• lia27

Utredning efter upprepade missfall osv... Del13

Ny tråd
    Utredning efter upprepade missfall osv... Del13

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Del 12. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47480735.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

• Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del13
  • isisisis
    TantTingeling skrev 2010-01-13 13:03:48 följande:
    Isis: Alla de proverna tas i Sverige och majoriteten ingår i en ok utredning. I min ingick inte tnf-alfa och beta2 glykoprotein, men för mig kvittar det eftersom jag ändå får Innohep. Grattis! Feia: Grattis!!! Härligt att du är i v. 13!!!
    Tack föresten.
    Då kanske du  reommendera enl  läkare som tar dessa prover och analyserar dem och ger fragmin då?
    Så vet jag vem jag kan rekommendera folk till,så de slipper åka till Athen och ta dem?
  • icka76

isisisis: Jag har oxå för mig att jag tagit de flesta av dem du räknade upp. Vet säkert när jag får hem provsvaren jag beställt. Återkommer då.

• InHeaven

vad är det för undersökningar ni gör och vad är det för så att säga?

Nova min egna lilla stjärna
  • Strix

jag har tagit en bråkdel av de proverna - trots att jag vänt mig till fyra olika läkare för missfallsutredning. Det var överhuvudtaget svårt att hitta kompetenta läkare för ett möte. Att få prover var ännu svårare. en läkare tog tom om prover som redan var tagna. Istället för att kolla om det fanns något ytterligare att göra. Det är lite konstigt eftersom motiveringen till varför man inte bara kollar allt med en gång är att det är så dyrt med dessa prover.

inheaven - kolla i faktatrådarna i länkar i introt. Man kollar främst koagulation i Sverige, men även vissa hormoner. De som inte redan har gjort en undersökning av livmodern i en fertilitetsutredning gör det. Flera av isis prover är för så kallade immunologiska orsaker - t.ex. TNF-alfa. Immunologiska orsaker är det otroligt få läkare i Sverige som tror på. Jag har inte lyckats få någon läkare att ta de proverna och har ändå försökt med sisådär en åtta stycken. Enligt isis är det samma form av medicinering mot immunologiska orsaker som mot koagulationsrubbningar - blodförtunnande medel. Trombyl är ju blodförtunnande och många tar det eller barnalbyl på eget bevåg. Men, en del kan inte ta trombyl (som jag, som får gikt av det) och det är inte heller tillräckligt för alla. Då får man istället sprutor med heparin, antingen innophep eller fragmin.

• isisisis
    icka76 skrev 2010-01-13 13:15:10 följande:
    isisisis: Jag har oxå för mig att jag tagit de flesta av dem du räknade upp. Vet säkert när jag får hem provsvaren jag beställt. Återkommer då.
    Ja,flera är ju vanliga.
    Men faktor VIII och TNF brukar vara svåra att ta bla....
    Lycka till
  • Daniella01

Det enda jag är säker på att de kollat upp på mig är sköldkörteln, den var dte inget fel på.
    Men om proppar kan orsaka både tidiga och sena missfall, borde man då inte äta trombyl hela graviditeten?
    Enligt min läkare ska jag bara äta till vecka 13...

Om jag får missfall även denna gång ska jag kräva att få fragmin sprutor och prednisolon vid nästa graviditet.

Frågade även om fragmin den här gången men min läkare sa att trombyl är samma sak, finns ingen skillnad förutom att trombyl är lättare att ta eftersom det är tabletter....det stämmer väl inte? (Detta var ändå en läkare som många rekkomenderar starkt)

• isisisis
    Daniella01 skrev 2010-01-13 13:56:53 följande:
    Det enda jag är säker på att de kollat upp på mig är sköldkörteln, den var dte inget fel på. Men om proppar kan orsaka både tidiga och sena missfall, borde man då inte äta trombyl hela graviditeten? Enligt min läkare ska jag bara äta till vecka 13... Om jag får missfall även denna gång ska jag kräva att få fragmin sprutor och prednisolon vid nästa graviditet. Frågade även om fragmin den här gången men min läkare sa att trombyl är samma sak, finns ingen skillnad förutom att trombyl är lättare att ta eftersom det är tabletter....det stämmer väl inte? (Detta var ändå en läkare som många rekkomenderar starkt)
    Nä,det stämmer inte.
    Fragmin är ett mycket "bredare"reparat som är både bättre och dyrare.
  • Bling1975

Faktor VIII tar Anette Sjösten på Victoria kliniken. Jag har också tagit de flesta på listan utom TNF-alfa och S-kobalabin.

Stitch längtar efter Lilo
  • icka76

Daniella: Nej som isisis säger så är de inte helt lika men båda verkar på blodet. Fragmin är dyrare och sen är det ju lite krångligare att ta så jag tror inte att någon läkare skriver ut det lättvindigt. I vår situatin måste man vara både påläst och påstridig. Jag sak oxå be om inohep nu men jag tvivlar på att få det utskrivet.

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del13