• Midka

Tråddödare forts....

Så har det gått snart tre månader sen förra startades. Välkomna hit!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-15 22:15
    Velan!!!!!

Snälla kolla min profil eller FB!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-15 22:17

MEH!!!!!
    Hallååååå!!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-15 22:19

Snacka om att sitta i glasbur!!
    Ni ser mig inte längre...
    buuuhääääääää!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-15 22:21

Äsch!
    Lika bra att ge upp.... Vi ses på onsdag då ... *suck*

Kram på er!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-15 22:23

Woho!!!! Tack Velan!
    Vi ses om ett par dygn då...
    Jag kan inte skicka vare sig mail eller svara i tråden....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-15 22:28

Exakt som Mandi skrev! Jag ser er men jag kan inte svara i tråden. Endast uppdatera min pres och skriva här i TS...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-21 10:01
    Här kommer dennya tråden:

www.familjeliv.se/Forum-5-172/m49482360-2185.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-21 12:14
    Snyggt att länka till sig själv...
    Här kommer den riktiga.... (hoppas jag)

www.familjeliv.se/Forum-5-172/m51482720.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-21 21:48

Då tar jag chansen att få sista ordet här. Tråd! Vila i frid du har varit fantastisk. Så många stunder vi fått fira med dig, vi saluterar dig!

• Svar på tråden Tråddödare forts....
  • Isnogood

Dom är barfota alla 4, började med det efter att gammeltanten (tinkerstoet9 konstant klev ur sina skor ute i hagen, hon stod o pressade ena hoven mot andra hovens skotapp o trampade tills dom böjdes av...både hovslagaren o jag tröttnade på detta, SÅ ofta vill vi inte träffa varandra
    Är lite mer än tio år sedan nu o det fungerar utmärkt, bara att ta det lite lugnare när det är riktigt halt men annars så är hoven lite av en "sugpropp" så det blir inte så halt i alla fall.
    Vi kör så naturligt som möjligt, inga skor, inga bett, har ridit in 2 hästar nu utan bett och när islänningshingsten är gammal nog (om 2 år) så är det samma för honom.

Jag är mörkrädd fortfarande o visst kan det ställa till med spratt i bland men å andra sidan så bor jag ju på landet...inte så mycket håll i gång här, större risk att snubbla över en grävling än att en mordsugen snubbe skulle ge sig iväg hit ut för att kanske möjligtvis hitta någon att ha ihjäl, då är det värre i stan...mer människor o tyvär då också mer galningar.

Jag är kvinna, hetero, o antagligen inte intresserad...
  • Fiamedbarn

*flinar* Ja men i stan är det ljust dygnet runt. Där har man i alla fall möjlighet att se vem som mördare en

Kan du köra dressyr utan bett? Men det är du kanske inte så intresserad av. Men om ni är ute och tokgalopperar, kan du verkligen "styra och stanna" som du vill utan bett? Jag vet en tjej med American Curly-hästar (allergivänliga) som också kör utan bett och utan skor. Tror hon tillverkar både träns och sadlar själv. Men den rasen är också genetiskt utrustad för att stanna när den får panik (överlevnadsfördelar i bergen där den formats).

Och kanske några fåniga frågor till...har du lyktstolpar på gården dygnet runt, eller har du pannlampa...? Och ska man ha värme i stallet? Är det inte jobbigt för en själv på vintern annars?

• Fiamedbarn

Medan folk (läs släkten) ifrågasätter min dröm om en hästgård för att man blir bunden, för att det är mycket jobb och för att man måste fixa praktiska grejjer hela tiden som att laga stängsel är jag mest upptagen över hur jag ska fixa min allergi mot häst och hö, min mörkerrädsla och min bilrädsla! DE är de verkligt stora hindren. Hur svårt kan det vara att laga hagar?

• Isnogood
    Fiamedbarn skrev 2010-03-13 10:49:54 följande:
    *flinar* Ja men i stan är det ljust dygnet runt. Där har man i alla fall möjlighet att se vem som mördare en Kan du köra dressyr utan bett? Men det är du kanske inte så intresserad av. Men om ni är ute och tokgalopperar, kan du verkligen "styra och stanna" som du vill utan bett? Jag vet en tjej med American Curly-hästar (allergivänliga) som också kör utan bett och utan skor. Tror hon tillverkar både träns och sadlar själv. Men den rasen är också genetiskt utrustad för att stanna när den får panik (överlevnadsfördelar i bergen där den formats).Och kanske några fåniga frågor till...har du lyktstolpar på gården dygnet runt, eller har du pannlampa...? Och ska man ha värme i stallet? Är det inte jobbigt för en själv på vintern annars?
    ALLT går att göra utan bett, eller njae har faktiskt inte provat att kör utan bett hittills...men tänkte prova det när shettisen är inkörd

