-
Hur långt tid tar det för den att lösa upp sig?Marika skrev 2010-01-24 12:27:53 följande:dom löser upp sig själv,
-
En tanke - Milo får två tabletter furadantin, dvs 2x5 mg = 10 mg. Borde han inte kunna äta en fjärdedels 50 mg:are istället? Det blir ju 12,5 mg, men han är ju också större nu. Enligt FASS ska en 8-kilosbebis äta 12 mg två gånger dagligen vidd full dos. Och underhållsdos brukar väl vara halva.
En fjärdedels tablett är förstås mycket lättare att få ner än två tabletter. Ska fråga läkare nästa gång vi pratar, men ni kanske vet? -
Skit också, nu har Milo blivit prickig i ansiktet av furadantinet. Kan det betyda att han inte tål det, eller får man leva med det? Eller det kanske rent av bara kommer nu i början?
-
Prickarna är bara i ansiktet. Blir så trött.Virga skrev 2010-01-25 23:46:44 följande:Kattis! Finns prickarna bara på ansiktet? Eller dem har spridit sig? Gud vad jobbig när det är så...Marika! Din kille kanske har mindre grad av reflux? Vet faktiskt ej varför det är lite olika. Har fått besked idag att läget angående Julius reflux är oförändrat. Det är samma bild på MUCG bilder. Vad skulle jag hoppats på? Suck. Ingen operation dock för att han klarar sig utan infektioner vilket är egentligen en av våra mål.Har fått en sorts mediciner till ordinerade idag mot trög mage . Julius har jättebesvär med det också. Hoppas att det bli bättre snart. Jag har börjat att få självsprickor på mina fingrar pga oavbruten handtvättning i samband med Julius skötsel.... Väntar tills pappa kommer tillbaka så avlöser han mig. Men det är 3 långa veckor kvar dvs halva tiden.
Hoppas Julius blir bättre i magen. Jobbigt när magen strular. Trist att refluxen ej blivit bättre, skönt att han är infektionsfri. Jag går nästan och hoppas på operation. Tycker inte det är hållbart som vi har det, med infektioner och förstörda tarmar. Nu är ju magen mycket bättre dock, efter byte till furadantin och mjölkfri kost. Men prickarna oroar mig lite. Men det kanske inte är någon fara, så länge det inte blir värre. -
Hoppas på att prickarna försvinner.Virga skrev 2010-01-26 13:18:01 följande:Prickarna iofs kan vara tillfälliga och behöver inte bero på just furadantin. Fast det står i FASS bland vanliga biverkningar just exantem, urtikaria och klåda. Min kille fick konstig utslag ett tag sedan just där blöjan sitter. När jag tog av blöjan så sa jag bara "oj"! Just den delen som blöjan täcker var alldeles prickig. Dagen efter spridit sig upp lite på bållen upp till armhåller och sedan försvunnit. Han fick ägg dagen innan men han är inte äggalergiker det har vi testat på sjukhuset efteråt . Jag har inte bytat blöjssort heller så det bara kom som blixt från klar himmel och inte upprepats flera gånger. Konstigt.Lägger in citat från FASS ang furadantin. " Nitrofurantoin (furadantins verkämne)absorberas snabbt och ger antibakteriell effekt i urinen inom 30 minuter." Så kan man väl pusta ut lite om barnet spyr om ett halv timme så det är kanske inte hela världen? Furadantins utsöndring sker via njurars små filtrer som renar blod och på det viset kommer in i urinen. Mellan 30-50%av dosen återfinns i urinen i aktiv form.
Toppen det du citerar om furadantin!!! Tänk, så bra denna medicin är, att dom inte kan anpassa den bättre till barn! -
Anna Panna! Håller tummarna stenhårt!!!
