Inlägg från: Nemia noj |Visa alla inlägg
  • Nemia noj

Hästtråden v. 11

Angelica: Har din shettis ännu pälsproblem? Du prata om att du trodde de var exem?
    Min Gusten har fått pälsproblem nu sista 3 veckorna, trodde först han bara klia sig, men nu i veckan när jag var ute o ryckta han så hade han skavt av pälsen på halsen, inte kalt men ändå så de blivit kort. Sen började han få exemliknande under hakan och bakom öronen och för några dagar sen fick han en kal fläck mitt på ryggen (sadelfästet ungefär) och de såg ut som exem först men nu när jag tvätta o smörjt så misstänker jag nästan att han har pälsbitare.
    Hans päls har på sista veckan blivit äklig rent ut sagt, ser ut som han inte durchat på år o dar typ, fet o ser blöt ut. Han fryser pga av detta problem så nu går han med täcke hela tiden.
    Låter de som något liknande din har/hade? För isf är de ju inte exem troligen och de går att lösa, genom tex rakning, switch eller dursch. Men dusch slipper man ju gärna göra mitt i vintern.
    Jag har fotat han och hans päls men tyvärr ligger bilderna i min andra datorn just nu, men kan lägga in bilderna sen om så önskas.

Pälsbitare smittar ju till andra hästar, men bara om dom är mottagliga, tex med sämmre imunförsvar vad jag förstått.

Och de kan ju stämma rätt bra då Gusten har de, Olivia visar tecken på att klia sig mycket och Bianca har Inget alls. Dock så har en av hästarna fått de där Oliwer går i flock nu, men bara 1 av dom i flocken o dom är 14 st där.

• Nemia noj

Jag kanske ska bli med häst igen Hittat en intressant shettis hingst som jag är såå sugen på.
    Han är stambokförd, chippad (men passet har kommit bort så det skulle dom se om dom kunde fixa nytt) född 06. Han är riden och körd. Och dom ska ha 3000 för han Jag tycker det låter helt ok.
    Va tror ni?

• Nemia noj
    nummertvå2010 skrev 2010-03-08 11:22:29 följande:
    Var hittar man annonser om medryttare nu för tiden? Blir bara hänvisad till tradera när jag försöker komma in på hastannonser.seTänkte att ni kanske har koll!
    Blocket kanske?
  • Nemia noj

Min man har oxå mummla något liknande att sälj eller så flyttar jag, men då har jag bara svara -men så flytta då. . .
    Och de har han inte gjort än iaf, och hästar har vi kvar

• Nemia noj

Ja det här med staket och all snö nu, är jobbigt. Jag e glad att shettisarna har så korta ben att dom inte ger sig ut i drivorna på åkern, för där om dom ville o kunde ta sig igenom snön så hade dom bara kunnat kliva rakt ut. Staketet är borta, försökte gräva fram de och få det att vara ok, men de gick åt pipan. Så nu kör vi på förhoppningar om att pollarna stannar inne tills snön töa så staketet kommer fram.

Satt just o fundera på hur jag skulle göra med nya hingsten om jag ska ta hem han på prov, då hingsthagen oxå har obefintligt staket och de är många timmars grävande innan man hittar ner till de. Men de blir väl en fråga den dagen de kommer till kritan. annars får man väl göra en provisorisk hage i stor hagen vid stora hästarna och ställa in dom där.

Nee nu vill jag inte ha snö längre. är så trött på detta..

• Nemia noj

Nu har jag lagt uppbild i galleriet under starka bilder på min herres päls och kli/skav/eksem märket. Är det någon som sett något liknande o vet va de e? Se även hur pälsen är, ser blöt ut, men den är inte blöt. Snarare fet o äklig.

• Nemia noj

Jag som inte trodde vår stöm funka i staketet på hela vintern, i morse hade kusarna haft sönder inner grinden (gummibands grind) så jag mitt smarto tog upp den från marken utan en tanke på att bryta strömmen. O JÄVLAR vilken kyss ja fick av elen. De gör man inte 2 gånger iaf

• Nemia noj

Hej hej. Var och titta på shettis hingsten idag, och jag säger bara en sak... KÄRLEK Han var helt underbar, 4 år mörkbrun/svart, lång lång man. Påbörjad riden, körd. Lugn o harmonisk, något rymmningsbenägen vid brunst tider. Runt 1-1.05 hög ca. Så härligt. Nu väntar ja bara på snösmältningen så jag kan banka upp nytt staket i herre hagen, sen kommer vi ha hingsten 2 veckor på prov.

Min lille Olli ska åka till grannbyn från där han e idag, o vara sällskap åt en ensam travare troligen. Familjen hade barn dessutom, så man kan ju hoppas att de e en bra familj och att dom trivs så pass med Olli att dom vill köpa han. Själv har jag konstaterat att han inte kan vara kvar hos oss, iaf inte som hingst. Och sen kommer de ju föl nu i april som jag vill sattsa på mer.

Idag rev vi hela ligghallen, och byggde upp en ny bättre vid shettisarna, vill ju att O ska ha de bästa nu när hon snart ska föla. Blev riktigt nöjd med ligghallen, och hade bra hjälp av pappa och 3 hästar att bygga

• Nemia noj

Japp bor på kalkön

Sevärdheter... Hmm... Russen på lojsta hed, kanske fårö stränder, medeltidsveckan om n i e nere då, riddare o annat skoj. Ni kan kika införbi oss på kaffe o hästsnack och kanske ta ett bad i Tingstäde träsk sammtidigt

Ligghalls bygget var ganska akut nödvändigt, vintern hade tagit den andra och eftersom vi väntar nedkomst i mitten av april behövde hon något att ligga i varmt o torrt

Svar på tråden Hästtråden v. 11