Inlägg från: Kronärtskocka |Visa alla inlägg
  • Kronärtskocka

    Vi som inte var gravida

    Ammiz skrev 2010-10-26 10:20:28 följande:
    Sedan läste jag någonstans att vagnen bara håller upp till 15kg! Stämmer det?? Det är ju ingenting! De flesta vagnar är ju upp till 3 år!! Tokdumt! Vad händer om man lastar i ett för tungt barn i vagnen?
    Många vagnar har tyvärr låg maxvikt. 15 eller 18kg är vanligt. Vissa har högre maxvikt men då är de framåtvända.
    Skulle tro att det är även här någon standrad som ställer till det. (Så är det ex. med de ergonomiska selarna. Beroende på vilket land som har godkänt dem har länderna har några 18kg (Ergo-Usa) som gräns och några 20kg(Manduca- Tyskland), trots att jag tror att samtliga klarar mer så är det liksom den vikten som den typ av produkt ska testas och godkännas enligt.)

    Skulle tro att många vagnar tål mer än 15kg, men att man som kund då inte kan reklamera dem eftersom manualen säger max 15.... Kan däremot tänka mig att de vagnar som är designade för barn med funktionshinder har högre maxvikt, men dem dräller de ju inte av begagnat och de har kanske inte de andra funktionerna man söker...

    Själv är jag på sko-jakt.
    Inte till sonen eftersom han inte går får han hålla tillgodo med sina tossor ett tag till. Men till mig. Det känns som att jag behöver bra skor med mycket svikt i när jag bär honom mycket, det blir lite stelt i knäna annars.
  • Kronärtskocka
    sahara sahara skrev 2010-10-27 08:06:12 följande:
    Nu har vi testat träningsblöjorna från IV och är helsålda. De är markerade 11-14 kg och 15-24 månader, och är lite stora i låren. Men de funkar. De klarar en kissning (en gång blev de lite blöta precis i kanten på insidan av låret, men inget som gick igenom till byxorna hon hade utanpå) men måste (nog) bytas direkt. Hon har inte bajsat i dem, så jag vet inte hur de klarar det. Skulle tippa att fast bajs inte är några problem, men löst och rinnigt kommer att läcka. De är praktiska och mjuka och följsamma och jag vill genast köpa tio till. Vi har tyvärr inte såbra koll på kissningarna just nu, så det är nog tio som behövs för att kunna tvätta varannan dag.

    Jag är inte riktigt förtjust i att vi använder så många engångsblöjor, men det är så sjukt mycket enklare med "dra upp-blöjor" än de vanliga formsydda med ytterbyxa. Jag hoppas att detta kan funka.
    Tack för utlåtandet! Låter bra inför framtiden!
    Vårt barn EC:as knappt längre. Mamman vill och försöker, men det är få gånger det går bra. Går med att hållas ovanför handfatet max två gånger per dag. (Om han då avleds med något roligt att greja med.) Att sitta på potta innebär att barnet bänder sig loss och kryper iväg och toasits snurrar sig ned. Tyvärr, jag som ville få ECandet att funkaGråter. Men men, fortsätter försöka så får vi se vart det slutar....

    Håller med om att de formsydda är luriga nuförtiden, för oss går det om han sitter grensle över ett av våra ben samt har något att greja med samtidigt. (Till nästa barn drömmer vi om pocketblöjor som funkar länge...)

    Sonens lycka denna vecka: Att öva på att klättra uppför. Idag har han klättrat upp och ned för sängen flera gånger, om och om igen. (Tar sig upp med hjälp av att dra ut en sänglåda under sängen.)
    Mammornas förvåning: Att barnet måste ha växt över en natt. Helt plötsligt är byxorna i stl 80 korta och hans små armar når ännu längre upp än tidigare!
    Ammiz skrev 2010-10-29 18:15:42 följande:
    Det blir en emmaljunga cerox city 360! Ska köpa den på söndag.