Jag håller på att bryta ihop. I två kvällar fick vi i honom furadantinet. Igår gick det inte. Han sväljer inte. Om han blir arg eller får panik och skriker så sväljer han, men igår höll han det bara i munnen. Till slut var hela munnen överfull av saliv och medicin och det rann över. Jag krossade en tablett till, samma sak. En halv tablett till, samma sak. Sen gav jag upp. Jag tror inte han fick i sig någonting. Jag får PANIK!!!
Prickarna i ansiktet är bättre idag. Inte konstigt eftersom han inte fick i sig medicinen.
SKIIIIIT! Undrar hur många såna här kvällar det krävs innan han får UVI. Tja, kan ju vara skönt med några avkopplande dagar på sjukhuset igen. Fan. (Förlåt). -
Har en fråga - När som tidigast gör man deflux? Jag börjar känna att vår situation inte är hållbar...
-
Tack för ert stöd! Igår gick det faktiskt bra. Kanske har vi kommit på ett knep... Milo ligger på golvet, Magnus sitter vid huvudändan och böjer Milos huvud något bakåt. Sen sprutar jag in lite, långt in i kinden. Sen blåser Magnus honom hårt i ansiktet vid precis rätt tillfälle (som Magnus har bättre koll på), och så sväljer han! Lite protester, men inga panikskrik. Hoppas att det fortsätter funka. Igår fick han i sig hela dosen. Efteråt ammas han och somnar sedan för natten, så han kräktes inte heller upp något.
Prickarna i ansiktet har övergått till rödflammiga, fnasiga kinder. Hoppas att det beryder att de är på väg bort... Hade mailkontakt med läkaren och vi ska höra av oss om utslagen sprider sig till övriga kroppen eller om han inte verkar må bra. Men han är ju pigg och glad som vanligt. Fast han sover så illa. Verkar ha ont av gaser. Vi har varit bortskämda med väldigt god nattsömn hos den lille mannen, så nu känner man sig som en urvriden disktrasa... -
Milo har haft tre infektioner. Den första när han var 8 dagar gammal. Det blev ambulans i ilfart och intensivvård med full övervakning i fem dagar. Dropp, IV-antibiotika, sondmatning, syrgas. Blodförgfning till följd av UVI. Fruktansvärt.AHH10 skrev 2010-01-28 15:23:21 följande:Hur har ni upptäckt era små barns infektioner? Har ni märkt någon "skillnad" på era barn efter alla infektioner de haft?Kram till er alla i tråden
Andra infektionen märkte vi inte. Lämnade urin i samband med MUCG (som visade reflux grad 4 på ena sidan). Bakterier, fast inga symptom. När han var 3.5 månad (på julafton..) fick han feber utan andra symptom. Inte så hög, ca 38,4. De ville vi skulle komma in och det var en ny UVI. Inlagda i två dygn pga att han behövde IV-antibiotika.
Milo är go och glad, tjock och trind.Har haft extrema bekymmer med magen pga all antibiotika, annars inga bekymmer.
Är också nervös för vad infektionerna gjort med njurarna. Vi ska undersöka njurfunktionen i mars.
Står sonen på profylax nu eller? När de gör MUCG så ser de tyvärr inte skador på njurarna, det gör man med en annan undersökning. MUCGen visar om han har reflux och i så fall i vilken grad. -
AHH10: Jag vet faktiskt inte alls hur de graderar njurfunktionen. FInns nog andra här inne som vet. Men jag vet att resultatet tillsammans med Milos allmäntillstånd och antal UVI trots profylax kommer att avgöra om det blir defluxoperation eller ej.
Virga: Kinderna blev bättre och bättre och idag är han jättefin, syns nästan ingenting!!!
Dessutom är han nästan helt bra i magen! Tönk att man kan bli så glad över en gul massa i blöjan istället för blodblandat slem!
Och de senaste kvällarna har vi fått i honom furadantinet. Det är inte roligt, men det går. Och han somnar bara en kort stund därefter, så vi har ehller inga bekymmer med kräkningar.
Allt känns mycket lättare nu! Tack för allt stöd här inne!