• Themis

Allmänbildning att kunna koka kaffe?

Ja vad säger ni här-är det allmänbildning att kunna koka kaffe?

Jag tycker att det är det om man ska kunna servera middag till släkten eller göra sitt för fikarasterna i arbetslivet. Min man håller inte med mig (han dricker inte kaffe och tycker att gäster som vill ha får fixa det själva i så fall).

Själv drack jag inte kaffe före 25 men har ändå kunnat laga det sedan jag var i alla fall tio år. Samt har fått fixa kaffe på arbetsplatser i diverse situationer där det inte ingått i jobbet egentligen-eller är det bara tjejer sånt gäller?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?
  • Danitra
    Themis skrev 2010-01-03 11:22:07 följande:
    Bonanza: Jag tror som så att det finns två huvudsakliga inriktningar: "ett mått per kopp" "ett mått per kopp plus ett för kannan" Den starkare varianten tillämpas företrädesvis av äldre kaffeinomaner samt alla undersköterskor/sjuksköterskor jag någonsin känt. Men tror du att du hade blivit lynchad för det ena eller andra? Om inte så är ju frågan med ja besvarad, jag tror att de flesta hade druckit kaffet oavsett vilket av de två sätten som använts.
    Jag råder alltid att man tar lite extra pulver om man är osäker eftersom det är lättare att spä ut ett för starkt kaffe än tvärt om.
    Givetvis bör man då förklara för gästerna hur man har tänkt så att dom inte dricker för stark av artighet.
  • Themis

Missimo: Jag kpierar in mitt inlägg nr 3 i tråden till dig:

Kanske ska förtydliga mig för det lät lite konstigt som jag skrev:

Jag menar alltså

"är detta nåt som alla borde kunna i vuxen ålder?"

Inte att man kan kalla sig allmänbildad för att man kan koka kaffe.

• Danitra
    Bonanza skrev 2010-01-03 11:24:45 följande:
    Jaha. Men då missuppfattade jag nog. Ja, jag kan hantera en kaffebryggare.
    Nu är inte jag TS men jag tror att jag har rätt.
  • uniMog

nej det tycker jag inte. Nog för att jag kan läsa en instruktion och slå på en strömbrytare men min uppfattning är att GOTT kaffe är svårt att göra eftersom olika bryggare behöver så olika mängd kaffe. Olika kaffesorter likaså. För att inte tala om olika vattentyper. Och att det behövs olika kaffe/vattenratio beroende på om man lagar 2 eller 10 koppar..

Jag förstår inte de som säger att det bara är att ta ett mått per kopp, det smakar ju bajs i 9 fall av 10.

I can Cum Lauder
  • Danitra
    Pejgan skrev 2010-01-03 11:33:34 följande:
    nej det tycker jag inte. Nog för att jag kan läsa en instruktion och slå på en strömbrytare men min uppfattning är att GOTT kaffe är svårt att göra eftersom olika bryggare behöver så olika mängd kaffe. Olika kaffesorter likaså. För att inte tala om olika vattentyper. Och att det behövs olika kaffe/vattenratio beroende på om man lagar 2 eller 10 koppar.. Jag förstår inte de som säger att det bara är att ta ett mått per kopp, det smakar ju bajs i 9 fall av 10.
    Fast hur många har koll på allt det? 
    Riktigt gott kaffe kan man ju i så fall bara göra på sin egen bryggare efter några träningsomgångar?
    Det var väl inte det frågan handlade om.
  • Krätchen
    Pejgan skrev 2010-01-03 11:33:34 följande:
    nej det tycker jag inte. Nog för att jag kan läsa en instruktion och slå på en strömbrytare men min uppfattning är att GOTT kaffe är svårt att göra eftersom olika bryggare behöver så olika mängd kaffe. Olika kaffesorter likaså. För att inte tala om olika vattentyper. Och att det behövs olika kaffe/vattenratio beroende på om man lagar 2 eller 10 koppar..Jag förstår inte de som säger att det bara är att ta ett mått per kopp, det smakar ju bajs i 9 fall av 10.
    Du glömmer: ett mått för kannan.
  • Missimo84
    Krätchen skrev 2010-01-03 11:36:05 följande:
  • uniMog
    Danitra skrev 2010-01-03 11:35:38 följande:
    men det är min tolkning av frågan. Min åsikt är att följer man instruktionerna så får man något som möjligen kan kallas kaffe men som smakar antingen beck eller diskvatten.
    I can Cum Lauder
  • uniMog
    Krätchen skrev 2010-01-03 11:36:05 följande:
    huuuh då blir det ännu värre....
    I can Cum Lauder
  • Danitra
    Pejgan skrev 2010-01-03 11:39:59 följande:
    men det är min tolkning av frågan. Min åsikt är att följer man instruktionerna så får man något som möjligen kan kallas kaffe men som smakar antingen beck eller diskvatten.
    Jo, men många dricker detta dagligen och kallar det kaffe. Och vilka är vi att döma?
Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?