Prince or Princess skrev 2010-03-08 20:06:44 följande:
AARGH!!!!Maken var hos läkaren med dottern idag i ett annat ärende, så började de diskutera allergier:Enligt henne (allergiläkare var hon tydligen) kan man inte vara allergisk mot sojalecitinMan ska ge livsmedel som de reagerar på , men inte dagligen, för "alla" barn reagerar på saker.sen tyckte hon epipen var helt onödigt när vi ska åka till usa (jag tänker på tex planet, instängd flera timmar, dottern kanske hittar en jordnöt o stoppar i sig, och vi vet inte om hon tål, men kanske inte gör det och svullnar igen, tex) Men hon menade på det att eftersom pricktest/blodprov inte ger utslag (har bara testat de vanligaste livsmedlen, och inte nötter vad jag kan komma ihåg) så kan man inte få en typ 1-reaktion. Stämmer detta?Oavsett vilket så har vi inte testat varenda livsmedel i hela världen, så vi kan ju inte veta om det är nåt mer hon inte tål som hon kanske reagerar så på.Tycker ni jag överdriver när jag vill ha med en EpiPen? Hon har flera sidor med grejer hon inte tål!blir så himla förbannad p åmaken också, står på läkarens sida och tycker hon är "gud" typ. och att vi ska lyssna på dessa idiotråd. han har med egna ögon sett att hon reagerar på sojalecitin, vilket han själv sa nu, men försöker ändå övertyga mig om att det var nåt annat i som hon reagerade på. Och det vet jag att det inte var, men eftersom det var ett tag sen kommer han inte ihåg turerna kring det hela, vilket jag definitivt gör!!!sen är jag väldigt nyfiken på detta med att om man inte visar på proverna att man då inte kan få en anafylaktisk reaktion? allstå på de livsmedel man testat.
Teoretiskt kan man inte få anafylaktisk chock om man inte visar en IgE medierad allergi. MEN min dotter har vid ett tillfälle fått andnöd/astmaanfall, inte anafylaxi, av fisklukt. Hon visar inte på tester så vi ska få provocera på sjukhuset. Vi har i samråd med läkaren, som jag litar på till 100 %, valt att avstå fran att ha Epipen tills vi vet helt säkert att hon reagerar med anafylaxi. Om hon "bara" får andnöd är det bättre att behandla med tex luftrörsvidgande astma mediciner och ta ut henne i frisk luft.
Om jag var du, men det är jag ju inte, så hade jag inte valt att ta med Epipen. Har ni nötter hemma ibland? Har hon känt lukt av nötter tidigare? HUr reagerar hon i sina allergier? Har hon astma? Tror du inte att de i någon medicinlåda ombord på planet har epipen eller dylikt? Jag må vara konstig men så länge vi kan undvika epipen så gör vi det. Jag tycker att om man ska ha det ska man ha med den överalt ALLTID, annars finns det ingen vits. Vad gör du om ni sitter på pizzerian och någon serverar en pizza med nötter? Har ni med en Epipen då? Jag vill inte provocera dig eller så bara vinkla saken lite. Ni kanske kan få Betapred, kortison, utskrivet, det räcker ganska långt.
Sojalectin är det en del som inte tål, men det är ovanligt (!), vi kan nog inte räkna på oss som finns här inne med våra/våra barns svåra allergier.