• Burberry

Kvinna, tankar du bilen?

Läste just i en tråd att någon skrev att det är deras uppgift att tvätta kläderna och mannens att tanka bilen. Är det faktist ännu vanligt att allt som hör till bilen räknas som mannens uppgift?

Själv tycker jag det låter ganska komiskt att en kvinna inte skulle kunna sköta om sin bil, men sen började jag tänka efter lite och insåg att det är mycket möjligt att min syster inte kan tanka. För sålänge som hon bodde hemma så tankade pappa alltid bilen åt henne innan hon skulle åka någonstans, och någon egen bil har hon inte haft innan hon gifte sig och de skaffade gemensam bil.

Så kvinna, tankar du själv? Varför / varför inte?

Man, ifall du svarar här, tankar din kvinna eller sköter du det åt henne?

Att ha barn är inte mera jobbigt än man gör det!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kvinna, tankar du bilen?
  • Hela havet stormar

Vi har egna bilar. Ibland lånar vi varandras. Man tankar när det behövs tankas. Det är inte lika ofta som det behövs tvättas. Inte hos oss i alla fall.

• rightbackatyou

Har egen bil så det hade varit fånigt att ringa efter gubben varje gång bilen behövs tankas

Men visst hade det varit skönt att slippa.
    ALLT jobb hade varit skönt att slippa, tänka om man bara hade fått göra roliga saker, vad skönt det hade varit

...men nu är det inte riktigt så så jag tar mitt pick och pack och tankar, jag tvättar, jag städar, jag fixar, jag donar, jag trixar och grejar... Det är jag och Snövit

• fröken

MEn seriöst. Hur är det möjligt att någon inte skulle klara av att tanka en bil?

• Ungmamma83

Jag har en kille som inte ens kan byta däck så när det gäller våra billar (eller jobbilar) så är det jag som byter däck, kollar motorn, fyller på olja, dankar, fyller på spolarväska etc.

• siamusen

Nej, jag sitter pa den tredje raddan av säten. Lättare för maken att kliva ur och tanka.

• Lillsnufflan

Jag skulle inte släppa min man i närheten av bilen. Behöver något fixas gör JAG det. Eller nja, han är ju nästan två meter lång och stark som en oxe så möjligen kan han få lossa en besvärlig bult under överinseende men that's it! Han är inte så händig.... Därför ber han mig att meka hans dator också till hans kollegers stora förtvivlan. De kan inte förstå att han vågar låta en kvinna i närheten av innandömet till datorn. LOL.

• t0va

Nej, jag har ett rörelsehinder så det är svårt för mig att klättra ut och stå och tanka, når inte upp till automaterna, men ibland har jag tankat själv när jag varit borta, så jag kan tanka. Gjorde det innan jag blev sjuk. 

Annars är det jag som sköter meckandet med bilen, även om det oftast är min man som utför själva sysslan, tex. byter lampor fyller på vätskor osv. Men det är jag som har lärt honom och är den bilkunniga i familjen. 
  • Mimmi P

Jag tankar den bil jag kör för stunden då den behöver tankas ja. Dock gör jag i princip inget annat med bilen eftersom jag gör det mesta av de andra bestyren hemma, såsom tvätt, städ, handla osv. Anledningen till att vi har fått den uppdelningen hemma har inte så mycket med jämställdhet eller typiskt manligt/kvinnligt att göra utan har med praktiska frågor att göra. Min man jobbar extremt oregelbundet, ibland, bara kvällar, nätter helger, andra perioder är han borta allt från några dagar till flera veckor i sträck, sen ibland jobbar han "normala" tider och däremellan är han helt ledig i allt från några dagar till månader. Att dela upp allt 50/50 skulle innebära att det i perioder varken skulle handlas, tvättas, städas eller lagas nån mat. När han är hemma och ledig ser det ju lite annorlunda ut men det mest praktiska har varit att han sköter om bilservice och snickrande och sånt då det kan göras lite då och då och enklare anpassas till hans jobb.

Tycker det är ganska tråkigt då jag gillar att meka med bilen och gärna hade spenderat mer tid i garaget.
Svar på tråden Kvinna, tankar du bilen?