• lia27

Utredning efter upprepade missfall osv... Del13

Ny tråd
    Utredning efter upprepade missfall osv... Del13

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Del 12. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47480735.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

• Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del13
  • Strix

Har hittat lite info om olika former av koagulationsproblem. här är slutsatsen:

Författarna konkluderar att kvinnor med tidiga upprepade missfall bör testas för faktor V Leiden, APC-resistens, protrombinmutation och protein S-brist, medan kvinnor med sena missfall bör testas för faktor V Leiden, protrombinmutation och protein S-brist.

och länken till hela artikeln:
    http://www.lakartidningen.se/old/content_0403/pdf/178.pdf

• InHeaven

gyn ringde mig om hcg svaret...
    Och det låg på över 3000, vilket i sig är jätte bra.. Men hon tyckte att man skulle se mer då.
    men jag lever iaf på att det var så högt..
    vad tror ni?

Nova min egna lilla stjärna
  • icka76

InHeaven: Om HCG var så högt borde ju graviditeten vara som den ska. Att hon sedan inte såg mer kan beo på många faktorer. Jag tycker du ska utgå från att allt är ok och se till att få göra nytt VUL om någon vecka. Förstår att väntan och oron är olidlig men försök i allfall.

EGO: Jag plussade i lördags och är själv skitorolig, men jag försöker att tänka positivt. Har en mängd starka symtom redan vilket jag inte haft vid de tidigare graviditeterna och då var de både två och tre. Är nog mest orolig över hur många det är denna gången och hoppas på max 2. Skillnaden denna gången är att jag tar trombyl och proggisar så vi får hoppas att de gör susen. Men jag har inga illusioner över huvudtaget. Berättade för min närmaste vän nu och kom på mig själv att hela tiden säga OM bebisen kommer.

• InHeaven
    icka76 skrev 2010-01-12 18:57:20 följande:
    InHeaven: Om HCG var så högt borde ju graviditeten vara som den ska. Att hon sedan inte såg mer kan beo på många faktorer. Jag tycker du ska utgå från att allt är ok och se till att få göra nytt VUL om någon vecka. Förstår att väntan och oron är olidlig men försök i allfall.EGO: Jag plussade i lördags och är själv skitorolig, men jag försöker att tänka positivt. Har en mängd starka symtom redan vilket jag inte haft vid de tidigare graviditeterna och då var de både två och tre. Är nog mest orolig över hur många det är denna gången och hoppas på max 2. Skillnaden denna gången är att jag tar trombyl och proggisar så vi får hoppas att de gör susen. Men jag har inga illusioner över huvudtaget. Berättade för min närmaste vän nu och kom på mig själv att hela tiden säga OM bebisen kommer.
    jag har tid på måndag för ytterligare ett hcg prov och sen nästa torsdag för ett nytt vul. så jag hoppas ju helt klart att jag klarar så långt. jag tyckerr också att den borde vara så pass bra pga hcg, men man kan ju aldrig vara säker.
    Nova min egna lilla stjärna
  • Daniella01

Var idag på en privatklinik och fick nytt recept på progesteron samt ett godkännande att börja behandling med trombyl. Dock har inget prov visat på att jag har för lite hormon eller ökad risk för proppar...men hoppas att medicinerna kan göra nytta ändå.

Fast progesteronet är ju sjukt dyrt! 171 kr för 10 vagitorier, och jag tar 2 om dagen så det blir liksom 171 kr för fem dagar...och jag ska ta till slutet på vecka 13...:/
    Men får jag behålla graviditeten är det värt alla pengar i världen...:)

Han gjorde även en vul-undersökning...men det visade bara en tjock slemhinna. Kunde inte se nån graviditet men han sa att det var för tidigt (vecka 4+3) för att kunna se nåt...stämmer det?

Får jag missfall den här gången med ska jag nog gå på akupunktur nästa gång. Både innan grav och fram till rul. Men vågar inte göra det nu...för då kommer jag bara tror att det var akupunkturen som orsakade missfallet..

• TantTingeling

Daniella: Du kommer fort upp i högkostnadsskydd då, så det blir inte mer än 1800 pix på ett år. Ja, det stämmer att det kan vara svårt attt se nåt så tidigt.

• Bling1975

Icka, grattis till plusset. Proggarna kan ju ge extra starka symtom så vi får hoppas att det är max 2 och ett gott tecken. När ska du kolla? Håller tummarna massor i alla fall!

Ego - jag har äntligen bokat en tid till kliniken i London så den 25/1 ska vi dit. Jag är så nervös men samtidigt väldigt förväntasfull. Men det dröjer nog en 4-5 veckor innan vi får resultatet. Ser fram emot en liten minisemester i alla fall eftersom vi blir borta lördag - tisdag i min favoritstad.

Stitch längtar efter Lilo
  • Strix

Icka - GRATTIS!! Har du varken fått trombyl eller proggisar tidigare?

Daniella - är du säker på att du har tagit alla relavanta koagulationstester? för oss var det först den fjärde missfallsläkaren som ordinerade rätt prov (protrombin), trots att vi har flera blodproppar i familjen. Det provet är ett av fyra som rekommenderas i länken till #252. Ändå ordinerades istället flera andra prover.

Bling - det låter jättebra med London - både för livmoder och själ!

• isisisis
    feia skrev 2010-01-12 16:54:09 följande:
    Har hittat lite info om olika former av koagulationsproblem. här är slutsatsen: Författarna konkluderar att kvinnor med tidiga upprepade missfall bör testas för faktor V Leiden, APC-resistens, protrombinmutation och protein S-brist, medan kvinnor med sena missfall bör testas för faktor V Leiden, protrombinmutation och protein S-brist. och länken till hela artikeln: www.lakartidningen.se/old/content_0403/pdf/17...
    Jag kan tillägga a de bör testa  sitt serm TNF-Alfa och Faktor VIII också
    Bla....
    Blodförtunnande hjälper om man haft många MF,enl nya studier.
    Ibland hjälper Trombylibland behövs starkare preparat som Fragmin.
    Detta ÄVEN om man inte har APC resistenseller annan koagulationsfaktor.

Tyvärr nr in denna info ut till folk via BM eller läkare ,för att de inte är uppdaterade
  • Bling1975

TNF-alfa vet tyvärr inte många gynekologer vad det är. Min hade ingen information om det provet och det är inget som finns på de förtryckta remisserna. Vi tar det i London om den läkaren tycker det är nödvändigt, men tydligen gör de andra mer specifika tester i stället om jag har förstått det rätt.

Stitch längtar efter Lilo
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del13