FlamingRed skrev 2009-12-22 14:33:33 följande:
En gåva är en gåva, oavsett hur bra den är i praktiken eller i romantiken.Vill ni som inte har några pengar använda era gåvo-möjligheter till att bli försörjda så kanske ni skall vara lite tydligare med det.Vilket dravel om att han känner mig inte nog, eller vi kanske inte passar ihop. Nej tro fan det om ni är ute efter en "kärlek" som tar första bästa chans att försörja er...Ingen man kan veta om en kvinna känner sig köpt, eller utnyttjad för hon sitter i en ekonomisk sits när mannen försöker hjälpa till, eller om hon som nu tycker mannen inte fattar vem hon är för att han _inte_ hjälper till.Att en kvinna däremot kommer använda all intelligens hon har för att rationalisera sina känslor är dock uppenbart. TS hade förväntat sig en mer praktisk present, och hennes stilla sinne slår bakut när hon inte fick det.Då börjar en process med att tänka ut på vilket sätt mannen är skyldig till detta, och genast haglar tankar som att han inte känner dig, borde fattat bättre och rent utav kanske är dålig för dig.Ingen tid läggs på att tänka en positiv tanke om honom, eller reflektera över hur tydlig man varit med sina behov...För nej, är inte mannen tankeläsare då är han en dålig man för att han inte känner dig bättre...Oavsett hur fattig man är, och hur ofta man dricker soppa på stads-missionen så kan man f*n hantera en gåva på ett bättre sätt.
Man behöver inte vara tankeläsare för att förstå att en fattig människa är fattig och därmed inte kan köpa sig en del saker människor med mer pengar kan köpa, både mer vardagsnära och mer "onödiga" och att man kan fråga. Men det är klart att man kan berätta också. Själv drar jag mig för att göra det oombedd eftersom det kan styra på ett negativt sätt om personen redan har en bra idé.
Själv skulle jag inte köpa en fårskinnsfäll till en vegan men vafan en gåva är en gåva säger du ju och ska uppskattas och inte skulle en sådan gåva vara tecken på att man inte känner personen ordentligt, eller? TS kanske är en väldigt praktiskt person som inte uppskattar symboliska presenter. Att i så fall inte känna till det tyder på att man inte känner henne så väl tycker jag.
Jag skulle bli jättebesviken om min sambo köpte mig en en biltidning i julklapp, men han blev glad när han fick en av mig. Det är alltså inte presenten i sig utan hur bra den passar individen och alla individer är olika.