Hästtråden v. 11
Angelica: Har din shettis ännu pälsproblem? Du prata om att du trodde de var exem?
Min Gusten har fått pälsproblem nu sista 3 veckorna, trodde först han bara klia sig, men nu i veckan när jag var ute o ryckta han så hade han skavt av pälsen på halsen, inte kalt men ändå så de blivit kort. Sen började han få exemliknande under hakan och bakom öronen och för några dagar sen fick han en kal fläck mitt på ryggen (sadelfästet ungefär) och de såg ut som exem först men nu när jag tvätta o smörjt så misstänker jag nästan att han har pälsbitare.
Hans päls har på sista veckan blivit äklig rent ut sagt, ser ut som han inte durchat på år o dar typ, fet o ser blöt ut. Han fryser pga av detta problem så nu går han med täcke hela tiden.
Låter de som något liknande din har/hade? För isf är de ju inte exem troligen och de går att lösa, genom tex rakning, switch eller dursch. Men dusch slipper man ju gärna göra mitt i vintern.
Jag har fotat han och hans päls men tyvärr ligger bilderna i min andra datorn just nu, men kan lägga in bilderna sen om så önskas.
Pälsbitare smittar ju till andra hästar, men bara om dom är mottagliga, tex med sämmre imunförsvar vad jag förstått.
Och de kan ju stämma rätt bra då Gusten har de, Olivia visar tecken på att klia sig mycket och Bianca har Inget alls. Dock så har en av hästarna fått de där Oliwer går i flock nu, men bara 1 av dom i flocken o dom är 14 st där.