Inlägg från: Nemia noj |Visa alla inlägg
  • Nemia noj

Hästtråden v. 11

I helgen ska jag nog ut o rida. Ska bli SKIT skoj helt enkelt, så skönt att den värsta bitande kylan lagt sig så man kan komma igång igen.
    Kommer inte kunna rida mer än helgerna just nu iaf, men de e en bra början iaf. Sen får vi se när det blir ljusare på dygnet om jag hinner rida på kvällarna oxå.

• Nemia noj
    angelofthedevil skrev 2010-01-13 19:47:50 följande:
    Kör in din hingst så har du en körhäst.....
    Kommer inte börja köra in han förrens tidigast i sommar har jag bestämt mig för, då är de varmt o skönt och förhoppningsvis några fler ljusa timmar på dygnet. Nu kommer man hem vid halv 4-4 och ska ge hästarna mat innan halv 5 då barnen ska hämtas. Och sen vid 19-20 då barnen somnar så är det kol svart ute, o då kan man lägga ner tanken om att pyssla med någon trött häst.

Och han blir ju inte 2 förrenst i Maj
  • Nemia noj
    angelofthedevil skrev 2010-01-13 22:57:54 följande:
    Fast häst år räknar man ju från årsskiftet.Är ingen utav dem små inkörda då?Eftersom du skulle ha medryttare/fodervärd till G för du ej hann med honom låter de lite galet i mina öron å skaffa en till så du. Bara därför som jag undrar.Å shettis ÄR skoj å köra, trodde jag inte förut.
    Har ingen shettis som är inkörd, ingen sele, ingen vagn och ingen ekonomi att köpa sele o vagn. Dock har jag selar och vagn för stor häst men G är inte inkörd, han har vagn fobi.

Jag räknar åren efter när dom är födda OM jag vet när dom är födda, alltså Maj på C och O, April om den lilla behagar komma ut i rätt månad, G i maj etc etc.
    Därimot är lill-G i årsskiftet eftersom han är reggad kornsnings ponny med f datum 950101. 
  • Nemia noj

Just ja G vill jag ha någon som sköter eftersom hans rygg kräver mer än jag kommer kunna lägga på han NÄR jag väl börjar ta ihåll med C. Men eftersom jag valde sätta igång C i sommar nu, så behöver jag ingen hjälp med G förrens tidigast då.

Kom på att O är nog inkörd.. Men har fortfarande inge vagn eller sele, och tveksam med hennes badboll om den går mellan skaklarna

Vet att de e kul o köra shettis, min bonusbrors dotter tävlar på travet med sina små. Dom kan allt pina på bra dom oxå.

• Nemia noj

Tycker vi haft massor med problem hovar i år oxå, 3 av dom (vbl, shettis och tinkern) har haft små hovbölder alla 3, B har sin fång, som jag trodde blossat upp igen efter jag värkte men hon var halt ungefär en vecka sen gick de ner igen. så de var nogbara för värkningen.

• Nemia noj

Fundera på att sälja vårt lilla shettis sto. Men är lite osäker på va man kan tänkas ta för pris. Vill inte sälja henne till första bästa för billigt. Men vill ju inte ta överpris heller.

Hon är f 95. 85 mnk. Välriden och lite körd. 37 poäng. Haft 1 föl. Jätte snäll o go, en riktigt nybörjar häst som går i form i dom flesta lägen. Tyvärr haft fång (och kommer vid fel behandling få de)

(OBS detta är ingen annons)

Hur mycket skulle ni ta för henne?

Vill att hon kommer till en familj som kommer rida henne mer än vår gör, hon har en jättefin gång, och är tränad så är synd att bara låta henne gå i jhagen.

• Nemia noj

Kan inte bestämma mig om jag vill sälja henne ännu heller men funderar starkt på att iaf känna på marknaden. Och vi har ju i sto redan som har 39 p, så henne kommer jag ha kvar innom avels biten. Sen väntas ju dimpa ner en present i april efter vårt 39 p sto och en welch som jag ser fram emot.

Ska sälja den lilla skurken sen oxå. Men där är papprena inte klara ännu, så de får vänta lite. Va e bäst, sälja skurken kastrerad eller okastrerad? Han kommer bli stambokförd innan försäljning. SÅ tänker lite på om köparen är intresserad av avel o utställning oxå??

• Nemia noj

Nu ska jag smita tidigare hem o se om jag hinner ut en sväng i skogen med pollen

• Nemia noj

Gjorde ny hage igår, så det blev damernas och herrarnas, trodde skarpt att vi hade snälla små shettisar då ingen gått ut på hela em igår och inte på natten i natt, men kom just in från en timmas jagande, fd hingsten och mini hingsten sprängde sitt staket (de med ström) och spranng omkring löst här på gården som 2 tokar, hörde min kar gorma utför så jag kika ut. Hehe såg mycket roligt ut.
    Iaf lagom jag fått in Fd hingsten i sin hage och skulle ta upp jakten på mini hingsten så ser jag B i sto hagen flyga över deras staket på 80-1 m högt typ. Inte kunde man tro att de var en gammal fång häst inte. Hmm... Fick in henne igen, o  höjde deras staket till 1,10 + , sen tog jag jakten på mini hingsten, fick backa in han i samma hål han kom ut, för att knappt hinna vända ryggen till så var han ute igen..... Morrar...
    Andra gången jag backa in han så blev han kvar I hagen iaf. Han står ännu I hagen men frågan är HUR länge...
    Så jag har gjort min prestation idag iaf

• Nemia noj

Phusst.. Kom just in efter andra raiden med minihingsten, vilken envis bråkstake... Men nu går stona i herrarnas avd. och herrarna i stona, och hoppas dom inte fattar att man kan ta sig ur den hagen oxå...  Har iaf konstaterat att man kan backa han HUR längt som hellst...

Svar på tråden Hästtråden v. 11