FlamingRed skrev 2009-12-23 08:22:12 följande:
Beror främst på dåliga erfarenheter kring hur kvinnor i min närhet ställt till orimliga problem just pga meningslös "besvikelse".Du kan jämföra med meningslöst våld, eller krig. Man blir ledsen när man ser människor slåss. och ännu mer ledsen om det är nära personer som slåss.Samma så påverkas jag av denna tråd, jag blir ledsen/upprörd över dessa meningslösa konflikter som lika gärna kunde varit ngt bra mellan människor, eller iallafall ngt likgiltigt.Men nej, människan "går ur sin väg" för att hitta fel och brister att klaga på, och gärna på sin partner dessutom.
Orimliga och meningslösa problem och konflikter för DIG kanske. Och du sätter upp dig som det allmäna rättesnöret. Jo, du låter precis lika empatiskt hemma som här.
Dessutom, här finns ingen konflikt. Man kan känna sig besviken över en present utan att det medför en konflikt mellan givare och mottagare. Du ser i syne. Ett negativt svart syne dessutom.
Tråkigt att du har så negativa erfarenheter från din omgivning. Det är verkligen tråkigt när människor slåss för inte att tala om krigar, men jag tror du kanske blandar in ditt liv lite för mycket i den här presentfrågan och drar lite för stora växlar på hur detta liknar det du varit med om. Det är dessutom stor skillnad på att KÄNNA besvikelse och att UTTRYCKA besvikelse genom att "kriga". För en del räcker det att berättta för någon och känna sig bekräftad i sina känslor så går det lättare att hantera känslan, ja man kanske rent av får så mycket distans till den att den går över och man kan skratta åt hur man kände tidigare. The power of sharing:)