Inlägg från: kattislofberg |Visa alla inlägg
  • kattislofberg

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Milo har inte fåttt bada ute de senaste veckorna. Men det är mest för att han verkligen måste vara frisk för att operationen (imorgon!) ska bli av. Efter operationen kommer jag att låta honom bada och plaska. Ska jag vara ärlig så undrar jag om det verkligen spelar någon roll. Om ett barn med reflux får en infektion beror det ju knappast på att de blir kalla. Någon som vet/har frågat läkare?

• kattislofberg

Liten rapport härifrån då. Tyvärr inte så munter, denna heller.

Igår var det alltså dags för Milos defluxinjektion. Tyvärr var det tydligen för trångt, så hon kunde bara spruta in lite deflux. Och om mucg om två månader visar att refluxen är kvar (jag har inte mycket hopp) så gör hon INTE en andra deflux, eftersom de inre förutsättningarna inte var bra. Istället blir det fortsatt profylax (lite tyngre) och riktig operation om de frekventa infektionerna fortsätter. Det hoppar jag verkligen vi slipper.

En besvikelse alltså. Men det är inte slut med detta. Milo mådde jättedåligt igår em, skrek hela bilresan hem (2,5 timme!) och kräktes, behöll ingenting. Inatt sov han gott och vi trodde ordningen var återställd. Men efter vällingen kräktes han igen och har nu även feber.

Väntar på att läkaren ska ringa, men vi får förstås åka in med honom. Kräkningar kan tydligen bero på att det är stopp någonstans i urinvägarna. Man undrar ju om defluxen kan gjort skada istället för nytta?

Är så ledsen.

• kattislofberg

Spenderade halva dagen på sjukhuset i Halmstad. Ultraljudet indikerade att defluxen kunde gjort att det blivit helt stopp så att urin inte kunde åka ner i blåsan. Milos symptom tydde också på detta, även om han var bättre vid det laget. Men det var bara att åka de femton milen tillbaka till östra igår kväll. Man befarade att man behövde operera in en slang genom ryggen för att tömma, en slang som i så fall skulle få sitta flera månader i väntan på en riktig operation. Men ett nytt ultraljud gjordes som visade att det redan såg bättre ut. Förmodligen blev det en inre svullnad i samband med defluxen som gjorde ett tillfälligt stopp. Som det ser ut nu får vi åka hem idag utan åtgärd. Men man väntar på ett provsvar och Milo har inte fått behålla sin mat idag, så vi får se. Läkaren berättade att Milos fall är komplicerat då han förutom refluxen har en förträngning. Vi får nog räkna med en stor operation i höst. Det är en lång resa kvar för oss. Jag är så ledsen. Så mycket hopp jag hade inför denna deflux. Och så blev det så här. Snacka om antiklimax.

• kattislofberg
    Anna Panna skrev 2010-07-11 11:34:58 följande:
    Kattis! Hur går det för er? Tänker på er! Kram  Anna
    Tackar som frågar!
    Jo, det går bra...! Milo har varit frisk med profylax i drygt en månad, har inte hänt många gånger. Håller han sig frisk en vecka till är det rekord, vågar knappt säga det... Men så står han ju också på dubbel profylax varav den ene tydligen är väldigt bred.

Han har inte heller fått några fler komplikationer efter defluxen.

Funderar mycket på den här stora operationen han eventuellt måste genomgå. Läkaren sa att om MUCG i början av september inte visar någon bättring (och hon var inte hoppfull) så ska vi boka in operationen så snart som möjligt. Men OM Milo nu håller sig frisk på denna profylax, så är jag tveksam. Även om man anser att det inte finns någon chans att det växer bort, så kanske det är en poäng att vänta? Att göra en så stor operation på en ettåring är ju inte precis något att se fram emot. 10-14 dagar i sjukhussäng. Inte roligt med en 2-3-åring heller, men kanske något lättare ändå? Hur hade ni resonerat?

Fortsätter han med en infektion i månaden är det ju inget snack om saken, men om han nu faktiskt skulle hålla sig frisk???
  • kattislofberg
    ÄrtaMärta skrev 2010-07-15 19:07:59 följande:
    Hej Anna och tack snälla för att du delade av din "historia".
    Hur märkte ni att ert barn hade urinvägsinfektioner?
    Själv gjorde jag det genom att urinen luktade helt mysko + att han hade hög feber.
    Inget blod i urinen eller så som jag hört kan oxå återkomma.

