Sedek skrev 2010-03-03 21:53:37 följande:
Tack...Det är ALL skillnad, att handla med riktiga pengar och med ett låtsaskonto. Om du vill lära dig det så borde du börja handla med riktiga pengar, bara lite, det måste kännas annars blir det inte verkligt.Den psykiska biten är det som avgör om du blir lönsam över tid Jag gick skrämmande mycket i pluss med låtsaspengar, dubblade kontot ibland... Men så fort jag bytte till mitt riktiga konto började jag förlora, först en hel del, men sen handlade jag ikapp så nu ligger jag på break even. Ska ta upp det igen när jag känner mig motiverad.Hur bra reslutat?Beror på vilken strategi du kör, hur man ska uttrycka det. Jag hade som mål 10 pips pr dag, och en procentsatts av kontot i varje affär. Det accumuleras över tid och kan generera en hel del.En sak är säker, blir du lönsam över tid kan man LÄTT leva på det med några timmars arbete om dagen!
Jag har gjort bra mycket mer än 10 pips idag. Men problemet är att jag gör riktigt riktigt sjuka grejer ibland, som jag inte vågat med riktiga pengar. Jag har problem med tajmingen. Jag gjorde flera köp perfekt, bara det att jag både öppnade och stängde tre minuter för tidigt hela tiden. Och då blev ju effekten tvärt om mot vad jag ville. Så, jag vill tro att det har att göra med att jag är lite intelligentare än alla andra och därför reagerar för snabbt. Men förmodligen är jag bara girig och obetänksam...
Jag ska börja med ett minikonto så snart jag får lön. Får börja med lite leverage till en början, bara för att se att man har koll på vad man gör, innan man riskerar för mycket.
Men hur mycket grundkapital behöver man för att kunna leva på det? Jag och några kompisar räknade på att om man ska kunna leva på avkastningen på aktier utan att behöva göra eller kunna speciellt mycket så behöver man 4.000.000 sek. (Alltså en 10% avkastning per år ger 30.000 i månaden.)