    Tänker behålla gamla vagnen antingen som reservvagn i vinter (måste bara argumentera för det, fru är väldigt tydlig med att hon inte "vill vara en sådan som har mer än en vagn". Jag förstår inte problemet med att ha fler än en vagn) eller att ha hos svärföräldrarna så att vi aldrig behöver ha med oss vagnen på tåget. Hon hade helst velat att vi bara bar fortfarande, min fru.
    Hoppas ni blir nöjda! Jobbigt att ni inte tycker lika. Här är det tvärt om, jag drömmer om ännu fler/andra sjalar och olika selar medan frun är nöjd med de vi har. Men jag tycker att den som är hemma för tillfället har en tyngre röst eftersom det är den personen som ska bära barnet / dra vagnen mest.
  • Kronärtskocka

    Just ja, glömde vädra min mammaångest. Vi ska på spa imorgon, en heldag tillsammans vilket vi fått i present för två år sedan. Men det har inte blivit av att använda den då frun var gravid (eftersom det då inte var så lockande med massa bastu-bad) och nu måste presenten användas för att inte bli ogiltig. Jag tycker dock det känns jobbigt att vara ifrån sonen en hel dag. (Vi kommer hem vid middagstid igen.) Speciellt nu när han är så mammig. Men men, det kommer säkert att gå bra...

  • Kronärtskocka

    Allt gick bara bra i helgen. Barnet hade det bra med mormor och morfar och hade inte varit missnöjd alls under dagen. Mammorna fick massage, mat och massa bad och smörj. Så nu är vi rena och lite mer avslappnade.
    För hans del känns det som att det gick bra, men jag föredrar att vi är med honom, eftersom jag inte tycker att det känns bra att vara ifrån honom. Jag vill att någon av mammorna ska finnas där. Så fler heldagar lär dröja. Men handlar det bara om någon timme kan det gå bra.

  • Kronärtskocka
    Ammiz skrev 2010-11-12 20:08:06 följande:
    Vad har ni i vagnen? Är jättenöjd med min nya vagn, men jag måste köpa en åkpåse eftersom jag bara fick med en footsack, eller vad det heter. Just nu kör vi lager på lager av filtar och bärskydd. Funderar på om vinteråkpåsar är gjorda för att man inte ska behöva ytterkläder och det blir för varmt tillsammans med vinteroverallen? Borde man köpa en allround-åkpåse i stället?
    Just nu har det varit kring nollan eller några plusgrader här. Är skiftande väder. Vi har en åkpåse (just ja, vi har ju ett smalt fårskinn inuti åkpåsen också som han sitter på) som jag skulle tro är att beteckna som allround, fleece på insidan och vindtät men inte så väldigt tjock. Sitter han i åkpåsen har han en fodradfleccejacka på överkroppen och mössa men inga byxor. Stickade sockar på fötterna när det är något kyligare. Men, vi har ett varmt barn som inte behöver så mycket kläder, det är ju olika hur varma de är... Har önskat oss en yllefilt i ettårspresent som han kan ha i åkpåsen om det blir mycket kallare.

    Jag kan tänka mig att en vinteråkpåse tillsammans med vinteroverall kan bli varmt, men det beror ju också på vart man bor. Tror ni klarar er med en allround, och fyll på med filt om det blir kyligt...

    Här har A lärt sig massor på några dagar. Han har nu klurat ut hur han får ihop händerna till en klapp och blev så glad att han bara klappade, skrattade och därefter viftade på händerna allt vad han kunde. Det är så roligt att lära sig nya saker! Han vågar också ta fler och fler steg åt gången och kan nu ta upp till fyra, fem steg själv innan han sätter sig ned, eller slänger sig i en famn! Däremot verkar han inte vara ett barn som gillar att gå genom att hållas i händerna. Det kan funka ibland kortare sträckor, men han tycker det är roligare att bestämma själv!, och kryper då hellre.

    Nästa vecka ska jag och A på egen utflykt. Vi ska till Stockholm över två nätter, kommer att vara ovant att vara ifrån frun så länge samt att ha allt ansvar helt själv. Men skojigt också!