Jag är så nervös varje gång han får feber (vilket han har rätt ofta) att det är urinvägsinfektionen igen men efterom febern går ner igen så kan det ju inte vara det heller.
    Hej!
    Första gången Milo blev sjuk (8 dagar gammal) så blev det extremt akut, med ambulans och intensivvård. Därefter har det inte varit så dramatiskt, även om vi blev inlagda på sjukhus varje gång tills han var ca en halvår. Jag är extremt observant och tar tempen på honom i stort sett varje dag. Ligger den på 38+ (han får sällan hög feber längre) så fångar jag urin, och lämnar på barnmottagningen. Alla gånger (totalt nio) utom en, så har det varit UVI. Har också märkt att febern kan gå upp och ner, emellanåt blir han feberfri trots uvi. Så jag chansar aldrig, utan lämnar prov varje gång han har 38+. På detta sätt har vi upptäckt alla UVIer på ett väldigt tidigt stadie, och det verkar inte som om hans njurar har tagit så mycket stryk, trots alla infektioner. (Den ena har dock nedsatt funktion till 38%, ska vara 50%. Dock ingen ärrvävnad eller så).

Jag har också lärt mig att se på kisset om det är UVI, det blir grumligt när han har UVI. Har också teststickor för nitrit hemma.
  • kattislofberg
    ÄrtaMärta skrev 2010-07-16 11:54:57 följande:
    Kan man lämna prov utan remiss?
    Vi fick ju remiss till provtagning men ska bara lämna en gång i månaden första tiden och därefter var tredje månad.
    Jag tycker att hans urin luktar så märkligt, kan känna doften trotts att han är ett par meter från mig, vet som sagt inte om det är inbillning eller om det verkligen är så.

Är så van att han i princip alltid har feber.
    Från påskas har han i princip varit sjuk hela tiden, först UVI och öroninflammation och trotts peniccilin i tre omgångar gick inte febern ner under 38+ , febert höll i sig i 5 veckor och försvann sen.

Har lämnat fyra eller fem urinprover på honom varav 3 skickats vidare på odling.

Dessa prover du lämnar in, är det bara med en sticka de kollar den eller skickas de iväg till odling på engång?
    Vi lämnar urinprov så fort han får feber. Brukar skicka ett rör morgonurin med maken när han ska till jobbet. Sen ringer de efter en stund och talar om ifall stickan är "ful" eller inte. I de allra flesta fall är den det och vi får en läkartid. Då skickar de provet på odling också. Visar stickan inget så gör de inte det. Odlingen är inte för att se om det är bakterier (för det ser man på stickan) utan för att se vilka bakterier det är. De sätter alltid in antibiotika på en gång men när odlingen är klar så kollar de så att han har fått rätt antibiotika. Ett par gånger har de bytt. Milo har haft många knepiga och resistenta bakterier.

Du kan alltid lämna in urinprov när du misstänker UVI! Stickorna finns på apoteket. De jag har visar bara nitrit och är billiga. Funkar bäst på morgonurin. Blir de rosa är det bara att åka till Barnmottagningen.

Vi har fått remiss för urinprov ett par gånger, men han hinner alltid bli sjuk innan, så det blir liksom aldrig aktuellt.

Jösses va mycket medicin vi hämtat ut till Milo under dessa månader!!! TACK OCH LOV för högkostnadsskyddet!!! (Särskilt eftersom vi ej får försäkra honom). Ny period började i april och vi är redan uppe i högkostnadsskyddet på 1800. Inte så konstigt eftersom han just nu äter profylax som kostar 600 kronor och bara håller i 14 dagar! Men den gör susen!!! Över en månad har han varit frisk nu!!! På fredag är rekordet slaget... vågar knappt säga det...
  • kattislofberg
    kattislofberg skrev 2010-07-19 19:54:02 följande:
    Inte så konstigt eftersom han just nu äter profylax som kostar 600 kronor och bara håller i 14 dagar! Men den gör susen!!! Över en månad har han varit frisk nu!!! På fredag är rekordet slaget... vågar knappt säga det...
    Jag hade fel - han äter medicin för 797 kronor var fjortonde dag! Sanslöst.
  • kattislofberg
    Lukas mamma skrev 2010-07-29 14:45:01 följande:
    Hej!
    Åh, vad glad jag blev att hitta denna tråden. Inte glad såklart över att det finns fler sjuka barn, men glad att hitta några i samma situation som oss som man kan ventilera med. Hoppas det är ok att jag hoppar med i tråden.

Fick i vintras beskedet att vår son Lukas (som i dagsläget är nästan 2½ år) har fel på sina njurar. Det började med att vi märkte att han drack och kissade onormalt mycket och har så gjort sen han föddes. Diabetesprover togs till en början men dessa visade inget. Vi fortsatte att tjata om detta på bvc och fick tillslut remiss till sjukhus. Dessa prover skickades vidare till Huddinge som i sin tur ringde upp oss och meddelade att Lukas hade njursvikt och att fler prover behövdes tas. Efter många vändor till Huddinge och oändliga provtagningar så har vi nu fått diagnosen oligomeganefronia. Lukas har endast 27% sammanlagd funktion på sina njurar och kraftig reflux på båda sidor.
    Nästa inplanerade steg i detta är en mindre operation som ska utföras i höst för att försöka minska refluxen. De valde att göra denna operation då Lukas dels har så dålig njurfunktion och dels har så kraftig reflux och därför vill de göra allt de kan för att förhindra fler infektioner.

