Inlägg från: kattislofberg |Visa alla inlägg
  • kattislofberg

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Shea 1 skrev 2010-11-20 10:26:27 följande:
    Kattis: Förstår att det hade varit bättre med op. före årsskiftet med tanke på alla dagisvirus. Det hade ju varit enklare på alla sätt med en op. när man redan är hemma så att säga. Du har ju skrivit att ni ska vara på sjukhus en vecka, är det konvalecens efter det också?

En annan sak som jag tänkt på, vad kommer ni att ha för information till förskolan? De ringer iofs alltid om barnet får t.ex. feber, men på "våra" barn måste de ju vara mer uppmärksamma? Det har t.ex. hänt att Elis (storebror) haft 39 i feber när vi kommit hem från förskolan utan att någon reagerat på det.
    Åh va skönt att ni fick klara besked! Detta var intressant. Tänk om du kunde fått all denna information första gången!

Angående konvalecens så vet jag faktiskt inte, det har inte varit tal om. Men jag har svårt att tänka mig att han kan vara på förskola direkt när han kommer hem från sjukhuset. Så jag räknar med två veckor i alla fall.

Angående info till förskolan. Nu har vi ju inte riktigt bekymret längre, eftersom Milo inte haft UVI sen i juni. Men OM det hade varit som i våras, när han hade mer än en UVI i månaden, då hade ju läget varit ett annat. Men jag hade nog itne sett det som ett jättestort problem. Om han nu skulle få feber under dagen och personalen inte märker det, ja då är det ju bara några timmar tills hämtning. SÅ akut är det ju inte. Men man hade nog bett personalen ha lite extra koll, kanske ta tempen om han var gnällig eller så.
  • kattislofberg

Hej alla!

Jag har inte hunnit läsa era inlägg senaste tiden (jag som brukar vara så aktiv!), ska göra det, men hinner inte just nu... Jag håller på att byta jobb och det är intensivt!

Vi har äntligen fått operationstid för Milo, den 14/1 ska han skrivas in och den 17/1 ska han opereras (typiskt med inskrivning en fredag, sånt flängande det blir!).

Måste hör med er - ni som har barn som opererats på Östra - vet ni möjligtvis vad syster Marie på Kirurgmottagningen för barn heter i efternamn???

• kattislofberg
    kattislofberg skrev 2010-12-14 15:37:09 följande:
    Måste hör med er - ni som har barn som opererats på Östra - vet ni möjligtvis vad syster Marie på Kirurgmottagningen för barn heter i efternamn???
    Jag hittade det själv!
  • kattislofberg

Hej alla!
    Nu är det snart dags!

På fredag skrivs Milo in på sjukhus och på måndag är det operation. Operationen tar totalt en halv dag. De kommer att öppna buken och lossa ena urinledaren från urinblåsan. Sen tar de bort den trånga delen av urinledaren och leder om urinledaren och leder in den i urinblåsan på ett annat ställe. Under läkningen kommer han att ha tre slangar om jag inte missförstod. En kateter genom snoppen och två dränage – en ut genom magen och en genom ryggen. Plus dropp förstås.

Det ska bli såååååå skönt att få detta gjort! Håll tummarna för oss, för att operationen går bra och för att inga infektioner eller annat sätter käppar i hjulet för den!

Nu ska jag läsa ikapp!

• kattislofberg
    Tessie2022 skrev 2010-12-19 20:06:44 följande:
    Vet inte vad jag ska göra.. Försöker även muta henne med t ex russin mm (hon är ett matvrak) men hon säger bara "kan inte" och sen hoppar hon ner - försöker man då tvinga henne (läsa saga mm när man sitter där) så börjar hon galskrika (trots) och sen kan hon verkligen inte kissa.. Hopplöst känns det.. Vet ju oxå att hennes njurproblem som är relativt ringa som det ser ut nu (pga att hon inte har några direkta problem) lätt blir värre pga detta så jag vill ju få henne att kissa men känns som vi bara gör det värre ...
    Hej och välkommen hit!

