Inlägg från: Scratchy |Visa alla inlägg
  • Scratchy

Tråddödare forts....

Mandi74 skrev 2010-02-08 15:57:49 följande:
    Bla, bla, bla, bla, bla.. orkar inte ens läsa allt svammel.Nu.. äta!
    Se, du distanserar dig från mig. Det går inte att vara förödmjukande då.

Jag hade en nybörjargrupp i karate (shotokan) förra året, och det som är svårast för nybörjarna är att gå emot motståndaren när de får slag och sparkar mot sig. Men grejen är att det är i praktiken omöjligt att försvara sig eller attackera när man håller distans. Distansen håller man för att kunna förutse sin motståndares nästa drag och för att kunna bli uppmärksam på dennes brister och svagheter. Men för att få något gjort måste man komma nära och glömma allt vad distans heter.

Lika dant med poker. Man håller en distans och lägger sig oftast, även med bra kort. Men för att kunna vinna måste man satsa hårt ibland.

Tror att Sun Tzu skrev liknande i 孙子兵法.

Så, på mig mer personligen!!!
    Ett mjukt svar stillar vrede, ord som sårar väcker harm.
  • Scratchy
    Sedek skrev 2010-02-08 15:59:22 följande:
    Nu tror jag du drog lite förhastade slutsattser. Ämnet vi pratade om gick lätt att referera till Skinner, Maslow inte att förringa men de högre behoven i trappan mister sin motivationsfaktor rätt fort, så länge de lägre behoven är gott och väl tillgodosedda. Vilket jag antar att de flesta mäns är (lägre behoven tillgodosedda).Herzberg ligger och lurar också men den passar mer in på rena företagscase.Jag kanske är en Skinnerian när jag tänker efter, speciellt om man ser till beteenden i sin helhet och inte bara i företagsvärlden.
    Oj, jag menade inte just Maslows trappa, utan den humanistiska psykologin i större perspektiv, alltså att beteendeförändring härstammar från att man talar om för den som blockerar ens behov hur man uppfattar situationen och därigenom väcker empati. Så jag skulle nog inte kallat mig Maslowian utan snarare Rosenbergian. Det jag menar är alltså att jag ser helt klart att den metod du pratar om är effektiv och verkningsfull (och jag förstår hur du menar även när du skämtar en del), även om jag själv inte använder de metoderna när jag försöker påverka min omgivning. Min syn är att om man tydliggör vilka behov man har, vilkas tillgodoseende blockeras av motparten, så kommer motparten att känna empati eftersom den har liknande behov och kan relatera till situationen. Det väcker även den personens vilja att tala öppet om sina behov och då kan man utveckla relationen, vilket inte händer med B.F. där man snarare skapar en dominerande relation, vilket inte är konstigt med tanke på att det är just dominans som ställt till det från början. Människor går gärna väldigt långt för att vända på pannkakan när de upplever sig dominerade.

Och tänk på att självförtroende och förmåga att leva upp till andras förväntningar också är grundläggande behov.

Så, jag tror att behaviorismen kan skapa en snabbare och exaktare förändring, medan humanismen kan skapa mer långtgående effekter både på självkänslan och relationer, trots att det är ett mer långsiktigt arbete.

