Inlägg från: Velour |Visa alla inlägg
  • Velour

Tråddödare forts....

Midka skrev 2009-12-27 19:58:11 följande:
    Jag funderade på ett uttryck som jag finner synnerligen konstigt.-"Men kära nån då!" eller -"kära nån!"Alltså... vem är kär? och i 'nån'. Vem är det?Jag förstår att det är fullständigt oviktigt men ändå.... hur uppstod det?
    Det är säkert lånat från engelskans "oh dear" eller något Men varför man säger så, har jag ingen aning om.

Har en vän som är svensklärare och hittills visat sig kunnig i svensk språkhistoria, så jag _kanske_ får ett svar om jag frågar honom.
  • Velour
    Midka skrev 2009-12-27 19:58:47 följande:
    Hysteriskt roligt! Jag hade haft svårt att hålla minen där!
    Jo, jag drog på smilbanden allt, men det var bara för att det var så bisarrt
  • Velour
    Midka skrev 2009-12-27 20:00:55 följande:
    Abonnemanget är på glocalnet. Jag brukar vara toppen nöjd med dem och jag kommer bli det imorgon när de ger mig ett nytt simkort (kostar 250:- om de inte anser att man behöver det...).
    Vad låg du är

Hoppas det går bra med den imorgon. Min syster är en hejare på att köra med utpressning mot försäljare. Hon följde med mig en gång när JAG skulle köpa mobil. Så lägger hon i utpressningsväxeln och gasar på ända tills hon fick gratissaker till sin _egen_ mobil på köpet av min mobil
  • Velour
    Midka skrev 2009-12-27 20:03:55 följande:
    Hmmm. Jag tror inte att det är ett lån i och med att det ofta är ett uttryck som används av äldre, innan eng fick genomslag hos oss... Möjligen att det är för att inte säga Gode Gud och därmed härda... Fråga gärna så ska jag kolla med min svenskakälla!
    Ah, Ok!

Tack för att du påminde mig. I samma sekund jag skrev att jag skulle höra med min vän, glömde jag bort det. Men jag ska göra det NU!
  • Velour

Ord blind skrev 2009-12-27 20:06:38 följande:

Kär=som man tycker mycket om eller blir mycket glad över.Kära nån är allmänt förstärkande i vissa utrop.*källa Norstetds Svensk ordbok
    Instant answer!

Tackar!
  • Velour
    Midka skrev 2009-12-27 20:07:19 följande:
    WOW! Sånt rå impar på mig! Jag är usel på att pruta!
    Ja, jag med samt att jag är så blyg så jag vill ibland bara gå därifrån när hon blir som värst. Men samtidigt är det alltid kul när hon gör så, för hon får alltid med sig en hel del gratisartiklar hem. Senast fick hon med sig ett par hörlurar värda 500 spänn, vilket hon gav bort i julklapp till vår far
  • Velour

Ord blind skrev 2009-12-27 20:11:44 följande:

Sitter med ordboken redo.... :)
    Nu fick jag faktiskt upp en rolig bild
  • Velour

Ord blind skrev 2009-12-27 20:15:55 följande:

?
    Av dig, redo med ordboken
  • Velour

Nähäpp, nu tar jag en FL-paus och går ut i verkligheten en stund.

Ses senare!

• Velour
    Midka skrev 2009-12-27 20:18:45 följande:
    He he, ditt snuskiga lilla stycke!!!!
    Ja, pervo är mitt andra namn!

Vi ses senare
Svar på tråden Tråddödare forts....