• Burberry

Kvinna, tankar du bilen?

Läste just i en tråd att någon skrev att det är deras uppgift att tvätta kläderna och mannens att tanka bilen. Är det faktist ännu vanligt att allt som hör till bilen räknas som mannens uppgift?

Själv tycker jag det låter ganska komiskt att en kvinna inte skulle kunna sköta om sin bil, men sen började jag tänka efter lite och insåg att det är mycket möjligt att min syster inte kan tanka. För sålänge som hon bodde hemma så tankade pappa alltid bilen åt henne innan hon skulle åka någonstans, och någon egen bil har hon inte haft innan hon gifte sig och de skaffade gemensam bil.

Så kvinna, tankar du själv? Varför / varför inte?

Man, ifall du svarar här, tankar din kvinna eller sköter du det åt henne?

Att ha barn är inte mera jobbigt än man gör det!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kvinna, tankar du bilen?
  • Verkligen

Det som gäller bilen tar jag hand om. Lärde sambon hur man tankar en bil i somras. i höstas när han tagit sitt körkort så hade han glömt bort hur man gjorde så jag fick visa igen.. Nu tankar han lite oftare än mig dock eftersom han kör bilen mest.

♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.somvemsomhelst.blogg.se
  • slangbella

Ja, jag tankar bilen. Det gör min sambo också.
    Han byter däck eftersom jag tycker det är så jobbigt (tråkigt). Men jag pillar gärna med grejer som behöver bytas, som tändstift och så. Bytte faktiskt generator på vår förra bil.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Tänk fel om du vill, men tänk själv - Doris Lessing ♥¸.?°´¯) ♥
  • sessessa

Njeee... ytterst sällan! Det får min rara sambo göra. Jag kan till och med bestämma mig för att stanna hemma en heldag enbart för att slippa tanka =)

Men skulle det krisa så KAN jag. Men de är nog också det enda jag kan om bilar.. olja spolarvätska mm går jag in på macken så de får hjälpa mig med =)

• Mamma till Philip Nova Elliot

ja jag har egen bil och tankar alltid själv. I nuläget övningskör min man med mig ( ) så det är liksom min bil. Jag har haft körkort och bil sen jag var 18 (10 år sen) så nog har man tankat en och annan bil.

★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & lillebror med BF 3/5-10 ★*☆
  • 5busar

Jag sköter om bilen helt själv och har gjort från inköpsdagen. Jag har haft körkort i lite över 2 år, bilägare i snart 3 år och har under dessa år lärt mig att mecka det mesta på bilen.

• Pralin M
    jloide skrev 2010-01-02 20:18:07 följande:
    jag fixar allt med bilen, å jag älskar det!!! har jobbat på bensinstation i 2 år...å det roligaste va när medelålders karar kom in å ville ha hjälp att byta torkarblad  eller byte av lampa tex å frågade; -Finns det någon händig kille här som kan hjälpa mig att byta torkarbladen på bilen? -Nä, svarade jag snällt-nähä....(frågande)-Men jag går gärna med dig ut å hjälper dig att sätta på dina nya torkarblad om det går bra???det enda man fick till svar i ett sådant tillfälle va.... -ehhh...aaa....joooo....men det går väll bra.... kan du det då?då står jag tjej 19år i kassan... å han/dem blev helt paffa...å det va inte bara en gång det hände, utan några gånger i veckan...
    coolt!
  • Burberry
    puss skrev 2010-01-02 20:45:25 följande:
    vad har detta med jämställdhet att göra?
    att för vissa så räknas bilen som mannens ansvar och tvätta kläder som kvinnans. Känns nu åtminstone inte i mina ögon som jämställt ifall man per automatik förutsätter att det är så. Frågan kunde lika bra ha varit till männen om de tvättar kläder.
    Att ha barn är inte mera jobbigt än man gör det!
  • Tessan 78

tankar bilen gör jag men allt annat som har med bilen och göra fixar sambon

• Lotlas

Självklart tankar jag om det behövs! Skulle gissa på att vi tankar ungefär varannan gång. Jag kan också byta däck, men oftast är det maken som gör det för det går snabbare då. I höstas var det dock jag som satte på vinterdäcken.

Jag är säker på att jag skulle kunna byta andra saker på bilen också, om det skulle behövas, men eftersom maken är mer teknisk än jag så fixar han oftast med bilen. I gengäld är det oftast jag som handlar mat och kläder åt barnen, för det går fortast då.

• hannamariak

jag byter både det ena och det andra och tankar bilen utan problem. i mitt förra jobb träffade jag på damer som inte ens kunde parkera vid tankarna.
    dock hoppar jag gärna över däckbytet och biltvättandet. det gillar min sambo, men jag brukar åka till morfar (bilmek) och spola av dem emellanåt :)

Svar på tråden Kvinna, tankar du bilen?