Rider mycket med kroppen o rösten, plus att hästarna är tränade med att jag o dottern är ledarna, den trygga punkten, mycket markarbete där vi lär dom att föja oss och våra röster, hittills ingen som skenat iväg men gammelstoet kan när hon blir riktigt räd för något snurra runt runt, hon försöker söka tryggheten bakom ledaren, vilket då kan vara lite svårt om man sitter ovanpå men hon lugnar sig snabbt när man klappar o pratar med henne, är man lugn o trygg själv så känner de av det.

Jaa, har hört mycket om den rasen o de fanns en som födde upp sådana i lten skala några mil från mig, verkar vara bra hästar.

Inga lyktstolpar här, har lampa utanför ytterdörren till huset som tänds o släcks via timer, lampa utanför stallet men där e glödlampan trasig sedan några år tillbaka, har bara inte blivit av att byta...
    Vi gör det mesta i mörkret, min mamma fattar inte hur vi kan se något över huvud taget
    Brukar inte ens tända lampan inne i foderförrådet när jag ska mäta upp hästarnas foder, känner mig fram o jag vet ju vart allt finns, samma för dottern ( vi är lite tokiga kanske)

Hur svårt det kan vara att laga hagar...?
    -Beror ju alldeles på vad som är trasigt...men JAG tycker inte att det är svårt
    Mer jobbigt när man ska slå ner stolpar i riktigt hård mark...eller träligt när makren är riktigt lerig o man i alla fall måste klaffsa omkring i sörjan för att dra nya trådar/ band o sätta i nya isolatorer även i snöstormar el ösregn, man blir härdad
  • Fiamedbarn

Nu har du säkert bättre saker för dig ute på gården än att sitta här. Folk frågar också hur man ska ha tid att sköta om en gård, men jag tycker det är så trist att INTE ha sin gård att pyssla om....det är liksom något som saknas. Som man (jag) fyller med annat strunt, som TV, ändlöst surfande, småätande och allmän gnällning. Fast jag vet ju inte hur det är att bo så heller. Ska kanske hyra en gård och häst först och pröva på det lite, kanske om två år! Som jag har längtat, och nu är det nog inte långt kvar

• Isnogood

Ja, bekantskapskretsen är ju inte så stor... Det är väl det tråkigaste, att många inte kan förstå hur mycket tid o energi det faktiskt kräver att bo så här, särskilt när man är ensamstående...

Har varit ute några timmar i morse o ska snart ut igen men i helgen har jag inga barn hemma (de är hos sina pappor, varsin alltså...) så då kan jag jobba när o hur jag vill utan att tänka på mattider o annat

Gnälla kan man göra fast man bor så här

• Fiamedbarn

Isnogood, tusen tack för alla dina svar Känns fantastiskt att ha någon att fråga. Och häftigt att du faktisk klarar av din gård själv (nåja nästan) med flera hästar dessuton! En sista fråga bara, har du bott så länge och hade du egna hästar innan dess?

Idag är det soligt och fint och många "borde" tornar upp sig. Men som vanligt när jag känner mig inklämd mellan borde och måste så revolterar jag genom att göra nåt totalt onyttigt istället. Så istället för att gå en lång promenad (göra av med lite kalorier - borde, få ut plutten i verkligheten - måste, ha något vettigt att göra idag - måste) så sitter jag här nästan som på trots....men det är säkert kallt ute ändå. Vore så skönt att få känna några milda vårvindar snart! Och se små tussilagosar - de finaste vårblommor som finns!

• Fiamedbarn

Finns det kanske många hästpersoner som lever likadant i närheten som du kan umgås med? Jag tyckte det var så häftigt när jag läste Melissa Gilbergs självbiografi (Laura i Lilla huset på prärien). Hon var ute och red och träffade på sin blivande man (Bruce i Macahan!) på hästryggen och de brukade i början rida över till varandra Tycker också att det är häftigt att Carolina af Uggla ibland rider till närbutiken och handlar. Har du gjort det - får man det? Kanske är lite läskigt också med tanke på att nån stjäl hästen...men ännu häftigare vore att köra till närbutiken Skulle gärna vilja leva lite i lilla huset-stil

Svar på tråden Tråddödare forts....