Inlägg från: cajsasmamma |Visa alla inlägg
  • cajsasmamma

Hästtråden v. 11

Och jag har en massa olika hästar mest vbl men har ävenlite "problem" hästar som jag tar hand om ...

cajsasmamma skrev 2010-02-15 20:21:28 följande:
    BombshellBaby; Välkommen hit!  Alla är välkomna hit för att prata med häst.Varifrån i vårat avlånga land är du ifrån( du behöver inte svara om du inte vill)
  • cajsasmamma

Nu är jag påg till örebro ska till kiropraktorn med 2st hästar.
    Ville vet jag har en låsning på vä bog

Swingen(en av dom  sista hästarna in till oss) har ont i hela kroppen.

• cajsasmamma
    BombshellBaby skrev 2010-02-16 11:29:06 följande:
    Beklagar Tips på hur en häst ska få muskler? Han rids, tömkörs och klättrar men lika jävla kantig
    Ett tips är att ge hästen Groov90 om man vill att dom bygger muskler. Är han inkörd?? Tömkör han överbommar brukar med hjälpa och bygga en häst. Är han genomkollad?
  • cajsasmamma
    Tonci skrev 2010-02-16 12:22:43 följande:
    Nu kikar jag in igen, haft mycket att tänka på..I går skulle vi ha vart på återbesök hos veterinären, men hon som skulle hjälpa mig att köra backade ur i söndags. Blev inte särskilt glad. Hästen har nu stått i 5 veckor, och jag vet inte när jag kan ta mig till Åby för att kolla upp henne. =( Varför kan folk inte hålla vad dom lovar? Usch, blir så besviken.Sambon skulle kunna hjälpa mig, men jobbar varje dag till kl 16.. Fredagar slutar han kl 13, men då stänger kliniken tidigare. Galet! Men men, det löser sig väl på något sätt.. Gör väl inget om hon står i någon vecka till. =( Hon börjar bli väääldigt pigg iallafall, drog omkring i sin hage som en tok igår.. Och på promenaden nästan småtravade hon hela tiden bredvid mig.Kommer få en hand full när jag ska börja rida igen. ; )
    Synd att du bor bor ca 25mil från mig annars kunde jag har hjälpt dig :( men ska till Åby 5-7mars på instr. kurs. men då ha jag tyvärr fullt upp med förläsningar 7-19 varje dag!
  • cajsasmamma
    Ogift Fru skrev 2010-02-16 12:38:35 följande:
    Snöpulsande brukar ju vara en höjdare, men jag misstänker att ni har provat det redan (som att man har nåt annat val...).Igår fick jag SMS från tjejen som äger min medryttarhäst att hon ska flytta honom. Stallägaren har tröttnat på att han biter sönder hennes häst och går ur hagen, och det förstår jag. Han är inte elak, men han står och nafsar på kompisen hela tiden och han har sett ut som att han är drabbad av nån sjukdom pga alla bitmärken han fått, kraken. Så synd att det inte funkar för stallägaren är en mycket trevlig och rak människa att ha att göra med. Tror dessvärre inte att "min" medryttarhästs ägare och hon har kommit så värst bra överens. Verkar som att de irriterar sig på varandra lite hela tiden...Nu hoppas jag bara på att "min" häst blir flyttad till nåt ställe som inte ligger alltför långt bort. Och att han sköter sig.Ägaren har inte sagt nåt om det men jag vet att han har stått på två ställen till förutom det här sen hon köpte honom i somras, så jag misstänker att han inte har skött sig nåt vidare tidigare heller...Ägaren menar att det är vårat fel för att han inte varit tillräckligt aktiverad, men när han kom till henne i somras så var han startklar för MSV dressyr, så jag tycker det verkar konstigt om han inte var tillräckligt aktiverad då... Men jag hoppas att jag har fel.
    Jobbigt om han ska flytta vrka som han har f lyttat mycket på sistone. Och hur kan ägaren tycka att det är erat fel att hästen skulle vara underaktiverad? det är väl hennes ansvar hästen motioneras tillräckligt.
  • cajsasmamma
    BombshellBaby skrev 2010-02-16 13:49:42 följande:
    Ska se om det gömmer sig några bommar i snön vid stallet För han är rädd för ridhuset så får nte dit honom och vet inte om vi får "låna" dem till vår bana.
    Har ni mycket snö? då är snöpulsning lika bra. men jobbig för en själv ;)
  • cajsasmamma
    BombshellBaby skrev 2010-02-16 14:07:46 följande:
    Medryttaren skrittar ut i hög snön så han får pulsa på.Jag får ju inte anstränga ryggen så jag tömmar ju runt på banan.
    Om han pulsar i snön, och arbetat med töm så ska han ju normalt bygga muskler .

Men under uppbyggnads perioden är det viktigt att hästen får tillräckligt med mat. Jag ger Groov till nästan alla mina hstar det mår dom bäst av. Sen speedar jag till med havre när det behövs.
  • cajsasmamma

Här kommer en liten redovisning av vad som var fel på hästarna.

Ville; Har ont i båda lederna i vä. framknä och kota ska beh. av vet. vä. bog var lite låst, men den är åtgärdad nu samt vä. låsmuskelfäst.

Swingen;   "Låsningar" i nacken, bogen, bakknä, samt kors. Kotorna vid manken och en bit på ryggen hade "flyttas helt till högersida. man kände inte kotorna på vä.sida vid manken. Inte konstigt att han är dömd till "idiot" och jaghar fått in han som "problemhäst" nu ska han vila tills nästa vecka ev rids han i helgen. sen ska han bara går pulsträning i skritt och så ska han lära sig att det inte gör ont att bli tränad och köras. Han sa att det inte är konsigt att an har vart het eftersom han har haft ont..

• cajsasmamma
    Fru Wirenborg skrev 2010-02-16 16:36:45 följande:
    ogift fru: Jaadu...om ägaren inte vill se problemen så blir det ju extra svårt. Det brukar vara knepigt att förändra folks syn på saker och ting om dem absolut inte vill.Undrar hur hon skulle göra om hästen börjar ex bocka av folk..Skulle hon då sluta rida honom med anledning av att hästen inte tycks vilja bli riden?!
    Undrar samma sak!
Svar på tråden Hästtråden v. 11