Va jobbigt detta låter. Jag har ingen erfarenhet av just detta, men känner att jag ändå vill dela med mig av min reflektion. Jag hade avdramatiserat och testat att helt sluta att påminna henne om att kissa.  Låta henne styra helt själv  och vare sig berömma och eller "kritisera". Avdramatisera helt enkelt. (Om man säger "Va duktig du är" när det funkar är det ju detsamma som att hon inte är duktig när det inte funkar). Och inte utvärdera förrän efter tidigast en vecka. Kissar hon på sig så bemöts detta med ett "oj då, då får vi byta kläder/lakan", utan värdering, detta ska också avdramatiseras.

Jag kanske är ute och cyklar, men så tänker jag . Vi har haft väldigt jobbigt med matsituationen med vår äldste son när han var ca tre. Han åt extremt lite.  Vi lockade och mutade och förhandlade och hela matsituationen blev därför väldigt laddad. När vi bestämde oss för att fullständigt avdramatisera maten vände det på ca en vecka. Då kommenterade vi ALDRIG om han åt eller INTE åt eller hur mycket han åt osv osv. Hans standardfråga innan han ens såg vad det var för mat var "Hur mycket måste jag äta". Vi nonchalerade frågan och började prata om något annat. Det funkade verkligen, han började äta mycket mer (även om han inte blev en storätare, det är han fortfarande inte som nioåring) och framför allt blev det en bättre stämning kring matbordet.

Nu seglade jag visst ut lite, men ni har testat det mesta och det låter lite som det har blivit lite för mycket fokus på kisseriet och att detta har negativ effekt.

Hoppas det löser sig för er!
  • kattislofberg
    Shea 1 skrev 2011-01-11 21:49:26 följande:
    Idag ringde Dr Gundela på Dr Silvia. Hon ringde eg. mest för att säga att de ska konferera om Hilding igen, men hon nämnde operation som en eventuell utväg. Hilding har ju dåligt avflöde på hö. njuren, så ev måste man göra en operation av detta avflödeshinder som hon sa, men de har inte hittat något direkt hinder ännu.

Är det någon här som opererat avflödeshinder? Vad betyder det?

Gundela ska återkomma när de konfererat, så jag ska fråga henne igen, men jag ville ändå fråga här. (dag när hon ringde hade jag 5 mammor och 6 barn här på besök, det var liiite svårt att fokusera då. Förut har jag alltid fått ett brev innan våra telefontider så att jag kunnat förbereda mej.

Vi talade om den där studien också, men det kan vara så att Hilding inte platsar (om han ska opereras får han inte vara med i studien.)

Är lite orolig nu, fast det är jag ju å andra sidan lite alltsomoftast...
    Hej!
    Milo ska ju operera förträngning av urinledaren, en förträngning som ger avflödeshinder. På honom kan man tydligt se hindret på ultraljud. Förträngningen gör att urinen inte kan rinna av normalt från njuren, utan urinen står och pressar uppåt mot njuren på väg ner i blåsan. Detta ska altså åtgärdas på måndag och jag skulle gissa att det är en sådan operation som Hilding också skulle få genomgå i så fall. Ovan har jag förklarat lite hur operationen går till, jag vet mer om några dagar, när Milo är opererad.

Det är just Gundela som ska utföra operationen på Milo. Tycker hon är helt fantastisk!

Milo var ju med i studien, men eftersom han nu ska opereras så fick han ju hoppa av (det är ingen som har sagt, men det utgår jag från, studien som han var med i skulle ju visa om det gjorde nytta med deflux eller inte).

Hur gammal är ilding nu igen? (Milo är 1 år och 4 månader)
  • kattislofberg
    lindlund skrev 2011-01-11 22:38:43 följande:
    Jag skrev här för ett tag sedan och fick väldigt bra svar. Min dotter har haft två urinvägsinfektioner som behandlats med antibiotika, vi har gjort ultraljud som visade på en förstorad njure och har nu fått kallelse till gammakameraundersökning (DMSA).

Som tur är har dottern inte haft någon fler uvi som vi märkt av och det är möjligt att det inte blir mer problem (vi hoppas så klart) men vi vill självklart fortsätta utredningen. Det jag undrar nu är om det är något jag kan göra för att underlätta undersökningen för henne. I kallelsen som jag fått står att vi först ska in för att hon ska få ett spårämne intravenöst och att själva röntgen sker efte rnågra timmar. Det står också att det är bra om man kan få barnet att ta sin sovstund då för att det ska ligga stilla... dottern är 8 mån och ligger aldrig stilla om hon inte sover, så jag är lite nervös för hur det ska gå. Jag kan försöka få henne att somna i vagnen innan, men kan man lyfta över henne sovande inför undersökningen? Att hon är trött men inte sover tror jag resulterar i än mer skrik vid undersökningen.

