• Themis

Allmänbildning att kunna koka kaffe?

Ja vad säger ni här-är det allmänbildning att kunna koka kaffe?

Jag tycker att det är det om man ska kunna servera middag till släkten eller göra sitt för fikarasterna i arbetslivet. Min man håller inte med mig (han dricker inte kaffe och tycker att gäster som vill ha får fixa det själva i så fall).

Själv drack jag inte kaffe före 25 men har ändå kunnat laga det sedan jag var i alla fall tio år. Samt har fått fixa kaffe på arbetsplatser i diverse situationer där det inte ingått i jobbet egentligen-eller är det bara tjejer sånt gäller?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?
  • Kaldorei

Jag äger inte ens en kaffebryggare och skulle aldrig falla mig in att skaffa en heller. Vill gäster ha kaffe här får dem stå ut med pulverkaffe eller ta med en termos med eget kaffe.

• Lindreas
    Mandragora skrev 2010-01-03 00:23:18 följande:
    Jag känner nog ingen som vet hur man kokar kaffe. Att sätta på bryggaren däremot. Det vet väl de flesta hur man gör.
    Jag vet hur man kokar kaffe! Men jag tycker nog att det hör till allmänbildningen att kunna slå på en kanna kaffe i bryggaren. Kanske inte alla olika sorter, men den klassiska kaffebryggaren bör man nog kunna hantera. ;)
  • Krätchen
    Manchester skrev 2010-01-03 00:49:31 följande:
    Och? Mer än 70-80% äter kött, men man kan ändå inte kräva av en vegatarian att han ska bjuda på biff, eller hur? Eller att han ska veta hur man lagar till en kalvstek.
    Varför inte? Min svärmor är vegetarian, vi äter ändå kött hos henne varje gång. Som hon tillagar. Med hjälp av oss som är köttätare. Och tvärtom när hon är hemma hos oss.
    Det handlar väl egentligen inte om allmänbildning snarare om ett intresse att få sina gäster att känna sig välkomna.
  • morotsland
    Manchester skrev 2010-01-03 00:49:31 följande:
    Och? Mer än 70-80% äter kött, men man kan ändå inte kräva av en vegatarian att han ska bjuda på biff, eller hur? Eller att han ska veta hur man lagar till en kalvstek.
    Jag tror att de flesta vegetarianer kan laga till kötträtter. Bortsett från det är jämförelsen helt orimlig. Att vara vegetarian är en etisk övertygelse, att inte gilla kaffe är en bara smak- och vanefråga. Jag ogillar köttindustrin etc och skulle inte bjuda gäster på kött. Men bara för att jag personligen inte tycker att tex kakor är gott innebär det ju inte att jag inte serverar det om andra gillar det. Dessutom är köttätare i de allra flest fall fullt nöjda med vegetarisk mat medan de flesta kaffedrickare inte gillar att inte få kaffe efter mat eller vid fika.
  • giftgrodan
    morotsland skrev 2010-01-03 00:49:50 följande:
    Om man vet att ens mat- eller fikagäster inte dricker kaffe är det givetvis inte ohyfsat, annars frågar man rimligen vilka som vill ha te och kaffe och fixar det. oavsett vad man vill ha själv.
    okej, jag tycker det beror på vad det är för sorts tillställning. Om jag skulle bjuda in till födelsedagsfika eller liknande, skulle jag nog se till att ha kaffe (pulverkaffe då eftersom jag inte har nån bryggare) men om det bara är två kompisar som kommer över ser jag inte till att ha kaffe hemma.
  • Mandragora
    Krätchen skrev 2010-01-03 00:33:18 följande:
    Ha. Jag vet hur man KOKAR kaffe, fastän jag  numer sällan dricker kaffe själv.  Minst 1 mått till kaffepannan och ett mått per kopp   Att brygga är fusk.*vet*
    Jag kan också koka kaffe. Det fick jag lära mig när jag jobbade med gamlingar.
    shakti.blogg.se | kattägd narcissistisk vegetarian och blivande prettomorsa
  • Lindreas
    Mandragora skrev 2010-01-03 00:56:14 följande:
    Haha, japp, de vill gärna ha kok-kaffe. ;)
  • Krätchen
    Mandragora skrev 2010-01-03 00:56:14 följande:
    {#lang_emotions_yell}
    Jag är INTE gammal!!!
  • Houdini

Jag dricker inte kaffe och förstår inte varför jag ska bjuda på det{#lang_emotions_undecided}

Sen att jag kan både brygga kaffe i kafferyggare, kan använda en perkulator och en don pedro hör inte hit tycker jag.

Varförska jag ha något hemma som jag själv inte dricker och som hinner bli gammalt kanske mellan gångerna. Nä folk vet att jag inte dricker kaffe och förväntar sig inte at få det hos mig.

Jag dricker inte Te heller men är en kalv kan jag då kräva att omjag bjuder på kaffe så ska de bjuda mig på mjölk när vi fikar?

• Lindreas
    Krätchen skrev 2010-01-03 01:00:03 följande:
    Jag är INTE gammal!!!
    Hehe, alla som dricker kok-kaffe är gamlingar! *sjunger falskt och dansar i otakt*
Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?