Så nu kommer boktips av Scratchy igen: Nonviolent Communication av Marshall B Rosenberg. En av de bästa böckerna jag läst.
  • Scratchy
    Roses skrev 2010-02-08 16:10:04 följande:
    BITE ME.
    Visst, säg bara till var...
  • Scratchy
    Jagbyttenick skrev 2010-02-08 16:18:35 följande:
    VAMPYRER!
    Jag har bara väldigt låg budget denna månaden... äter vad som ätas kan...
  • Scratchy
    Roses skrev 2010-02-08 16:23:59 följande:
    GOT IT?
    Armbågen? Visst, vad som helst som funkar för dig baby...
  • Scratchy
    Sedek skrev 2010-02-08 16:25:51 följande:
    Jag jobbar ju!
    Skulle jag ärligt talat ALDRIG ha kunnat gissa!!!
  • Scratchy
    Roses skrev 2010-02-08 16:29:57 följande:
    Men inga tröga "bitare" här tack!
    Vad är en trög "bitare"? Och varför citationstecken på bitare?
  • Scratchy
    Sedek skrev 2010-02-08 16:34:29 följande:
    Den boken har läraren i grupp psykologi rekommenderat! kanske ska beställa den också.Förstår hur du menar och varför. Det som fascinerar mig med Skinner är inte att man ska tillämpa bestraffning för att fortare få ett resultat, men om man blandar in "populärpsykologi" i det hela och ändrar på en persons associationer till vad som upplevs som smärta, behöver inte ändras genom fysisk smärta utan det kan göras med inre bilder, tankemönster, osv. Man kan uppnå snabba, långvariga och gedigna reslutat på det sättet. Liiiite liiiite åt Neuro Linguistic Programming, men att man tar bort programmeringsdelen och ändrar det till att ändra associationer i ett tillstånd där man har en hävstångseffekt.Vet inte om du fattar, går lite bort från gamla rävar som Maslow här nu och blandar in amerikans framgångspsykologi i det hela.Varför har motparten liknande behov? Eller vilka behov är liknande hos motparten? Menar du grundläggande behov eller specifika behov?
    Ja, det kommer ju in mer och mer kognitiv beteendeterapi i behaviorismen, och det är nog positivt tror jag. Jag förstår vad du menar, absolut.

Man kan också se det så här att om man har kronisk huvudvärk på grund av stress så kan huvudvärkstabletter hjälpa bra. Men huvudvärken stannar, bara att man inte känner av den. Om man jobbar för att förändra sin situation till att bli mindre stressande så kommer man inte att behöva tabletterna.

Likadant så kan det vara så att om man inte är nöjd med sin partners beteende så kan man genom Skinners metoder få en föeändring på dennes beteenden, men förmodligen så uppstod ju partnerns beteende ur någonting, till exempel en ångest eller brist på grundläggande behov. Och kommer man inte åt dem så kommer man förmodligen inte att komma tillrätta med problemet i det långa loppet. NLP jobbar ju med detta genom att analysera presumtiva omvärldsförändringar innan man sätter igång arbetet. Inom KTB saknas detta fortfarande; man hittar inte orsaken till udda fobier eller irrelevant ångest utan slätar bara över den.

Vet inte hur Skinner ställer sig till det, men det skulle vara intressant om du kan ge en tanke på det.
  • Scratchy
    Roses skrev 2010-02-08 16:40:46 följande:
    Hehe...Ja, jag brukar producera extra hormoner när jag bli uttråkad. ;)

Bra tidsfördriv liksom...
  • Scratchy
    Sedek skrev 2010-02-08 16:45:42 följande:
    Vad betyder detta:Korrelation är inte kausalitet.???
    Korrelation är att två fenomen uppträder i förhållande till varandra; kausalitet är att det ena fenomenet orsakar det andra.

Till exempel så finns det en korrelation mellan mycket brott och många fängelser. Alltså finns det en korrelation mellan mängden brottslighet och mängden fängelser. Däremot har man inte lyckats se vilket som orsakar vad. Är det så att man på grund av brottsligheten får fler fängelser eller är det så att om man lättvindigt sätter folk i fängelse så när man brottsligheten? Det vet man inte och därför har man inte lyckats fastställa någon kausalitet.

Lika dant så har skolor med uppgivna lärare sämre elever. Alltså en korrelation. Men var det de dåliga eleverna som gjorde att lärarna gav upp, eller var det att lärarna var uppgivna som gjorde att eleverna inte utvecklades? När man kommit fram till det så har man en kausalitet.

Korrelationer är alltid lättare att forska fram än kausaliteter.

Scratchys boktips: Freakonomics av någon författare som heter typ Stephen eller nåt... Lewis kanske...
Svar på tråden Tråddödare forts....