• Burberry

Kvinna, tankar du bilen?

Läste just i en tråd att någon skrev att det är deras uppgift att tvätta kläderna och mannens att tanka bilen. Är det faktist ännu vanligt att allt som hör till bilen räknas som mannens uppgift?

Själv tycker jag det låter ganska komiskt att en kvinna inte skulle kunna sköta om sin bil, men sen började jag tänka efter lite och insåg att det är mycket möjligt att min syster inte kan tanka. För sålänge som hon bodde hemma så tankade pappa alltid bilen åt henne innan hon skulle åka någonstans, och någon egen bil har hon inte haft innan hon gifte sig och de skaffade gemensam bil.

Så kvinna, tankar du själv? Varför / varför inte?

Man, ifall du svarar här, tankar din kvinna eller sköter du det åt henne?

Att ha barn är inte mera jobbigt än man gör det!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kvinna, tankar du bilen?
  • Restless

Jag tankar själv,jag byter däck själv,lampor,vindrutetorkare osv

Har man egen bil ska man väl fixa med sånt även om man är i ett förhållande?

Det är inte ett dugg kul att stå vid motorvägen med trasigt däck och behöva vänta på att nån karl dyker upp

*bra kvinna reder sej själv*

Tråd-dödare is my middlename!
  • Mrs TH

Jag tanker bilen 9 gånger av 10. Det är även jag som tvättar och dammsuger bilen.

• TessaS

Ja om det behövs och det oberoende på om det är mina eller min mans bil.

• Zimlis

Ja jag tankar om den behöver tankas. Det gäller både sambons och min egen bil.
    I regel tankar jag ju min egen mest, men kör jag gubbens och den behöver tankas - så tankar jag den

• Sajom

Ja, tankar själv. Men i övrigt sköts bilarna av min sambo eftersom han är bilmekaniker och gör sånt på sitt jobb.

• pingel

Jag gör (lika gärna som min man) allt som ingår i normal skötsel av bilen - utom att montera i och ur den FÖRBANNADE idiotiska bilbarnstolen. Det är typ tjugo olika moment, nån lång pinne som ska stå på golvet här och sjuttioelva spännen som ska kopplas där och vred som ska vridas och spakar som ska petas på i en viss ordning. Eller så känns det i alla fall. Så det överlåter jag med varm hand till min man, som har ungefär tio gånger mer tålamod än jag

(Vi har någon slags "prenumeration" på bilbarnstol genom en försäkring, där man skickar tillbaka stolen när det är dags att byta och så kommer det en ny i nästa storlek, så vi har inte valt modell själva. Det här är den tredje och nästa får vi behålla. Hoppas att den är lite enklare )

• Maarit

Jag brukar tanka bilen då jag använder den mest.

Men nu när jag har havandeskap brukar min man se till att den är tankad bara för att vara gullig. Han insåg snabbt att jag blev mycket tacksam för hans omtanke. Det är hans sätt att hjälpa mig när jag är gravid. Skrapar även rutorna åt mig då han är hemma. Det känns underbart att kunna åka iväg och veta att han tycker det är bra att jag lägger min energi och pengar på att se till att allt blir klart innan BF.

Jag älskar min man!!!!!

• fröken

Tycker det låter heldråpligt att inte kunna tanka. Klart man tankar när det behövs, oavsett kön!

• Nidorina

Jag tankar nästan alltid själv. Kollar även olja/fyller på, samt tvättar bilen. Dessutom kollar jag lufttrycket/fyller på luft. Kan även byta däck men har han möjlighet så får han sköta den saken. Större saker (filterbyten, oljebyten mm) sköter min man, att pyssla med bilar är en hobby för honom och jag är inte så intresserad.

• Blgebo

Jag tankar, byter däck, kollar olja och fyller på, tvättar, fyller luft, byter torkarblad osv.
    Är ju jag som står som ägare på papperet, då kan jag väl inte begära att min man ska ta hand om min bil? Jag tar ju inte hand om hans ninja

• enny signatur

Ingen av oss har körkort eller bil så här tankas inget alls. Hade vi haft det så hade jag såklart tankat, vad skulle grejen vara? Jag skulle självklart byta däck och allt annat med, troligen mer än min make (eftersom jag finner visst nöje i det)

• puss

men vad har det med jämställdhet att göra?

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Kaxelina

Klart jag tankar min egen bil men att byta däck får mannen göra för det pallar inte min rygg med.

Jag tvättar min bil också men om den skall vaxa så gör gubben det för han har mera tålamod än vad jag har. {#lang_emotions_tongue_out}

Mamma till tjejerna -02, -04 och -06.
  • cloudberry79

Ja, jag fyller luft och annat som behövs också. Imorgon ska jag byta däck. Jag använder bilen betydligt mer än min sambo, så ansvaret för att hålla bilen i trim faller automatiskt på mig.

If you love me - please don't feed me!
Svar på tråden Kvinna, tankar du bilen?