• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Sås till potatisgratäng?
  • Zanna1983

Tog på annat. När jag äter potatisgratäng och kallskuret så brukar jag inte ha sås till. Men som igår när vi hade ugnsstekt kalvstek till så är det ju så gott att göra en god sås på skyn från köttet och lite grädde och hälla just över köttet. Men till potatisgratängen tar jag ingen sås

• Faile

Nej, egentligen inte.
    Men ibland blir den lite torrare i konsistensen och då kan det vara gott med sås till.
    Igår blev den dock perfekt krämig så ingen sås behövdes. Mycket smaskigt och det blev även gratäng till frukost för min del

• k girl

Nja.
    En potatisgratäng är visserligen god, men jag tycker att det kan behövas lite syra till den rätten. Alltså ingen gräddsås eller bearnaise, utan till exempel rödvinssås, reducerad balsamico och dylikt.

• Schnauser
    k girl skrev 2010-01-01 11:29:59 följande:
    Nja. En potatisgratäng är visserligen god, men jag tycker att det kan behövas lite syra till den rätten. Alltså ingen gräddsås eller bearnaise, utan till exempel rödvinssås, reducerad balsamico och dylikt.
    Ja, en sådan sås tycker jag också kan vara gott till, men inte en nödvändighet. 
    Jag har vunnit 10 miljoner! (Testar
  • k girl
    Schnauser skrev 2010-01-01 17:37:42 följande:
    För mig blir det alldeles för gräddigt och fett med bara potatisgratäng, så jag vill ha lite syra tillsatt för att komplettera smaken. Jämfört med en krämig risotto som har lite mer komplex smak tycker jag absolut att det behövs någonting för att bryta av.
  • jloide

jag gör alltid sås till gratäng....

men jag ÄLSKAR sås, äter nästan mer sås än mat när det serveras sås till...
    men jag tycker man skall ha någon form av sås till all mat man äter...

BF 2010-06-25
  • Sofi 83

Röstade annat eftersom jag ibland vill ha sås till köttet! Beror alltså på vilket kött vi har till gratängen om det skall vara sås eller inte!

• jloide

då e jag en riktig svensk,... hehe...

skall göra en currysås till dagens mat som blir kyckling å ris...
    dock blev jag så sjukt sugen på potatisgratäng nu att jag la fram det som förslag inför morgndagen... så imorgon blir det gratäng...

BF 2010-06-25
  • BymBym

Beror på hur såsig gratängen är. Men en rödvinssky är alltid gott till.

• Queequeg

Ibland men väldigt sällsynt kan jag ha sås (har det gärna till lammfile), men  i så fall bara rödvinsås eller skysås, aldrig tyngre såser som svampsås och dyl

• Gul13

Alltid sås till. Den kan vara kall eller varm, skyig eller gräddig ... Beror på vad man har till. En köttbit från ugnen=skyig varm, en grillad köttbit på sommaren=kall, lax=kall tex.

Svar på tråden Sås till potatisgratäng?