Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
Kattis: Vilken härlig nyhet att refluxen gått tillbaka!
Jag är lite orolig...
Idag har vi varit och lämnat prover igen. Hilding har fått lämna blodprover ungefär var 14:e dag. Han har för lite vita blodkroppar, och vår läkare i Karlstad sade att Trimetoprimet kan pressa ner nivåerna av de vita blodkropparna. Proverna idag var för att göra en noggrannare blodanalys.
Har det varit så för er andra också? Blir man inte mer infektionskänslig om man har för lite vita blodkroppar? Jag är ju inte sjukvårdsutbildad alls och då blir det så att jag sitter här hemma och "hittar på" problem som kanske inte ens finns...
Nåja, det är ju bra att de har koll på honom iaf.
Om drygt en vecka ska vi till Göteborg för nästa MUC+cystometri. I Karlstad gör de inte cystometri, det är därför vi ska till Göteborg. Dessutom ska vi prata med Gundela om den där studien som endel av er andra är med i.
Snart blir vi kallade till nästa isotopröntgen. Jag funderar lite på den, när Hilding gjorde den förra var han ju så liten att han sov som en stock genom hela undersökningen. Nu kommer han att vara kanske 3 månader, det är ju inte säkert att han kan ligga helt stilla i 2 X20 minuter! Hur har de gjort för er andra, ger de något lugnande till så små?
Jag vet inget om att antibiotikan kan påverka de vita blodkropparna och göra barnet mer infektionskänslig. Det enda jag har hört är att antibiotikan kan slå ut de goda tarmbakterierna och på så vis ge sämre immunförsvar.
Milo är nu ett år, och han har varit oerhört frisk, förutom sina UVI:er. Någon enstaka extremt lindrig förkylning (som man knappt märkt av, lite snuvig typ i en halv dag). Så det verkar inte som om Milos antibiotikaknaprande har påverkat hans immunförsvar i alla fall.
Milo gjorde Isotopröntgen (eller liknande, i alla fall innebar det att han skulle ligga helt still i flera olika långa intervall) när han var ca 6 mån och ca 10 mån. Det gick jättebra. Jag avledde med leksaker och mutade med kex. Personalen höll fast underkroppen, armarna fick han röra på. Ni när han var 10 månader fick han lugnande. Tror gränsen för lugnande går vid tre månader. Om jag inte minns fel så kunde man gett det när Milo gjorde undersökningen när han var 6 månader, men man provade först utan, och det funkade.
Lycka till! Gundela är jättebra!