    Annars är det väl mest jul och ettårsfirande som annalkas. Försöker göra allt vi kan för att inte vårt hem ska invanderas av presenter från släkten och hoppas de lyssnar på oss när vi säger att han inte behöver så mycket saker.
    sahara sahara skrev 2010-10-29 22:27:30 följande:
    Jag vill egentligen ha en sele nu. Jag använder mei tai:en en hel del, och trikåsjalen fortfarande, men en riktig sele hade varit praktiskt. Jag har fortfarande inte löst väskproblemet, dock, och det borde jag kanske göra innan jag lägger pengar på en sele.
    Har fortf. inget riktigt bra råd om väska. Bär fortfarande mest på mage (för att kunna sitta på bussen) och då har vi sakerna i ryggsäcken. Bär jag sedan på rygg, brukar jag fråga om någon av de vi promenerar med har plats för en väska i vagnen Glad. Funkar ju inte i alla situationer, jag vet...
    Jag drömmer om en boba 2G, eftersom den iaf har ett spänne mindre än manducan som har lite för många spännen att justera mellan det att jag har burit och frun ska bära...
    sahara sahara skrev 2010-10-29 22:27:30 följande:
    Annars funderar jag mest på ettårspresenter. Jag känner mig lite vilse. Det finns liksom inte så mycket som jag tror att hon kommer att uppskatta, men som hon inte redan har.
    Jag är boknörd och kan alltid önska mig böcker. Vårat barn tycker också om böcker, men än så länge vill han bara tugga och tugga på dem, så de fina böckerna får stå kvar i den högre hyllan. Han får roa sig med billiga böcker som det inte gör lika ont i mamman när han ser honom slita sönder ryggen på!

    Om hon redan har mycket kan ni ju önska sådant som kommer till nytta längre fram, eller kläder, det går alltid åt. Men jag skulle också bli glad för en utflykt eller aktivitet med min familj samt dem som firar barnet men där jag inte behöver fixa med något utan bara dyka upp! Typ. krovgrillning men där jag inte behöver bry mig om ved, korv osv. Finns säkert massa andra saker som är mer nyskapande än krovgrillning också! Trolldeg, måla, badhusbesök osv.
  • Kronärtskocka

    Hej

    Nu är vi tillbaka efter vår resa till huvudstaden. Sonen har träffat äldre barn (eller nåja, några veckor äldre) och blev inspirerad av att se barn som går. Det har han iof mött innan, men det var först nu som det sammanföll med att han själv har börjat ta några steg, så han fattade nu att "ja, sådär kanske jag också kan göra!". Alltså började han öva hårdare på stört och dagen efter gick han mer och mer och nu kan vi nog säga att han kan gå. Men självklart krävs det mer övning innan det går fort och utan att han trillar ibland.


    Ammiz skrev 2010-11-20 12:59:56 följande:
    Nyfiken, blev det någon boba? Är också sugen på en sådan. Nu har jag dock bytlånat min beco mot en manducca vilken passar mycket bättre till någon i Agnes ålder/storlek. Nyfiken på vad du tycker om den och hur den är jämfört med manduccan!

    (Och jag drömmer fortfarande om att sy en sele, har hittat mönster till och med, men har liksom ingen ork kvar på kvällarna och det är omöjligt att sy när Agnes är vaken även om S är hemma).
    Nörden är tillbaka! Ni som inte vill veta en massa om boban kan hoppa till nästa inläggSkäms.

    Jo, det blev en boba. Vi prövade den innan båda två och tyckte att den satt skönare än Manducan och det är ett ställe mindre att justera på! Axelbanden är plattare och något bredare. Mer som ergons, inte så fylliga som Manducans. Hela selen känns också smidigare och mjukare i sig själv. Det känns som att sittytan för barnet är bredare i boban, men de är lika breda i verkligheten. Frun som har smala axlar tycker att boban sitter bättre över axlarna och den verkar inte kunna glida undan från vadderingen som de kan göra på Manducan.

    Spontant tyckte jag när jag väl började använda boban att jag såg förbättringsmöjligheter:
    *Något längre vaddering på midjebältet, nu slutar den nästan precis i sidan på mig. Manducan har någon cm ytterligare. Men trots det har jag faktiskt inte känt att det gör ont, mer att det logiskt sätt nog vore rimligt med någon cm till. * Det som blir över av midjebältet när man drar åt hänger ned eftersom det inte finns några hällor att dra igenom den överblivna bältbiten. * Huvudstödet är ganska fult när det är ihoprullat. Bara en rulle i nacken, inte dolt som på andra selar. * Vid slutet av varje band har de en gummiresår som viker bandet dubbelt i tampens slut. Fattar inte varför man har en resårbit där, den tenderar bara att vika upp sig och vara ful.

