• summertime123

    biverkningar av hostmedicinen cocillana-etyfin??

    äh visste inte vart jag skulle lägga tråden... Har problem med hosta, känns som om det är både slem- & rethosta i ett. Håller på att bli GALEN, har även problem med ngt ben som sitter vid halsen som hoppar ur led och fastnar när jag hostar så sitter och försöker få det på plats var 5:e minut ungefär *snyft*
    Hittade en hostmedicin som jag fått utskrivet tidigare men ej provat: cocillana-etyfin som är mot rethosta men en vanlig biverkning är illamående & kräkningar. Jag har alltid otur med nya mediciner och vet inte om jag vågar testa - vill inte ligga o kräkas hela natten. Finns det ngt jag kan göra för att undvika illamåendet??

  • Svar på tråden biverkningar av hostmedicinen cocillana-etyfin??
  • Jezamine
    Bohman skrev 2010-01-10 11:21:16 följande:
    Från fass:Vilka biverkningar kan läkemedlet ge? Vanliga (förekommer hos fler än 1 av 100 patienter): Förstoppning, illamående och kräkningar, kramper i gallvägarna. Mindre vanliga (förekommer hos fler än 1 av 1000 patienter): Omtöckning och humörsvängningar, speciellt vid höga doser. Följande biverkningar har rapporterats vid behandling med Cocillana-Etyfin: Hudutslag, nässelutslag, angioödem* (svullnad av ansikte och slemhinnor i mun och svalg), överkänslighetsreaktion, svårighet att kissa, hallucinationer, förhöjda levervärden, trötthet och dåsighet. *Sluta att ta Cocillana-Etyfin och kontakta omedelbart läkare om du får något av följande symptom: svullnad av ansikte, tunga eller svalg svårigheter att svälja nässelutslag och andningssvårigheter.www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt....
    Jo jag vet det.
  • summertime123
    Bohman skrev 2010-01-10 11:23:36 följande:
    rättelse: Primperan heter det det ska vara mycket effektivt!!
    jag har primperan hemma men den får man inte ta mot en biverkning tyvärr
  • summertime123
    M Hellin skrev 2010-01-10 11:17:09 följande:
    Det finns otroligt många huskurer mot hosta, som faktiskt fungerar som man inte blir illamående av. När min hosta var som värst för nån vecka sen så hjälpte det mig att andas vattenånga, det var effektivt både mot slem och rethostan. Så kommer här lite tips värt att testa efter tycke och smak, det mesta brukar man ju ha hemma redan. Honung är slemlösande och därför bra mot hosta. – Blandad med citron eller cidervinäger blir den en lindrande hostmedicin. – Varmt honungste med citron är bra mot förkylning och feber. -Honung med en tesked hackad timjan i hjälper mot hosta. Färsk ingefära har en slemlösande effekt och rensar bort infektioner från de nedre luftvägarna. Varmt ingefärste är bra mot förkylningar. I Indien får barnen ingefärste när de har kikhosta. Morot är slemlösande vid hosta och har även den en antiseptisk verkan. Laga morotssoppa genom att koka ett halvt kilo färska morötter i en liter vatten tills de är mjuka. Kör sedan i mixer. Vitlökssaft är effektivt mot hosta och förkylning. Skär flera klyftor vitlök i tunna skivor, täck dem med honung och låt stå i 2-3 timmar. Honungen drar till sig saft ur vitlöken – ta en tesked av den då och då under dagens lopp. Mot alla typer av luftvägsinfektioner – hacka en rå lök, droppa honung över och låt stå över natten. Ta en liten sked varannan timme. Kålrotssaft med honung bra mot hosta! Dela en kålrot mitt itu, gröp ur den till en liten skål och smörj kanterna med en tesked honung. Honungen drar till sig kålsaften och det blir som en hostmedicin i den lilla skålen. Blanda citronsaft, tre kryddnejlikor och honung i varmt vatten.Bra att dricka innan man går och lägger sig
    tack för alla tips! Har käkat honung i snart två dygn men det hjälper inte mig, inte vad jag märker av iaf Ska dock köpa ingefära!!!
  • Bohman
    summertime123 skrev 2010-01-10 11:26:46 följande:
    jag har primperan hemma men den får man inte ta mot en biverkning tyvärr
    nähä...
    ja då vet jag faktiskt inte...
    synd för cocillana är juh grymt bra annars, det är juh den ända som hjälper.
    lider med dig...usch...
    ♥(¯`°?.¸ ♥ www.mammabohman.blogg.se ♥¸.?°´¯)♥
  • ODS

    jag har både mollipect och cocillana hemma har inte fått ngn biverkan av någon av dom mer än lite trötthet med cocillanan, men det är ju bra när man ska sova, retar inte likadant då. jag skulle definitivt prova, du kan ju ta lite, kanske 5 ml som man ger till barn för att testa??

  • Zelmilainen

    det finns ju ett annat som man kan ta mot åksjuka/illamående, tror det heter postafen tror jag det heter. det kanske du kan ta mot illamåendet?