Ni erfarna föräldrar här i tråden, har ni några tips?
    Milo var ungefär i samma ålder när han gjorde denna och han sov inte. (Han sov bara i vagn, så det var liksom ingen idé att försöka). Vi satsade istället på nysövd och mätt = nöjd och lugn. Men om du tror att hon kan sova vidare när du lyfter över henne så är ju det så klart det bästa!

Jag mutade med smörgåsrån och avledde med spännande leksaker. Det gick jättebra!

Lycka till!
  • kattislofberg
    Tessie2022 skrev 2011-01-12 18:33:25 följande:
    Tack för ditt svar!

Precis så har vi gjort - ända gången vi "tvingar" henne att kissa nu är när hon ska gå och lägga sig annars så kommenterar vi inte det... Okej om hon går upp klockan 7 och vi sen ätit frukost och klockan kanske blivit 10 och vi ska gå ut och hon fortfarande inte kissat (händer ganska ofta..) så måste hon sätta sig på toaletten innan vi går ut (då brukar hon oxå kissa - men det blir ju första gången för dagen..). Tycker det har blivit mkt bättre sen vi slutat tjata! Nu är vi uppe i 3-4 gånger per dygn och det känns ändå som mkt bättre än 2-3 gånger..

Har inte diskuterat detta med dotterns doktor men eftersom de är så inne på att hon MÅSTE kissa minst 6 gånger per dygn  så känns det lönlöst.. Känns som vi kör på detta ett tag och hoppas att hon går tillbaka  till i alla fall gånger per dygn - det är bättre än 2 (vilket var flera gånger i veckan..). När hon blir lite större så det går att resonera med henne så kan jag försöka igen - men som det är nu så blir det bara en maktkamp och min dotter har både humör och är envis så jag känner att jag vinner inte detta eftersom jag helt enkelt inte kan tvinga henne att kissa.. Jag kan tvinga henne att sitta på toaletten hur länge som helst men inte kissa och på det sättet blir det en ond cirkel.. Som sagt det funkar inte på henne.. Både jag, min sambo och dagis tycker vi sett förbättringar sedan vi slutade tjata och det är jag enormt tacksam för!!!
    Va skönt att det går bättre. Tror att ni är inne på helt rätt spår. Barn är ju inte dumma, och just kisseri/bajser och mat är ju avdelningar när de fullständigt kan ta över makten. ... Hoppas det går bätre och bättre!
  • kattislofberg
    Shea 1 skrev 2011-01-12 21:11:29 följande:
    Men fy, vilken obehaglig upplevelse för er alla!
    I Hildings fall, trots att han bara var 5 månader, sa de direkt "Det bjuder vi på" med glimten i ögat. Med Stesolid i kroppen fick vi (ja, Hilding alltså) inte lämnas ensamma, så en ssk följde oss till och från nukleärmedicin. Vi gjorde iofs MAG-3, då ska de ligga stilla 2x20 min.,
    På barnmedicin i Karlstad är de väldigt måna om att barnen ska få så positiva (eller, ja, så lite negativa iaf) erfarenheter  som möjligt av undersökningarna. Alltid Emlasalva för varje stick (utom i fingertoppen) t.ex.
    Tycker det är jättebra att de har den uppfattningen. Kan man undvika att barnet får negativa upplevelser av sjukhus och undersökningar så ska man, tycker jag!

När jag funderar vidare så minns jag att Milo fått lugnande vid ett tillfälle vid en sän här undersökning (minns inte vilken, men han behövde ligga still). Då var han ca ett år, och det hade gått jättebra.

Sen har det ju räckt att nedre halvan av kroppen varit stilla i våra fall, armarna har han ju fått röra.
  • kattislofberg

Milo opererad igår. Allt gick bra. De tog bort 5-7 cm av uretären som var 2,5 cm bred på bredaste stället. Nästan stopp vid mynningen till blåsan.

Nu har vi det skitjobbigt, rent ut sagt. Morfin och biverkningar av detta. Slangar och sladdar och dränage. Och en mycket trött och ledsen Milo. Men man får fokusera på det viktiga - operationen lyckades och inga komplikationer har tillstött hittills.

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........