Jag hatar pojkvännens present
FlamingRed skrev 2009-12-23 10:42:30 följande:
Jag anser att kan man inte hantera en gåva, som getts i välvilja, utan att känna besvikelse, då har man en känsla i kroppen man har anledning att se över, ty den leder inte till något gott.Precis på samma sätt så som känslor som svartsjuka och aggressivitet sällan leder till något gott i detta samhälle.Jag förstår mycket väl varför aggression, svartsjuka och besvikelse över "värdelösa pappersbitar" uppstår. Men det förändrar inte det faktum att dessa känslor sällan leder till att någon mår bättre, och oftast är det bäraren av sådana känslor som mår sämst.Det är synd, och jag blir mycket ledsen, när så många här verkligen kämpar för att _få_ vara besviken, eller noggrant granska anledningen till att vara besviken. Till den milda grad att det nästan verkar som folk vill bli besvikna (nej, ni behöver inte hoppa på mig här, ingen vill vara besviken).Varför är min vilja att minska och jobba mot besvikelse så störande för er alla?Det kan inte vara en dålig egenskap att se det goda i människors handlingar, och dessutom ha lite mod att sträva efter att se det goda i människor handlingar.
Jag anser att kan man inte hantera en gåva, som getts i välvilja, leder till besvikelse, då har man en känsla i kroppen man har anledning att se över, ty den leder inte till något gott och visar på ett överjagsproblem. Precis på samma sätt som att alltid förtrycka känslor sällan leder till något gott i detta samhälle . Jag förstår mycket väl varför aggression, svartsjuka och besvikelse över "värdelösa pappersbitar" uppstår. Men det förändrar inte det faktum att förtrycka dessa känslor sällan leder till att någon mår bättre, och oftast är det bäraren av sådana känslor som mår sämst av att göra det. Det är synd, och jag blir mycket ledsen, när du verkligen kämpar för att inte tillåta andra att få vara besvikna, eller noggrant granska anledningen till varför man inte klarar av att tillåta människor att vara besvikna. Till den milda grad att det nästan verkar som du inte klarar av besvikelse (nej, du behöver inte hoppa på mig här, ingen vill bli besviken). Varför är min vilja att erkänna besvikelse som en legitim och funktionell känsla så störande för dig? Det kan inte vara en dålig egenskap att se det goda i människors sanna reaktioner, och dessutom ha lite mod att sträva efter att se det goda i människors sanna reaktioner.