• Lycklig vill ha mer

Fortsättningstråd för vi som började med pergo i höstas

Hej tjejer,
    Den gamla tråden tog visst slut strax före jul och jag öppnade denna så vi kan fortsätta följa vår resa tillsammans.

Föregående tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-7-125/m47470505.html

• Svar på tråden Fortsättningstråd för vi som började med pergo i höstas
  • Lycklig vill ha mer

Nej aldrig varit gravid tidigare. Är 29 i år och kommer att göra IVF i Göteborg i så fall. Där har de också paketpris. Jag är kluven till att köpa paket eller inte. Vi kommer väl också bli uppsatta på landstingskön och undertiden köra privat. Just nu vill jag bara att det ska hända någonting oavsett vad det blir. Ser fram emot måndag och får förhoppningsvis lite svar på hur och när vi går vidare.

• Hjärtat längtar

HEJ!
    Uppdaterar lite om mig nu. Är inne på tredje kuren. Bim på torsdag.
    Vad gäller utredningen har vi lämnat blodprov och spermaprov, så vi hoppas på svar snart!
    Intressant med fler som kanske börjar ivf snart!
    Vi får ju se hur våra provsvar ser ut snart, men blir jag inte gravid inom snar framtid blir det privat ivf här också. Jag bor i småland, och vet inte var som är smartast, gbg, malmö eller linköping?

• Lizz
    Lycklig vill ha mer skrev 2010-01-07 16:39:59 följande:
    Nej aldrig varit gravid tidigare. Är 29 i år och kommer att göra IVF i Göteborg i så fall. Där har de också paketpris. Jag är kluven till att köpa paket eller inte. Vi kommer väl också bli uppsatta på landstingskön och undertiden köra privat. Just nu vill jag bara att det ska hända någonting oavsett vad det blir. Ser fram emot måndag och får förhoppningsvis lite svar på hur och när vi går vidare.
    Lycka till idag nu, håller tummarna!=)
  • Lizz
    Hjärtat längtar skrev 2010-01-10 22:25:22 följande:
    HEJ!Uppdaterar lite om mig nu. Är inne på tredje kuren. Bim på torsdag. Vad gäller utredningen har vi lämnat blodprov och spermaprov, så vi hoppas på svar snart!Intressant med fler som kanske börjar ivf snart! Vi får ju se hur våra provsvar ser ut snart, men blir jag inte gravid inom snar framtid blir det privat ivf här också. Jag bor i småland, och vet inte var som är smartast, gbg, malmö eller linköping?
    Spännande, hoppas det tagit sig nu!

Tror jag hade äl igår, dock hade vi inte sex då men ons-flör..och så ikväll! Hoppas det räcker=) Vi har iofs kört varje dag senaste tre ggr och de har ju inte funkat så;P
  • Lycklig vill ha mer

Hej tjejer,
    Har ägglossning i morgon troligtvis, det såg ut som det i alla fall på VUL i dag på morgonen. Fick även utslag på mitt ältest i morse så ägglossning på gång.

Nu får vi se hur mycket det hjälper dock. Samlagstestet visade som misstänkt på ett dåligt resultat. De orkar inte ta sig igenom och på det testet som togs fanns det bara en som hade bra rörlighet. För att testet ska anses som bra så ska det finnas minst fem. Så nu är det nytt spermprov för sambon och därefter blir det antagligen IVF. Hoppas på att han får komma och lämna provet ganska omgående. Denna gången ska det lämnas på sjukhus, sist lämnade han det hos min privata gyn och de tar tydligen inte lika mycket tester som de gör på sjukhuset. Så ytterligare en väntan. Fast det går ju framåt i alla fall. Hmm undra om man ska sluta hetsa kring ägglossning nu...

Green Gal: vart i Småland går du någonstans? Jag går hos en privatklinik i Gislaved trots att jag bor på den västgötskasidan av gränsen. De har ett samarbete med fertilitetscentrum i Göteborg så man kan göra alla förberedelser på kliniken och sen bara åka till Göteborg för uttag och insättning. Skönt att inte behöva åka i väg långt för varje VUL och test.

• Lizz
    Lycklig vill ha mer skrev 2010-01-11 10:50:09 följande:
    Hej tjejer, Har ägglossning i morgon troligtvis, det såg ut som det i alla fall på VUL i dag på morgonen. Fick även utslag på mitt ältest i morse så ägglossning på gång. Nu får vi se hur mycket det hjälper dock. Samlagstestet visade som misstänkt på ett dåligt resultat. De orkar inte ta sig igenom och på det testet som togs fanns det bara en som hade bra rörlighet. För att testet ska anses som bra så ska det finnas minst fem. Så nu är det nytt spermprov för sambon och därefter blir det antagligen IVF. Hoppas på att han får komma och lämna provet ganska omgående. Denna gången ska det lämnas på sjukhus, sist lämnade han det hos min privata gyn och de tar tydligen inte lika mycket tester som de gör på sjukhuset. Så ytterligare en väntan. Fast det går ju framåt i alla fall. Hmm undra om man ska sluta hetsa kring ägglossning nu...Green Gal: vart i Småland går du någonstans? Jag går hos en privatklinik i Gislaved trots att jag bor på den västgötskasidan av gränsen. De har ett samarbete med fertilitetscentrum i Göteborg så man kan göra alla förberedelser på kliniken och sen bara åka till Göteborg för uttag och insättning. Skönt att inte behöva åka i väg långt för varje VUL och test.
    Varför orkar de inte det? Är det pga spermiekvaliteten eller sekretet som är för segt?

Vilken dag är du på idag?
  • Lycklig vill ha mer

Sekretet ser fint ut men det kan ändå döda spermierna. Nu ska de ju göra ytterligare spermtester för att se hur de rör sig i syntetisk gel som ska föreställa sekret. Så då vet man lite mer.

• Lycklig vill ha mer

Glömde. Är på dag 15 idag.

• Lizz
    Lycklig vill ha mer skrev 2010-01-11 13:35:34 följande:
    Sekretet ser fint ut men det kan ändå döda spermierna. Nu ska de ju göra ytterligare spermtester för att se hur de rör sig i syntetisk gel som ska föreställa sekret. Så då vet man lite mer.
    Åhhh varför skall allt vara så krångligt???;(

Men varför utreder de spermiernas förmåga så nogrannt om spermieprovet var bra? Eller skulle ni ta ett test till?

Frågar så mycket bara för att man undrar för sin egen räkning:P

Vet inte om jag skall be om ultraljud av äggledarna, alla våra andra prover var ju normala. Mannens spermietest var ju på sjukhus så det var ju ok...har du röntgat äggledarna?
  • Lycklig vill ha mer

Nej ingen röntgen av äggledarna. Blir väl nästa grej beroende på nästa spermaprov. Om det är dåligt så spelar väl inte äggledarna någon större roll.

Vill bara gå vidare till IVF och få någonting konkret att sträva efter men förstår ju att de vill göra alla tester för att kunna få så bra resultat som möjligt där.

Svar på tråden Fortsättningstråd för vi som började med pergo i höstas