• Tärning6

Hjälp mig att göra en matsedel för 4veckor så billig och god mat som möjligt gärna nyttig oxå för 4 pers

Ja som rubriken lider kom med alla förslag ni kan, det skulle vara mycket omtänksamt.

• Svar på tråden Hjälp mig att göra en matsedel för 4veckor så billig och god mat som möjligt gärna nyttig oxå för 4 pers
  • Tärning6

Finns de ingen som har nått förslag

• Sigrid

Några förslag:

* Blodpudding + + lingonsylt + rivna morötter
    * Ugnspannkaka (1 liter mjölk, 5,5 dl mjöl, 0,5 tsk salt, 2 ägg... 25-30 min 225 grader i en stor långpanna)
    * Spagettis + köttfärssås
    * Potatis/Pasta + köttbullar
    * Falukorv i ugnen med potatismos (korv, senap, bostongurka, tärnat äpple, finhackad gul lök och riven ost... 225 grader i ca 20 minuter)
    * Potatis/Pasta + falukorv/prinskorv/grillkorv
    * Enkel lasagne (gör vanlig köttfärssås, väldigt såsig. Ha i creamefraiche. Varvar köttfärs och lasagneplattor)
    * Raggmunk + lingonsylt
    * Olika soppor är ofta billigt

• Tärning6
    Sigrid skrev 2009-12-21 19:44:13 följande:
    Några förslag:* Blodpudding + + lingonsylt + rivna morötter* Ugnspannkaka (1 liter mjölk, 5,5 dl mjöl, 0,5 tsk salt, 2 ägg... 25-30 min 225 grader i en stor långpanna)* Spagettis + köttfärssås* Potatis/Pasta + köttbullar* Falukorv i ugnen med potatismos (korv, senap, bostongurka, tärnat äpple, finhackad gul lök och riven ost... 225 grader i ca 20 minuter)* Potatis/Pasta + falukorv/prinskorv/grillkorv* Enkel lasagne (gör vanlig köttfärssås, väldigt såsig. Ha i creamefraiche. Varvar köttfärs och lasagneplattor)* Raggmunk + lingonsylt* Olika soppor är ofta billigt
    tack så mycket
  • Karlsson

*Risgrynsgröt, gärna hemmagjord kostar nästan ingenting. Vanligen vill jag äta 'riktig' mat men någon gång då och då när plånboken är tom så duger gröt. Koka gärna kvällen före så är den färdig att bara värma sen

*Hemmagjorda falaflar, mycket godare och billigare än färdiga. Servera med hemmagjord tzatziki och ris.

*Pasta med hemmagjord tomatssås, stek hackad lök, häll i tomatkross, kryddor, vitlök, örter efter vad du tycker om, mixa med en stavmix så blir den som köpt.

*Rotsaksgratäng eller ugnsstekta rotsaker

*Kyckling, köp hel fryst kostar ca 24kr/kg

* Soppor. tex linssoppa, broccolisoppa, tomatssoppa (på tomatkross, inte dyra färska tomater), hemmagjord köttsoppa på billigt kokkött som kokat lääänge., potatis och purjolökssoppa.

Sen kan nästan vilken mat som hellst bli billig om råvarorna är köpta då de är kampanj osv.

Köttfärs tex. köper inte det om inte priset är under 40kr/kg. Undvik dyra ostar, dyra färska grönsaker som ändå inte ger så mycket ur näringsynpunkt och halvfabrikat. Satsa på rotfrukter som är mycket billigare och nyttigare.

Jag har kommit på att det är bättre om man som jag har nära till många butiker att kolla igenom tex köttdisken fast man bara ska in och köpa mjölk. Ofta kan man fynda och då bunkrar jag. Gör matlista utefter vad jag sen har i frysen, på så sätt handlar jag aldrig kött eller ost till ordinare pris .
    Jag månadshandlar alltså inte för då tvingas jag köpa kanske 2 kg köttfärs för att det står på min lista, då kan det bli dyrt....

Har man väldigt långt till en butik så är det nog svårare.

• tjosantosan

Tonfisk/skinklåda
    koka ris o lägg i form och ha sedan i skinka eller tonfisk, lök, bearnesås(eller hur de stavas)blanda ihop allt o in i ugnen kanske 20 minuter ungefär. God "fattigmansmat" :D

• tjosantosan

pastasås: stek bacon o häll i creme fraiche med valfri smak, mycket gott:P

Köttfärslimpa

hemmagjord pizza

• h8him

blodpudding med morots- och vitkålssallad
    broccolisoppa med hembakat bröd
    raggmunkar med fläsk, lingonsylt och morots- och vitkålssallad
    fiskgratäng, (använd billig fisk som alaska pollock eller liknande), potatis och ärter
    chili con carne med hembakat bröd och sallad
    wok med äggnudlar, grönsaker och kyckling
    korv stroganoff med ris och rivna morötter
    ris med stekta grönsaker, krydda med cyrry
    ost- och broccolisoppa med hembakat bröd
    rödspätta (dyrt kanske), potatis och spenatstuvning, citron
    hemmagjorda potatisburgare med fläsk eller bacon
    spaghetti carbonara
    kalops, potatis, rödbetor och sallad
    kålpudding med strimlad vitkål och lingon
    linsgryta med krossade tomater plus buljong och ris, hembakat bröd
    kyckling Marengo (man kan skippa vinet), ris, sallad och bröd 
    stekt sill/strömming, potatismos, sallad

Svar på tråden Hjälp mig att göra en matsedel för 4veckor så billig och god mat som möjligt gärna nyttig oxå för 4 pers