• lia27

Utredning efter upprepade missfall osv... Del13

Ny tråd
    Utredning efter upprepade missfall osv... Del13

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Del 12. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47480735.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

• Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del13
  • Bling1975

Jag vet inte riktigt om jag tror att det är så, jag tror att det har mer att göra med vilken fas det går snett i. MA är ju lika vanligt bland de som får barn både före och efter som hos oss som får upprepade mf/ma.

Jag tror dock att vi med problem gör VUL oftare vilket ger fler MA. Mitt sista klassas ju som MA för att vi såg på VUL att liten hade dött, men en dryg vecka senare började jag blöda och behövde inte skrapas. Hade jag inte gjort något VUL hade jag ju tänkt mf fast 1 vecka semare istället.

Stitch längtar efter Lilo
  • icka76

Bling: Det var så jag menade att oftast inträffar ju inte mf:et direkt när fostret dör utan de flesta är ju ma:n innan de blir mf. Om ni förstår vad jag menar.

• Strix

håller med om allt. Det här är anledningen till teorin:

Jag har haft 3 MA och 1 MF. Vid MF är enda gången jag tagit trombyl och det är enda gången jag inte haft skarpa oförklarliga smärtor i magen. Då blödde jag ut allt i en jättemens några dagar efter plus.

Vid MA har fostret dött i allt från vecka 5 till 8/9. Alla gånger har jag haft plötsliga skarpa smärtor som hugg genom magen i samband med detta. Sedan har kroppen inte gjort ett dugg för att bli av med graviditeten utan trots lång väntan så krävdes skrapning eller dubbla doser cytotec. Smärtorna stämmer väl med beskrivningar på blodproppar som jag har hittat. Visserligen är det endast blodproppar i benen som beskrivs, men det bör väl kännas likadant om stoppet sitter i lika stora blodkärl.

Jag tror att MF berodde på att det var fel på fostret.

Har inga belägg för detta, men tycker att det vore intressant om någon forskade på det för OM det skulle visa sig ligga något i det så finns det större skäl att ge sådana som får MA heparin direkt.

• icka76

Feia: Om jag förstår dig rätt så kan man egentligen inte förebygga mf men ma? Jag har inte känt ett dugg i magen vid mina ma:n altså inte på det sätt som du beskriver, jag har ju haft molvärk och ligamentsmärtor, Skulle behövas bra mycket mer forskning inom området men dina teorier låter intressanta.

• Strix

då försvann lite av min grund direkt...

Nej, jag menar inte att man inte kan förebygga MF, men det skulle kunna vara så att MA är en indikation på att embroyt/fostret har "attackerats" eller påverkats av något i kroppen. Proppar kan man ju ha utan att känna dem i och för sig.

Som längst gick jag och väntade på blödning mellan v 6 och 14/15. Det hände inte ett dugg. Man undrar ju varför kroppen inte fattar.

• Pinglan83

Feia: Håller med dig ang. teorin kring MF/MA och här kommer anledningen: När jag skulle kontrollera livmodern (ett steg i utredningen) så sa min läkare att hon inte trodde att vi skulle se nåt. Hon sa att eftersom jag har haft ett MF (som kom väldigt tidigt och jag hade endast ett svagt pos gravtest) och två MA så ansåg hon att problemet mest troligt ligger i blodproppar.

Vad kul att man äntligen kan dela med sig av något istället för att bara suga upp kunskap från andra :). Det här forumet är överkompetent i detta ämne.

• BettanB

Tänker som icka att de flesta mf egentligen varit ma, men att vi numera ofta upptäcker missfallen innan man börjat blöda ut = ökat antal ma. Fast visst kan det vara vanligare att kroppen har svårt att "fatta" pga av olika orsaker. Hmm... Inte funderat så mycket på det tidigare.

Pinglan: Där hör man, fråga gärna din läkare mer om det. Lät spännande.

Piratpartist, javisst!
  • Irma
    Feia: Den gången jag fick MA med ASA gick det inte av sig själv eller lättare. Skillnaden mot andra graviditeter var att jag fick en blödning ganska tidigt, men det satte inte igång något missfall.
    Pinglan: Är också nyfiken på att höra mer om den läkarens teori
    Alla: Slänger ut frågan om bidrottningele igen då ingen svarade. Tar man det fram till plus? Om man läser om bidrottningele så står det ju att man inte ska ta det vid en graviditet. Hur gör ni som tar det?
  • BettanB
    Irma skrev 2010-01-14 20:48:17 följande:
    Alla: Slänger ut frågan om bidrottningele igen då ingen svarade. Tar man det fram till plus? Om man läser om bidrottningele så står det ju att man inte ska ta det vid en graviditet. Hur gör ni som tar det?
    Jag vet faktiskt inte hur man "skall" göra, men första månaden körde jag till mens och andra månaden till ÄL. Vet tyvärr inte vad som är "rätt", men tänker att till ÄL väl är mest troligt.
    Piratpartist, javisst!
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del13