    Vi har inte hårdtestat den ännu bör sägas, har bara haft den i snart en vecka. Men har använt både på mage och rygg och sonen har sovit några omgångar. Har gått kortare turer men inte burit i mer än max tre timmar åt gången tror jag. Men vi är nöjda, den är lättare att ställa in än manducan vilket är bra. På manducan justerar man från spännet under armarna framåt samt bakåt, medan på boban sitter banden fast i såna delar som bara spänns eller släpps efter och de sitter vid axelbandsvadderingens slut samt panelens sida. När du spänner drar du då mot mitten från båda håll. (Svårt att förklara, men det är lättare att spänna åt så.) Huvudstöder är bredare, större och har längre band vilket gör att det är mycket lättare att sätta fast när barnet somnat på ryggen. På mage tycker jag att stödet är lite väl stort, men inte så att det stör.
    Spännet i nacken går att göra mindre åt både höger och vänster, det är bra och gör att det går att dra åt väldigt tajt om man önskar det. Selen öppnas med enhandsgrepp vilket är lättare än Manducans tvåhands, men kanske mindre säkert?

    Hm. det var allt jag kom på just nu. Synd att vi bor långt ifrån, annars hade ni gärna fått låna några dagar...
  • Kronärtskocka
    sahara sahara skrev 2010-11-24 13:45:29 följande:
    Just nu är det för övrigt väldigt poppis att sitta bak och fram på pottan och på gåvagnen. Att sitta på flaket och hålla i handtaget är tydligen jättekul. Någon annan som gör så?
    Det lät roligt! Här är det inte så intressant med gåvagn öht. Var det ett tag för en månad sedan, men barnet här är av en bestämd sort som helst ska bestämma allt själv och då är det jobbigt att gå med hjälp av en vagn som inte alltid gör som han vill... Tror dock att den kan vara till glädje när han kommer på att man kan frakta saker i den.

    Louts: Tack för språkskolan, jag kunde inte heller det ordet! (Vi skrattar en hel del här hemma åt att vi som kommer från samma land ändå inte alltid förstår varandra. Frun har en del traditionella bohusländska ord och jag har vissa från jamskan, men efterhand har vi börjat förstå varandra Glad.)

    Gaytjej: Härligt att ni båda är juridiska föräldrar nu! Ni har firat det ordenligt va?
    Skönt att ni hittade en stol ni gillade också. Kan tipsa om att det finns en lös kudde att köpa till om ni tycker det är för rymligt kring huvudet....

    Ammiz: Det blev en ny boba, men i classicversionen som är billigare än organic. Vi sålde Manducan och pengarna vi fick för den bekostade nästan hela köpet av boban. Men, jag har sett beg. boba på sjalbarn, så det finns... Men de brukar kosta mer begagande än ny av classicversionen...

    Små saker som glädjer en regnbågsmamma på studiebesök på dagis: När skyltarna ovanför barnens hyllor är personliga (istället för kopierade med linjer) och däremed både kan innehålla mamma och pappa samt bara mamma. Då borde det vara enkelt att göra en med mamma och mamma med. På de två förskolor jag har besökt har ingen heller reagerat över att vi var två mammor, det är skönt. Sedan hamnar barnet säkert på en helt annan förskola, men men...

    Har ni vänt era barn framåt i vagnen något? Vi har honom bakåtvänt i buggan men till jul planerar vi att ta vagnen med de stora hjulen som bara är framåtvänd på resan, men nu börjar jag ångra mig, då måste han ju vara framåtvänd... Det känns som att de sitter mer utsatta för vinden då. Och jag kan inte se honom annat än genom suflettens plastlucka...
  • Kronärtskocka
    sahara sahara skrev 2010-12-03 15:18:12 följande:
    Vi hade en framåtvänd sulky med på semestern i somras. Dottern tyckte att det var jätteskoj, men reagerade inte alls negativt när vi kom hem och hon fick åka bakåt igen. Det var lite tråkigt att inte se henne på samma sätt, inte kunna kommunicera, inte se hennes reaktioner (lika bra), men det funkade över förväntan, tycker jag. Blåsten kan jag inte uttala mig om, dock.

    När hade ni tänkt er förskolestart, Kronärtskocka? Vi har fått plats nu, men inte på vårt förstahandsval. Jag måste göra lite mer research, tror jag, och så ställa oss i kö för överflyttning. Har ni frågat någonting om hur de pratar om föräldraskap och hur de bemöter frågor om att ert barn har två mammor och sånt? Jag har en lång, lång lista på saker jag skulle vilja intervjua dem om, från det där till tygblöjor till genusfrågor, men jag vill inte framstå som jobbiga prettomamman redan från början...
    Låter bra att det funkade med framåtvänt för er. Blåsten kanske jag får hindra med regnskydd. Men har vi tur fortsätter kylan och är det tio eller mer så brukar det ju inte blåsa.