    Vill ha bebis nuuu!!!
  • summertime123
    Zelmilainen skrev 2010-01-10 11:30:59 följande:
    det finns ju ett annat som man kan ta mot åksjuka/illamående, tror det heter postafen tror jag det heter. det kanske du kan ta mot illamåendet?
    postafen är mot åksjuka och stoppar inte illamåendet i hjärnan som primperan gör tyvärr.
    ODS skrev 2010-01-10 11:30:51 följande:
    jag har både mollipect och cocillana hemma har inte fått ngn biverkan av någon av dom mer än lite trötthet med cocillanan, men det är ju bra när man ska sova, retar inte likadant då. jag skulle definitivt prova, du kan ju ta lite, kanske 5 ml som man ger till barn för att testa??
    tänkte du på mollipect då lr? Den skulle jag kanske våga testa om jag tog en mindre dos först.

    Eller vågar jag ta primperan ändå även fast man inte ska ta d mot biverkning ? En gång lär ju inte skada, lr!?? För om jag mår illa av cocillana efter att ha testat den kommer jag ju inte fortsätta ta den...
  • Brittan

    Jag blev väldigt trött och hängig av cociliana. Min läkare rekomenderade mig att bara ta halv dos av den på dagtid och nästan full dos när jag skulle sova. Denna rekommendation var bra.

  • ODS

    ung 5 mg coccilana för att se ev biverkningar. men visst kan du testa en lägre dos på mollipecten om du känner dig lite säkrare på den.

  • zeflan
    Brittan skrev 2010-01-10 14:41:03 följande:
    Jag blev väldigt trött och hängig av cociliana. Min läkare rekomenderade mig att bara ta halv dos av den på dagtid och nästan full dos när jag skulle sova. Denna rekommendation var bra.
    Anledningen för du blev trött och hänging av cociliana är för den innehåller morfin. det är morfinet du känner av i det fallet.
    summertime123 skrev 2010-01-10 00:19:14 följande:
    äh visste inte vart jag skulle lägga tråden... Har problem med hosta, känns som om det är både slem- & rethosta i ett. Håller på att bli GALEN, har även problem med ngt ben som sitter vid halsen som hoppar ur led och fastnar när jag hostar så sitter och försöker få det på plats var 5:e minut ungefär *snyft*
    Hittade en hostmedicin som jag fått utskrivet tidigare men ej provat: cocillana-etyfin som är mot rethosta men en vanlig biverkning är illamående & kräkningar. Jag har alltid otur med nya mediciner och vet inte om jag vågar testa - vill inte ligga o kräkas hela natten. Finns det ngt jag kan göra för att undvika illamåendet??
    Var inte så "nojjig" av att du kanske kan bli illamående av det. du får helt enkelt testa lite grann och mår du bra och inget illamående så är det morfinet som kickar in så försök njut så länge du kan :)
     
  • Fiamedbarn

    Jag har helt tappat smaken och jag tror det beror på cocillana. Nån annan med samma biverkning? Däremot blev jag inte illamående, fast kanske inte heller så hungrig. Skulle njuta av sushi men den smakade verkligen inget mer än lite pepprighet av wasabin. Mycket märkligt. Ska i alla fall ta lite mer hostmedicin nu till natten, men i mitt fall var den hostdämpande effekten inte så stor - inte den slemlösande heller. Men man måste ju ha nåt att klamra sig fast vid när man håller på att hosta upp lungorna!

  • SoStylish

    Cocillana har hjälpt mig mot rethosta många gånger och jag har aldrig fått några biverkningar av det. Men min mamma kräktes lite en gång när hon hade tagit det. Hon tog det på kvällen/natten och kräktes en gång på morgonen. Vet ju inte säkert om det berodde på hostmedicinen, men troligtvis!

  • H Raheb

    Min morfar fick det torsdag förra veckan, och kände sig onykter och kräktes som tusan fredag och lördag. sen sov han hela lördagen och natten till söndag, sen var han människa igen. Han fick 2 doser på torsdagen, och en på fredagmorgon, och efter att han kräktes så ville han inte ha mer cocillana.

  • Themis

    Men ta inte hela dosen. Den är för stor för lättviktare och de som metaboliserar långsamt.

    Jag får full hostdämpande effekt av 5-6 ml istället för de 10 som jag brukar få utskrivna. Tar jag 10 ml kommer illamåendet som ett brev på posten.

  • Adolfina

    Jag tog cocillana då inget annat fanns att tillgå kl.6 på morgonen. Halsen blev bättre men vaknade av hosta. Tog lite till och gjorde så några ggr. Fick ett illamående som hette duga och en rejäl avsvimning på det. Visserligen sov jag i 18 timmar och tillfrisknade rätt snabbt. Kokade te på ingefära, citron och honung vilket gjorde susen. Vågar inte ta cocillana något mer då det faktiskt kändes som jag dog under illamåendet.

  • monarped

    hej
    finns inget som tyder på att nån receptfri hostmedecin hjälper.
    därimot tar ja cocilana etyfin och hostan försvinner på 20 minuter.
    har aldrig fått nåra biverkningar förutom att ja till natten tar lite extra o blir då pömsig o sussar sött hela natten

Svar på tråden biverkningar av hostmedicinen cocillana-etyfin??