslut så bjöd vi hem dem med alltså svärmor,svärfar och min mans bror och syster, ja tyckte de då att det kunde vara skönt att slippa stå för allt!!!!???? Det är ju vi som stått för allt de senaste åren. Och sedan tyckte de att det var bättre att vi var hos oss då vi har 4 barn numera. De bor i stort hus och barnen är snälla de har aldrig röjt omkring någonstans. Men så har de oxå slutat bjuda hem oss över huvudtaget.....vi har deras enda barnbarn och det är deras förlust. Julen firas hemma hos oss med min mamma och mannens familj som vanligt. Jag förstår verkligen om du TS tycker det är tråkigt att aldrig få fira med din son, och tyvärr så gör de flesta så som jag känner att de väljer kvinnans fam, vi har dock aldrig firat hos min mamma som bor 30 mil bort utan då har vi bjudit alla till oss istället. Min bror firar ALLTID med sin fru och hennes familj vid alla högtider och det tycker även jag är trist, vi bor iof 30 mil från varandra men ändå. Hoppas er jul ändå blir bra! God jul.
    Jag tror att det kan ha blivit en vana för din svärmor att inte själv ordna julafton. Så har det blivit för mig. Jag är osäker på om jag kan göra som dom vill ha det. Är man ensamstående så är det också väldigt jobbigt att göra allting; mat och pyntande, att handla etc.

Men för mig hade detta varit en självklarhet för några år sedan. Då hade vi kunnat skapa en tradition här också.

Tråkigt att ni ska "stå för allt". jag tycker att du ska dela ut uppgifter till dem som kommer. Det är inte försent. Någon kan göra köttbullar, någon Jansson, någon kål, någon sallad. Eller vad ni nu vill ha på bordet.

Det var ett par år som jag tyckte att det var jobbigt att ha barnbarnen här. Men nu är de lite större och det är väldigt trevligt.

Vi hade vår julafton hos sambon och mig i söndags. Det blev faktiskt en höjdare. Vi ska försöka göra det till tradition.
  • Trollet i skogen

Vi har åk till svärmor vartannat år och det andra året har hon varit här hos oss. Då har även min pappa varit här. Nu i år när vi åker bort har vi haft en liten jul före men min pappa. Men jag skulle inte bjuda med honom till svärmor, dels för att hon bor väldigt långt bort och för jag vet att min pappa inte har något emot att vara själv. Han har fler alternativ om han skulle vilja.

Men JA jag tycker du borde få fira jul med dina söner och hela deras familjer. Ta upp det igen i sommar, att det är viktigt för dig. Sen får sönerna fixa det med sina fruar. Det är inte orimligt det du önksar tycker jag.

Även om jag har en gång firat julaffton den 22 december, fullt ut med Kalle, tomte och allt så att jag själv glömde bort att det inte var "riktig" jul så kan man få en julafton.

Svar på tråden Farmödrar Hallå!!