Inlägg från: Nemia noj |Visa alla inlägg
  • Nemia noj

Hästtråden v. 11

cajsasmamma skrev 2010-03-12 10:45:28 följande:
    Ja givetvis blir det en besök på heden med russen. Ca´jsa vill se vindhästar ;)Tänkte vissa er (om ni inte redan ha sett) bilder på en otäck olycka som hände på Solvalla i onnsdags.www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/inrikes/art...
    Ja såg de, var otäckt. Läste i GT idag oxå att han ännu är medvetslös och med flera mindre blödningar i hjärnan. Huu..
  • Nemia noj

Nu går vi i väntans tider O är sprickfärdig, och de e bara 3 veckor kvar ca. Men hon har svullnat rejält om brösten på senaste dagarna, hon läckte lite igår och hon står mest o sover i hagen nu. Hon ser väldigt tung och besvärad ut. Så nu har vi ökat lite på bevakningen. Hoppas bara den värsta snön hinner töa bort innan fölet bestämmer sig för att dimpa ner.

Annars går de mesta bra här, Olli åkte ju till sin nya fodervärd i veckan som gått, men då han direkt blev mottagen på fel sätt av deras sto som lät han snutta o blev en ny extra mamma åt han, så fick han åka tillbaka till den tidigare fodervärden igen. Troligen de bästa så, då han har sin lekkamrat i hagen där.

• Nemia noj

Ni som har haft föl sen tidigare, har ni några råd och tips inför kommande fölningn nu?. Bör man förvarana veterinären, o vad bör man vara förberädd på.? Har ju själv bara haft unghästar, så fölning på egen häst är nytt. Tror jag e mer nervös än hästen faktiskt  

• Nemia noj
    cajsasmamma skrev 2010-03-23 21:39:27 följande:
    Först o främst ska du se till att hästen har en rejäl halmbädd där hon kan föla i lugn och ro.Du kan ju fråga veterinären om h*n ska resa bort eller vara ledig nåt runt fölningsdatum så man kan isf kolla efter reserv veteriär ifall nåt skulle hända.Stoet ska inte ha på sig täcken eller grimma på under fölningsperiorden.
    Ligghallen e klar, halmbädden med. Grimma har dom nästan aldrig och inte täcke heller, så då känns de lite som jag har kontroll över de hela ändå.. Fast nervös kommer man tydligen aldrig ifrån. Tack för tipsen.

Skulle hämtat hem shettis hingsten på prov idag, men då ligger man med feber o värsta förkylningen så de var bara att skita i. Aldrig går de som man vill. Men sambon föreslog i morse att han o pappa kunde fixa det i morgon när jag är i skolan. De tackar man för
  • Nemia noj

Igår runt lunch såg jag O kliva in i ligghallen för typ första gången. Där stod hon o ruffsa runt o knapra halm till 18 tiden, då hon kom ut o drack vatten och sen gick in i ligghallen igen. Vid 21 var hon ännu i ligghallen och vid 23 likaså. Natten har vart lugn o i morse vid halv 8 stod hon I ligghallen. Så vet i katten om de inte är nära bebis nu

• Nemia noj

Hej hej. Idag hämta vi hingsten som jag skrev om för 3 veckor sen typ, Lilla Rissla. Han är helt underbar, är så nöjd redan fast vi sagt att vi ska ha han på prov ett tag.
    Allt har gått super idag, läs gärna mer i min blogg om ni vill. Nu måste jag sova, ville bara visa att jag iaf lever

http://nemiaoj.blogspot.com/

• Nemia noj

Godmorgon tråden. Natten har gått bra i hagen. Trots fajter igår hingstarna i mellan så var det frid o fröjd i morse, och inga synliga skador eller svullnader. Så jag e nöjd. Dock fick jag gå igenom typ HELA hagen för att hitta dom, och när jag väl hitta dom så skrämde jag tydligen dom i deras skönhets sömn så det var 4 hästar i full fart åt 4 håll.. hehe..

• Nemia noj

Hej hej tråden.  Nu är det inte långt kvar innan beräknat fölning, hon var beräknad i Lördags (10/4) men inga känningar då. Inget heller i söndags eller måndags, MEN i em så började hon gnägga en massa, blev rastlös vandra runt i hagen som om hon leta efter nått o gnägga, dom andra hästarna brydde sig inte om henne. Sen har brösten börja läcka o bilda vaxproppar. Så jag misstänker att det inte är långt kvar nu och att hon letar bra födoplats. Ska börja sitta fölvakt nu iaf, så får hoppas de inte går 2 vekor till för då lär ja va trött

• Nemia noj

I natt blev vi med föl Ett litet nätt stoföl.

• Nemia noj

Va ska man göra med ett sto som är väldigt negativ till box/stall och även att gå in i ligghallen? I natt/morse snöa de som bara den, fick 4 cm i natt/morse, och lilla Madicken frös som F** i morse. Jag fodra i ligghallen i morse i hopp om att mamman skulle gå in, och prova att leda in henne 2 gånger men hon går bara ut igen. Surare för varje gång. O Madicken ville inte heller in.
    Blir lite orolig att hon ska frysa sig sjuk. Va tänker/tror ni om de? Eller är jag bara blödig för hon e så liten.. ?
    Kan tillägga att Olivia i Box sparkar o gnäggar tills hon blir utsläppt, men hon står gärna uppbunden på stallgång när man pysslar med henne utan problem. Ska jag tvinga in henne i ligghallen vid dåligt väder o stänga så hon inte kommer ut? Är lite rädd att hennes fobi går ut över fölet om hon börjar sparka o ha sig i ligghallen/boxan.

Svar på tråden Hästtråden v. 11