Mitt i allt detta kaos med provtagningar och sjukhusbesök föddes Lukas lillasyster Linnea som på nästa läkarbesök ska göra ultraljud för att se att hennes njurar är som dom ska. De vill utesluta att även hon har något fel på njurarna då de inte vet varför Lukas njurar har blivit som de blivit.

Själv så brottas jag just nu med frågor om det mesta. Varför har det blivit såhär? Är det p.g.a. något genetiskt hos mig eller min sambo? Varför lyssnade ingen på oss tidigare och tog prover tidigare så  hade Lukas kanske sluppit några av sina infektioner och därmed haft en bättre njurfunktion i dagsläget. Vad kommer att hända i framtiden? Hur kommer allt det här påverka Lukas liv? Vi har redan fått besked att transplantation kommer att behövas, men de kan inte säga om hur länge. Överhuvudtaget har vi svårt att få svar på våra frågor då Lukas diagnos är väldigt ovanlig. Den senaste patienten de hade på Huddinge med samma diagnos var vad vi har förstått för ca 15 år sen.
    Det jobbigaste för mig är nog känslan av maktlöshet, att inte kunna göra något alls för att få honom friskare. Snarare har vi blivit förvarnade om att det kommer att märkas mer och mer på Lukas, han kommer i framtiden troligtvis inte orka lika mycket som andra barn. Det känns svårt att veta att hans liv aldrig kommer kunna vara riktigt likadant som "friska" barns.

Hur är det med era barn och läkarbesök? Lukas avskyr det verkligen. Det blev så dum ålder för honom att börja med läkarbesök. Han var tillräckligt stor för att förstå vad som hände runt honom men för liten för att vi skulle kunna förklara för honom varför vi måste göra det. Och nu utbryter mer eller mindre hysteri så fort vi kommer in i ett rum med en läkare. Det går knappt att få kontakt med honom och det är oavsett om vi bara sitter och pratar med en läkare eller om han ska undersökas. Det har gått så långt att jag märker att det påverkar honom även till vardags. Han får panik när han omges av främmande människor som pratar med honom. Han tror automatiskt att då är det någon som ska göra något med honom som han inte vill. Är det någon som vet hur man ska göra? Man känner sig som den elakaste föräldern på jorden som tvingar in sitt gråtande barn för att lämna blodprov, samtidigt så är det ju saker som måste göras....

Förlåt att det blev en hel uppsats här, men det kändes så otroligt skönt att hitta andra i samma situation och jag behövde verkligen få ur mig det här. Är så svårt att prata med andra som inte har erfarenhet av det. De lyssnar och kan nog till viss del förstå, men jag tror det är svårt för dom att verkligen kunna sätta sig in i det.
    Känns som att man ibland behöver få ventilera...
    Hej och välkommen hit!
    Va tufft ni har och har  haft det! Jag känner igen så många av dina tankar och känslor, även om ni på många sätt har och har haft det mycket värre än oss.

VI har haft tur (eller vad man ska kalla det) när det gäller Milos rekation på sjukhus och undersökningar. När han var supersjuk som nyfödd, så var allt sådant fruktansvärt jobbigt, men sedan dess har det oftast gått jättebra, särskilt de senaste månaderna (Milo är snart 11 månader). Han har ännu inte kopplat ihop sjukhus med jobbiga upplevelser. Vi hoppas att det håller i sig.

Så tyvärr har jag inga råd att ge, vare sig det gäller der eller något annat. Kanske någon annan har det.

Men fortsätt gärna "skriva av dig". Det har ofta ett väldigt terapeutiskt värde!
  • kattislofberg
    Shea 1 skrev 2010-07-29 15:53:19 följande:
    Nu har vi fått svar på MUC-undersökningen. Hilding har reflux grad 5 på den dåliga sidan och grad 4 på den bra sidan. Imorgon ska vi på undersökning av njurarnas funktion, hoppas, hoppas att det "räcker" med refluxen och att han inte har fel på njurarna också

Hej och grattis till sonen!!!

Beklagar det dåliga resultatet på blåsröntgen. Jag håller tummarna för att njurarna är friska och att det "bara" är reflux. Eftersom han har ätit antibiotika från start så kan man kanske anta och hoppas att njurarna är helt oskadda, eftersom han inte haft någon infektion.

Jag vet väl hur det är att gå igenom det du gör när man är nyförlöst och fullproppad med hormoner. När Milo blev sjuk som nyfödd så grät jag konstant i två dygn. :-/

Rapportera gärna hur det går!

Milo (snart 11 månader) ska göra ny blåsröntgen och njurundersökning om ett par veckor. Därefter tas ställning till operation, men läkaren har ju sagt att vi ska ställa in oss på det, så det har vi gjort...

Någon som har erfarenhet av en stor operation på en ettåring? Känner mig bekymrad för det... En ettåring som måste ligga still i en sjukhussäng med dropp och operationssår? Det blir ju sjukhusinläggning i ca två veckor.

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........