Inlägg från: Scratchy |Visa alla inlägg
  • Scratchy

Tråddödare forts....

Steven Levitt och Stephen J Dubner har skrivit Freakonomics.
    Ett mjukt svar stillar vrede, ord som sårar väcker harm.
  • Scratchy
    Velour skrev 2010-02-08 16:51:03 följande:
    Fast det är sant. Jag måste ha absolut tystnad om jag ska kunna koncentrera mig 100% på kurslitteraturen. Hahha, ska vi fråga Scratchy om den psykologiska termen?
    Vissa människor har lättare att fokusera all sin uppmärksamhet på en sak, andra har lättare för att ta in helheter. Det finns lite olika saker det kan kopplas ihop med, till exempel kön och etnicitet. En amerikan har till exempel större tendens att fokusera all sin uppmärksamhet på en sak, medan en svensk har tankarna lite mer överallt på en gång. Män har lättare att stänga ute saker de inte fokuserar på medan kvinnor lättare uppmärksammar saker de inte försöker tänka på eller se eller höra. Däremot är skillnaderna mellan kön ganska små, så en amerikansk kvinna är mer enhetligt fokuserad än en svensk man.

Men det kan också orsakas av stress och att man sovit dåligt eller är hungrig. Så det är nog inget psykologiskt fenomen utan ett personlighetsdrag som påverkas av de tillfälliga omgivningarna. Men nu gissar jag lite...
  • Scratchy
    Jagbyttenick skrev 2010-02-08 17:06:41 följande:
    www.familjeliv.se/Forum-4-288/m50613726.htmlDen här människan behöver nog hjälp av både doktor Sedek och doktor Scratchy
    Japp, nu har jag lugnat ner henne...
  • Scratchy
    Velour skrev 2010-02-08 17:12:28 följande:
    Hmm..jag blev intresserad av just det där om etnicitet och koncentration. Det har jag aldrig hört om förut.Resten kan jag hålla med om, men just nu är jag varken stressad, hungrig eller särskilt trött.
    Du kan i så fall läsa Edward Hall's tankar om hög- och lågkontext i kulturer.
  • Scratchy
    Sedek skrev 2010-02-08 17:10:03 följande:
    njae, jag tror du kan se det där rätt så tydligt med Jungs typindex.J hjärtar A är nog ESFP. Du är nog ENTJ, möjligen ENFJ faktiskt. Svårt när man inte träffats, annars brukar jag pricka in sånt rätt bra. på oss 25 anställda prickade jag in ca 90 % rätt innan testet.The Art of Speed reading people av Tieger & Barron eller nått sånt
    Samma sak som jag tänkte på. Dock har jag fått så mycket reprimander i tråden för att jag använder onödigt svåra ord så jag nöjde mig med persolighetsdrag...
  • Scratchy

Fast det var väl Mayers-Briggs som satte namnen på dem?

• Scratchy
    Scratchy skrev 2010-02-08 17:17:17 följande:
    Fast det var väl Mayers-Briggs som satte namnen på dem?
    Oj va dum jag fick mig själv att framstå nu då...
  • Scratchy
    Sedek skrev 2010-02-08 17:10:03 följande:
    njae, jag tror du kan se det där rätt så tydligt med Jungs typindex.J hjärtar A är nog ESFP. Du är nog ENTJ, möjligen ENFJ faktiskt. Svårt när man inte träffats, annars brukar jag pricka in sånt rätt bra. på oss 25 anställda prickade jag in ca 90 % rätt innan testet.The Art of Speed reading people av Tieger & Barron eller nått sånt
    Oj då... ja, du måste nog träffa folk i verkligheten. INFP var det här enligt test jag gjort...
  • Scratchy
    Isnogood skrev 2010-02-08 17:38:38 följande:
    Jag har blivit moster  (igen) August kom i natt, hade väldigt bråttom då syster min bara hann vara på bb 8 minuter innan allt var klart.
    Grattis!

Vad jobbigt för din syster att hon inte fick njuta av värkarna...
  • Scratchy
    Velour skrev 2010-02-08 18:00:36 följande:
    Jag läste på om din personlighetstyp and i liked it very much!
    Naaaaaaaaaaaaaw, jag har inte läst på om din men jag tycker om dig i alla fall...
Svar på tråden Tråddödare forts....