Tösen4 skrev 2010-01-08 13:03:18 följande:
Hej!
Är det någon här inne som har Sarkoidos el kanske har en närstående med denna bindvävssjukdom? Min make har en kronisk variant. Har en nedsatt lungkapacitet till 88 %, blir snabbt trött, likaså med huvudvärk, ont i kroppen. känner sig aldrig riktigt hundra. Fick diagnosen för 1 år sedan. Har ingen medicin i dagsläget.
Intressant att höra hur ni eller er närstående mår, symtom, besvär, hur länge ni haft den osv...
Jag har haft min Sarkoidos,i 40 år,är nu 65 år,o nu har den börjat aktivera sig,har bara 30% lungkapacitet.
Se till att din man får kortisonbehandling tills den läker ut.Min sarkoidos kollades bara med rtg.en gång om året,o alltid sa dom,att det såg bra ut,helt plötsligt i sommras,blev jag sjuk,och då var mina lungor väldigt angripna.Har en väninna som fick sarkoidos,samtidigt,som jag,men hon bor och tillhör ett annat landsting,o hon fick kortisonbeh.i 7 år,och hennes sarkoidos torkade ut.Jag har alldrig fått någon behandling tidigare,förrän nu,o nu är det försent,för den lungkapacitet man tappar,kommer inte tillbaka.
mvh inger