    Vi har ansökt om plats på förskola med inskolning i mars. Jag planerar att börja jobba i april. (Tyvärr får vi inte dagarna att räcka längre om vi vill ha några sparade, annars hade det varit bättre med start i augusti då det är lättare att få plats.) Så eftersom vi vill ha plats mitt i vårterminen får vi vara glada över att få plats öht då... Så vi får se. I värsta fall blir det förskolestart först i augusti och vi får pussla med sonen...

    Jag ringde runt till några förskolor i slutet av sommaren inför att vi skulle göra vårt val. Där vi bor är det företrädesvis föräldrakooperativ eller kommunala förskolor. Vi har främst sökt till de kommunala eftersom det känns stressigt med föräldrakooperativ med tanke på arbetsinsatsen för oss föräldrar. Jag ringde då runt och hade frågor på en lista. Var definitivt en jobbig förälder. Insåg då att de kommunala inte verkar vara vana vid att "ragga kunder", någon personal ville inte ens svara på frågor om verksamheten utan hänvisade till rektorn... (Stor skillnad mot den personaldrivna förskolan vi besökt ett tag tidigare som berättade mycket och gärna.) Men några andra svarade bra och detaljerat. Jag frågade bla. om hur dagarna ser ut. vegetarisk mat, vart maten görs, möjlighet att sova ute, samt beskrev vår familj och frågade om hur de arbetar kring att det finns olika typer av familjer. Fick tyvärr inte så bra svar på den sista frågan. Som jag minns det hänvisade rektorn till att de har utbildad och professionell personal (underförstått: och därför kan hantera allt.). Så jag tycker det är svårt att veta hur man ska kunna veta något om det. Men, även om förskolorna inte har något familjetema som återkommer så tänker jag mig att det är just om familjer man pratar mycket, eftersom alla barn har familjer och familjer är viktiga för barn. Jag hade nog önskat mig ett svar utifrån det, samt att man har böcker som speglar olika typer av familjer, att man pratar med barnen om att familjer kan se olika ut osv...

    På femmis hemsida finns en text till förskolepersonal. Den innehåller en del saker som jag skulle vilja förmedla till den personal som kommer att ta hand om vår son. Men jag får nog göra en egen version som handlar om just oss.

    Hur mår era barn nu, har de klarat sig från alla sjukdomar nu under hösten/vintern? Här har vi en slagen hjälte pga. magsjuka med diarré. Stackars liten. Han verkar sova ut sjukdomen, men äter lite emellanåt och vi byter blöjor för glatta livet. (Just nu engångs för mängden äckliga diarréblöjor har jag inte lust att tvätta eller hantera.) Mammorna har klarat sig ännu så länge, men vi vågar inte ropa hej...
  • Kronärtskocka

    Välkommen pusselbitar!
    (Får passa på att fråga en som vet: Gör folk skillnad på hur i relationen till barnen, utifrån vem som har fött vilket barn?)

    Presens: Jag har inte mött det i verkligheten, men jag kan skratta gott åt de här på FL som skippar att försöka i mars för att inte få barn i december. Det kan man ju kosta på sig om man kan göra barn hemma, tror sig vara fertil och inte är beroende av kunniga doktorer och tomma platser på IVF-planeringen...

    Här firar vi sonens ettårsdag samma dag som nobelpriset delas ut till mannen som kom på IVF. det känns mäktigt.

    Ammiz-  Här pratas det inte så mycket än, men mammamma verkar gälla oss båda än så länge, men det är inte så ofta han säger det. Mammig är han däremot främst mot mig, så här är det snarare A som önskade att hon också fick vara nr 1. Leka och busa går bra att göra med A, men är han ledsen, trött eller hängig är det jag som gäller. ( A lyckades dock söva honom igår, kändes som en storvinst på lotto för mig.) Men jag skulle känna att det vore jobbigt om han sa mamma om A men inte om mig, jag vill ju att han ska se oss båda som mamma. Gör hon något annat ljud eller namn för dig å andra sidan?

