gamlingen skrev 2010-01-06 01:29:59 följande:1. Det där är lätt sagt, om man inte beaktar känslor. Jag tror inte att svärmorn menar väl. Hon pinkar in revir. Genom detta beteende, upplever jag att hon placerar mig i periferin i familjen. Vilket ju är min känsligaste punkt även i övrigt. Även barnbarnen får ett konstigt intryck av detta. De ser undrande ut. Vad de tänker/känner kan jag bara ana. Alltså; jag känner barnbarnen lika väl som hon. Varför göra så?
2. Samma här. Jag växte upp i en mycket stor familj (sex syskon), jag var nativ, sunt naiv tycker jag. Men sen började ena systerna man konstra och värdera det ena och det andra. Sedan hände annat, och åter annat. Nej, min bild av att alla kan vara tillsammans stämmer inte längre. Dock ... jätteviktigt. Jag har många vänner som är somalier och bosnier. I umgänget med dem och deras familjer och vänner känner jag mig fri och omtyckt. Men de unddrar förstås varför inte min familj vill vara med då vi umgås.
Låt henne pinka, barnen och du vet redan din plats som farmor, hur mycket hon än pinkar kan hon inte pinka bort den platsen. Jag har inte läst tråden i övrigt, men tänkte göra det imorgon när jag är mervaken.
Hur som så kan jag berätta en mycket tråkig historia om min mormor, mina kusiners farmor, hennes svärdotter, alltså min morbrors fru har helt klippt med familjen, hon svarar inte om vi ringer, hon hälsar inte om vi möts på stan, om hennes barn får presenter av "farmor" så skickar hon tillbaka dem, barnen har inte träffat sin "farmor" på 10-12 år. Att min morbror går med på detta är skrämmande, det är hans föräldrar, han vågar inte svara i telefon när hon är hemma, han kommer bara och hälsar på dem om hon är borta. För mig är det ett mysterium hur en kvinna kan ha sådan makt.
Morfar har en teori om att det blivit så här för att mormor en gång hade åsikter om att de åkte på solsemester trots att de har skulder både till banken och morbror har lånat privat av morfar, men det vet inte hans fru om, så hon kanske tog illa vid av att mormor tyckte att de kanske skulle betala av skulder innan de var att tänka på nöjen.
Morbror är den enda som avvikit från alla kommer regeln, men han gifte sig tidigt och har alltid firat med hennes familj på hennes villkor. Därför har jag inte tänkt på det, men har funnit det märkligt att ingen av dem kom när mormor fyllde 80 år, och bjöd på stort i bygdegården inte bara för familjen utan för alla vänner och hela byn.
Mormorförsöker ju hålla god min, men jag ser att det gör henne ledsen, och när man är 80 pr, 82 nu så blir det lite extra verkligt att livet inte varar för evigt och kanske lite extra sorgligt och ledsamt att ha förlorat ett barn, men ändå inte om ni förstår.
Men som slutkläm, jag tycker du ska ta lite mer plats, var den du är men bara lite mer.