• Midka

Tråddödare forts....

Så har det gått snart tre månader sen förra startades. Välkomna hit!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-15 22:15
    Velan!!!!!

Snälla kolla min profil eller FB!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-15 22:17

MEH!!!!!
    Hallååååå!!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-15 22:19

Snacka om att sitta i glasbur!!
    Ni ser mig inte längre...
    buuuhääääääää!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-15 22:21

Äsch!
    Lika bra att ge upp.... Vi ses på onsdag då ... *suck*

Kram på er!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-15 22:23

Woho!!!! Tack Velan!
    Vi ses om ett par dygn då...
    Jag kan inte skicka vare sig mail eller svara i tråden....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-15 22:28

Exakt som Mandi skrev! Jag ser er men jag kan inte svara i tråden. Endast uppdatera min pres och skriva här i TS...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-21 10:01
    Här kommer dennya tråden:

www.familjeliv.se/Forum-5-172/m49482360-2185.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-21 12:14
    Snyggt att länka till sig själv...
    Här kommer den riktiga.... (hoppas jag)

www.familjeliv.se/Forum-5-172/m51482720.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-21 21:48

Då tar jag chansen att få sista ordet här. Tråd! Vila i frid du har varit fantastisk. Så många stunder vi fått fira med dig, vi saluterar dig!

• Svar på tråden Tråddödare forts....
  • Velour
    Roses skrev 2010-01-09 22:27:02 följande:
    Men gumman ( får jag säga så? )  Jo, jag kommer ihåg att du hade ahura mazda som avatar sist vi pratades.Som du har märkt så är jag inte "normal". Jag blev kär i maken och sket totalt i alla regler och seder som alla har försökt få in i mitt huve i hela mitt liv. Nej, vi får inte blanda oss med icke-zartoshti. Skulle det va i iran skulle vi nog ha levt som oäkta par. Ambassaden här godkände inte det. Äh, lång historia.Konvertera? Från vad? Ingen konverterar från Zartoshti till nåt annat och det är FÖRBJUDET för vanliga iranier att konvertera till Zartoshti. En fatwa från mohammad. Dom flesta iranier jag känner är inte praktisernade muslimer och lever som normala människor. Ingen jag känner är så grova som vissa andra muslimer här i Sverige. Äh, vi lämnar det där innan jag retar en "tjockhuve" ;)
    Heheh, du får säga gumman till mig. Det är liksom min egen standardfras

Ah, så jag får inte konvertera till zoroastrism..Men jag vet att det finns de inriktningar som tillåter det.

Jag skulle vilja gå så långt som att säga att en vanlig irani inte ska ses som muslim. Muslim är en sån som lever efter koranen. Gör man inte det, är man ingen muslim och borde heller inte kallas icke-praktiserande muslim.
    Det är många som ser på mig som icke-praktiserande muslim och jag vill inte det, för jag är inte född muslim. Jag tror inte på islam.

Analysera mera!
  • Velour
    Roses skrev 2010-01-09 22:29:25 följande:
    Kärleken är blind I mitt fall döv också. Stackars maken varnade mig för sin mamma redan första gången vi träffades.
    Ja, kärleken...den vill jag nog glömma ett tag

Vilken fin man du har som är klarsynt och inte sticker under stol med hur det ligger till med mamman!
    Analysera mera!
  • Velour

Kvällen tema: Zoroastrism

Föreläsare: Velour och Roses

Deltagare: -

Analysera mera!
  • I Blackrose I
    Velour skrev 2010-01-09 22:29:28 följande:
    Ni får ursäkta att jag och Roses pratar om zartosht. De var en folkgrupp eller vad man ska kalla det, som tillhörde en religion som hette Zoroastrism. Det var den dominerande religionen i forna Persien, innan islam tog över. Zartoshterna eller zoroasterna blev mördade och förföljda vilket gjorde att majoriteten flydde till norra Indien där de fortfarande finns.Zoroastrism är världens första monoteistiska religion och har varit förebilden för judendomen, kristendomen, islam och även andra religioner (även om ingen av dem riktigt praktiserat det zoroastrism lärde ut). Den här religionen har även inspirerat till idéerna om mänskliga rättigheter, inklusive kvinnors rättigheter Det är mycket fint som kommer från den här religionen.Idag finns inte sådär jättemånga zoroaster kvar och Roses är då en av de
    Äh, vi är inte precis utrotningshotad ;)

Det är många indier som konverterar till Zartoshti även om man önskade att fler perser kunde göra det. Även om man inte vill va muslim och kanske rentav känner att man vill gå tillbax till sitt gamla religion så kan man inte göra det fullt ut eftersom i det iranska ID-handlingen står vilken religion man tillhör. Och som jag sa tidigare så finns det en "fatwa" som förbjuder iranska muslimer att konvertera tillbax till ursprung religionen. Tragiskt.
  • I Blackrose I
    Velour skrev 2010-01-09 22:35:08 följande:
    Ja, kärleken...den vill jag nog glömma ett tag Vilken fin man du har som är klarsynt och inte sticker under stol med hur det ligger till med mamman!
    Ja, han är helt okej om man kunde få utrota hans släkt ;)
  • Velour
    Roses skrev 2010-01-09 22:37:33 följande:
    Äh, vi är inte precis utrotningshotad ;) Det är många indier som konverterar till Zartoshti även om man önskade att fler perser kunde göra det. Även om man inte vill va muslim och kanske rentav känner att man vill gå tillbax till sitt gamla religion så kan man inte göra det fullt ut eftersom i det iranska ID-handlingen står vilken religion man tillhör. Och som jag sa tidigare så finns det en "fatwa" som förbjuder iranska muslimer att konvertera tillbax till ursprung religionen. Tragiskt.
    Ja, usch!! Men snart så...
    Analysera mera!
  • Velour
    Roses skrev 2010-01-09 22:39:04 följande:
    Ja, han är helt okej om man kunde få utrota hans släkt ;)
    Jag hoppas inte att jag blir en galen svärmor senare
    Analysera mera!
  • I Blackrose I
    Velour skrev 2010-01-09 22:36:53 följande:
    Kvällen tema: ZoroastrismFöreläsare: Velour och RosesDeltagare: -
    Hehe, jag hade tänkt skriva och översätta några namn till deltagarna ikväll men vi verkar ha fått  dom att somna ;)

Ska skriva några:

Killnamn:

Per = fjäder

Pelle= trappa så nån säger ( Jag ska bestiga pelle så vette tusan hur det ska tolkas :p )

Adrian eller Adriyan betyder: Den godereligionens böneplats

Förklara lite me. Likväl byggnaden heter kyrka för kristna och moske för muslimer så heter böneplatset för zartoshterna Adriyan.

Vi har en kill namn på persiska som är Cina. Cini betyder långfat?  Läs här nere :)

Kan Cina få sina cini?
  • I Blackrose I
    Velour skrev 2010-01-09 22:41:55 följande:
    Jag hoppas inte att jag blir en galen svärmor senare
    Det har jag också tänkt på men det blir vi nog ska du se.

Jag har redan en lista över vissa länder där brudgumman INTE FÅ VA FRÅN ;)
Svar på tråden Tråddödare forts....