Inlägg från: Snutten |Visa alla inlägg
  • Snutten

Allergitråden

Miralicia: jag har INGEN aning! Vad är det för en hysteriskkurs du har gått? Jag har för mig, men som sagt det är ju 8 år sedan att vi mest läste om halveringstider, clearance osv. Upptag vid olika administrations sätt osv.

Jag har fått ett litet dagis problem på halsen. Våra barn går inte heltid, de är alltid lediga en dag i veckan och går oftast två korta dagar 9-14 och två långa dagar 8-16. Dagarna varierar eftersom jag jobbar på ett rullande schema. Nu är det så att jag ibland måste ändra schemat med kort varsel ca 1 vecka innan då vi har kurs på jobbet eller de vill att jag ska jobba extra. Nu kräver dagis att vi ska lämna in schema ändringar minst två veckor i förtid pga Siris mat. Har de rätt att kräva det av oss? Det gäller ju inte för andra barn. Jag är lite sugen på att sätta upp 8-16 varje dag och sedan ta bort dagar istället men jag vill inte bråka med dem heller.

• Snutten
    Miralicia skrev 2010-02-27 17:59:44 följande:
    Föreslå att att de fixar med ett lager med matlådor som finns färdiga i frysen till henne, som de bara kan ta fram och värma om det är så att hon behöver gå nån dag när hon annars skulle varit ledig om det är ett sånt stort problem som enbart beror på maten, om de nu inte med en veckas varsel kan ordna mat till henne?
    Problemet är väl just nu att de inte får servera fisk när hon är där. Men vad hade de gjort om hon gick heltid?
  • Snutten

Hahaha! Jag "råkade" starta en tråd om dagisproblemet. Dvs "har dagis rätt att kräva schemaändringar två veckor i förväg?". Diskussionen spårade naturligtvis ur och det finns folk som på fullt allvar menar att de inte tycker att Siri ska gå på dagis för då får deras barn inte fisk och att vi ska flytta så hon kan gå på ett allergidagis.

Däremot verkar det finnas ganska många ställen som har det kravet att man ska lämna in ändringar långt i förväg. Jag stör mig lite på att hos oss gäller det bara Siri och itne de andra barnen.

• Snutten
    JPL skrev 2010-03-01 16:27:21 följande:
    Shit jag tål inte min säng. Vi har vänner som har hund och kommer hit ca en gång i veckan. jag duschar och byter kläder efter att de har gått och märker genast skillnaden. vi har köpt en luftrenare men inte fått den ännu. Men på något sätt har jag fått allergen i min säng fast jag bytit lakan upprepade  gånger. jag får ju dammsuga och samtidigt vädra såklart.  tvätta kuddarna också. Är det lönt att skaffa tex speciallakan för att skydda det som är under? Något annat jag bör tänka på för att minimera besvären framöver?
    Kan det vara kvalster? Det finns jätteeffektiva överdrag till madrasser och kuddat etc att köpa. Googla på kvalsterskydd eller liknande så kommer de upp.
  • Snutten
    JPL skrev 2010-03-01 20:02:46 följande:
    Jag är ledsen att jag var så otydlig. Jag menade att jag på något sätt måste ha fått in hundallergen i den. Inte bara i lakanen utan i bäddmadrass, kuddar osv.
    Ok, det fattade inte jag
  • Snutten
    Helle76 skrev 2010-03-02 12:09:43 följande:
    Ni som har vårdbidrag för era barns allergier hur räknade ni tiden ni lägger ner på att läsa på förpackningar, se till att de inte får i sig något hos någon annan, baka själv och laga specialmat till dem och sen smörja in deras eksem? Försäkringskassan överväger att avslå min begäran om vårdbidrag. Har 2 barn som inte tål mjölkprotein, soja, ägg och 1 tål inte fisk heller. Någon som vet hur merkostnaderna ser ut för soja, ägg och fiskallergi?
    De räknar inte merkostnad för de sakerna du räknade upp. JAg får nog bara gratulera om du får vb på de allergierna, vi har fått avslag för Siri och hennes lista är längre. Jag ska överklaga till länsrätten nu eftersom fröken på fsk ska skriva ett intyg på att Siri inte orkar vara där mer än 25-30 timmar/vecka och jag således inte kan arbeta heltid.
  • Snutten
    trållmor skrev 2010-03-02 21:49:43 följande:
    Hej!Vi har huvudbry här hemma!!! Det verkar som att Neelah inte tål att smörjas med mjukgörande medel?!?! Hon är extremt torr, mycket värre än Timon någonsin har varit (och han smörjer vi med Fenuril 5ggr/dag, samt i omgångar med Mildison). Vi har faktiskt varit så "taskiga" mot Neelah och jämfört hur hennes hud blir, eftersom vi ska träffa läkaren imorgon så vi vill ha lite kött på benen om hur hon blir av de olika smörjmedlen som vi använt. Vanlig barnolja är det som vi upptäckt är bäst, men det är långt ifrån att det hjälper. MEN när vi smörjer med mjukgörande så är det som att hennes hud börjar blöda!!! Kan det verkligen vara det, eller är det ett sammanträffande med något jag ätit?Jag helammar, och jag äter mjölk- och äggfri kost. Vad tror ni?
    fenuril innehåller karbamid som kan svida nåt vansinnigt! Testa locobase repair som KAvat skrev om. Jag smörjer in Siri i vanlig badolja efter hon ahr duschat. Sedan sköljer jag inte bort det. Det blir jättemjukt, men väldigt kladdigt först. MAn behöver nog inte bada först utan kan säkert ta oljan direkt. Det svider inte alls.
  • Snutten
    Blå Flygare skrev 2010-03-03 15:09:57 följande:
    Vi har fått 1/4 VB Snabbt med fick vi beslut - vi skickade in i slutet av januari. Jag är så glad, samtidigt undrar jag hur det kan vara så olika bedömningar och handläggningstider.
    Är det på båda barnen då?
Svar på tråden Allergitråden