    Mitt tips är babyrytmik, det tror jag hade varit populärt här iaf. Men tyvärr kunde vi inte gå på det under hösten och nu i vår kan vi nog inte gå någon kurs som blir hela terminen eftersom förskolan börjar i mars om vi har tur. Här i Göteborg har vi några museum som är hyffsat anpassade för barn, det finns teater och sångstunder för barn också, men vi har hittills inte lyckats pricka in mer än några sångstunder. Hoppas på teater till våren.
    Känns som att barnen kräver mer anpassade lokaler nu. Fik funkar ju inte alls... Vi har även en öppen förskola utomhus som jag tänkte pröva framöver. Tror dock sonen behöver bli vän med sina skor först, han prövade dem första gången igår och blev så arg och frustrerad över att ha dem på sig!

  • Kronärtskocka
    Ammiz skrev 2010-12-10 23:09:33 följande:
    Har försökt googla på babyrytmik men inte hittat nåt. Vad skiljer babyrytmik från babysång? Mysigt med en öppenförskola utomhus.

    Trodde man skulle vara "nummer 1" om man var den som spenderade mest tid tillsammans, men jag vet inte jag. I somras var hon mammigast mot mig. Hade jag inte fått uppleva det så hade det nog varit svårare.
    Men nu när jag skriver om det så hör jag ju att lite stör det mig...
    Jag har faktiskt ingen koll på vad som skiljer babyrytmik från babysång. Rytmik är ju ett begrepp så det står säkert för något, men jag vet inte... Babysång finns inte så mycket här tyvärr, eller det som finns är via kyrkan (och den närmaste är tyvärr en församlig som jag inte vill stötta) och på vissa bibliotek men de är så populära att man ska boka en vecka i förväg. Sån planering har sällan jag.

    Skönt att du fick vara nummer 1 i somras! Jag tror att det kommer att gå i vågor vem som favotiseras, så tids nog puttas jag nog ned från tronen. Men helst vill man ju att båda mammorna är lika bra alltid!
    Jag tänker ofta på vad jag hörde en barnpsykolog säga angående anknytning, att barnet behöver rangordna för att det i en skrämmande situation inte ska bli förvirrad över vem den ska springa till (om alla skulle gå lika bra) utan att barnet då måste veta vem som är nr 1. Att det har en praktisk funktion, även om man som förälder skulle föredra att det går lika bra oavsett vem som tröstar eller lägger....
    sahara sahara skrev 2010-12-11 17:57:26 följande:
    Här säger dottern "mamma" till oss båda. Kanske lite mer till mig eftersom jag är hemma mer, men är vi hemma båda favoriserar hon inte mig. Dessutom säger hon det till min mamma, som drillar henne stenhårt i att säga "mormor". Dottern är rätt mammig just nu, men det spelar ingen roll *vilken* mamma. Livet är inte komplett förrän båda finns hos henne. Frun är lite roligare - det är ju dagens höjdpunkt när hon kommer hem. Jag har lite lättare att natta dottern ensam, men lättast går det när vi är båda. Är en situation otrygg, som hos doktorn sist, så sitter hon hos en av oss ett tag, börjar sen gnälla och sträcka armarna mot den andra tills hon får komma över. Så sitter hon där ett tag, och sen ska hon över igen.
    Vi börjar också märka att båda mammorna på en gång är en höjdare. Förr skreks det när jag lämnade sovrummet på natten, numera skriks det oavsett vem det är som går på toa.... Och glädjen är stor när båda mammorna samtidigt ger all sin uppmärksamhet till sonen!

    Presens: Yrkesval ja, jag vet inte vad som är bra att kombinera med deltidsarbete och fokus på barn. Mitt jobb känns inte heller så lockande just nu med stress och allvar. Men, jag har inte sökt något annat så jag hoppas jag kan få ordning på det.

    Nu är för övrigt magsjukan, eller vad det nu var, över. Det är så skönt att få lämna hemmet och träffa andra barn (tycker sonen) och andra vuxna (tycker mamman!).

    Hur firar ni jul?
    Känns som att vi sen vi fick barn blivit ännu mer populära och helst hade nog släkterna vetat att vi kunde vara hos alla samtidigt. Men vi åker till mina föräldrar i Jämtland först och firar sedan med fruns familj i nyår. Ska bli så härligt att få vara lediga tillsammans och bara vara. Vi hoppas också att det inte blir för kallt, utan att vi ska kunna gå promenader och åka pulka. 
Svar på tråden Vi som inte var gravida