Sås till potatisgratäng?
Tycker mig läsa "alla" har sås till potatisgratäng, varför? Har själv aldrig ätit den kombinationen.... blir lite sås på sås tycker jag nog...
Tycker mig läsa "alla" har sås till potatisgratäng, varför? Har själv aldrig ätit den kombinationen.... blir lite sås på sås tycker jag nog...
Tog på annat. När jag äter potatisgratäng och kallskuret så brukar jag inte ha sås till. Men som igår när vi hade ugnsstekt kalvstek till så är det ju så gott att göra en god sås på skyn från köttet och lite grädde och hälla just över köttet. Men till potatisgratängen tar jag ingen sås
Nej, egentligen inte.
Men ibland blir den lite torrare i konsistensen och då kan det vara gott med sås till.
Igår blev den dock perfekt krämig så ingen sås behövdes. Mycket smaskigt och det blev även gratäng till frukost för min del
Nja.
En potatisgratäng är visserligen god, men jag tycker att det kan behövas lite syra till den rätten. Alltså ingen gräddsås eller bearnaise, utan till exempel rödvinssås, reducerad balsamico och dylikt.
Både och går bra för min del!
Ja för mig med, men hemma skulle jag inte stå å laga en sås till gratängen, men bjuds det på det så ![]()
jag gör alltid sås till gratäng....
men jag ÄLSKAR sås, äter nästan mer sås än mat när det serveras sås till...
men jag tycker man skall ha någon form av sås till all mat man äter...
Det sägs ju att svenskar är såsmänniskor.. ![]()
Röstade annat eftersom jag ibland vill ha sås till köttet! Beror alltså på vilket kött vi har till gratängen om det skall vara sås eller inte!
då e jag en riktig svensk,... hehe...
skall göra en currysås till dagens mat som blir kyckling å ris...
dock blev jag så sjukt sugen på potatisgratäng nu att jag la fram det som förslag inför morgndagen... så imorgon blir det gratäng...
Hehe.. konstiga är att min man INTE gillar sås så värst, en matsked för "smakens" skull, jag kan bara ösa över, speciellt currysås.. med lite extra smör i.. ![]()
Det går bra vilket som
Inte nödvändigtvis.
Beror på hur såsig gratängen är. Men en rödvinssky är alltid gott till.
Ibland men väldigt sällsynt kan jag ha sås (har det gärna till lammfile), men i så fall bara rödvinsås eller skysås, aldrig tyngre såser som svampsås och dyl
Alltid sås till. Den kan vara kall eller varm, skyig eller gräddig ... Beror på vad man har till. En köttbit från ugnen=skyig varm, en grillad köttbit på sommaren=kall, lax=kall tex.