Sedek skrev 2010-02-08 14:07:42 följande:
Jag tror man, de flesta män, vet vad som är rätt tillvägagångssätt. Även om det ibland ligger långt bort, så finns det där undermedvetet och ger oss, de flesta män, känslan av att inte räcka till. Då tar man, de flesta män..., den lättaste vägen ut och vägrar inse fakta och släpper fram det stora egot. Vips så slipper man tänka, ändra, lära sig eller ha dåligt samvete!Man undviker smärta 1000 gånger före att söka belöning. Och hur kommer man undan det problemet kan man fråga sig? Jo, man måste ändra hur man associerar, kopplar ihop smärta med sina val. Ungefär som en rökare som vill sluta röka, tvinga rökaren att röka 10 paket, 4 cigg åt gången, hetsa! stressa skiten ur honom. Tillslut kommer han associera rökning med fruktansvärd smärta och obehag.Så, hur går vi vidare till relationer?Jo, om karln inte öppnar dörren för dig: Stampa honom på tån med dina högklackade skor HÅRT varje gång, tillslut kommer han associera att inte öppna dörren med en otrevlig konsekvens. Man kan öka effekten genom att samtidigt ge han en publik utskällning varje gång också.Okej nu har jag blandat lite seriöst med lite oseriöst, måste ju vara konsekvent i mitt beteende Frågor på det?
Jag vet namnen på de här psykologiska fenomenen.
Kognitiv dissonans och behavioristisk psycobabble...