Allergitråden
Hon har aldrig reagerat med annat än utslag, men nu efter jag läst om mama laws erfarenhet med jordnötter så vill jag faktiskt inte chansa, har ringt vår vanliga läkare för att be henne skriva ut en. Då känner jag mig helt trygg! Ska faktiskt bära med mig den sen överallt, precis som du säger att det är ingen vits annars, har inte tänkt så innan! Kanske att jag överdriver med det, men då kan jag slappna av till 100% iallafall. Vi äter jordnötter vid samma bord som vår dotter, och pussar henne efteråt, har aldrig blivit minsta reaktion, så då kanske det inte är nån fara om hon skulle äta en? men det kanske kan finnas andra livsmedel som ger en reaktion tänker jag. Hon har aldrig någonsin reagerat på något luftburet tror vi, ev ägg förra påsken, men det har gått bra sen dess, så det är väl mer om hon stoppar något i munnen tänker jag, och vi inte hinner märka det/stoppa henne.
Ang betapred så kunde det ju tydligen dröja innan de började verka, och då är det kanske ändå försent! det har vi hemma med.
Jag förstår din tankegång men man brukar inte skriva ut Epipen till någon som inte redan har reagerat med en anafylaktisk chock. Om ni kan sitta brevid er dotter och äta nötter och sedan tom pussa på henne så är nog risken rätt liten att hon reagerar med anafylaxi. HUr gammal är hon? Går hon på dagis? Ska de ha Epipen där med? Är det något annat du är orolig för att hon ska reagera på mer än nötter?