Inlägg från: e digitalis |Visa alla inlägg
  • e digitalis

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

mia1980 skrev 2011-12-03 00:00:49 följande:
    Jag vet inte hur det funkar och känner att det får undersökningarna utvisa. Men på läkaren verkade det som att det kunde vara så att dom gick ihop någonstans eller hade skillda utgångar till urinblåsan. Men hur det funkar egentligen kände jag att jag inte riktigt orkar mig på just nu. Dessutom var det något som just nu var orelevant för Ebba, först ska vi få veta hur hennes njurar mår och om den ena delen ska opereras bort.
    Men så här i efterhand kan jag nog tro lite som du, men där kan ju finnas en klaff mellan urinrören även om dom sitter ihop, kanske...
    Jag har ju själv duplex, och fick en halva bortopererad när jag var liten. Har funkat väldigt bra, har inte haft problem sedan dess.
  • e digitalis
    mia1980 skrev 2011-12-06 17:58:32 följande:

Låter bra ju. Jag hoppas lite att kirurgerna kommer fram till det beslutet, men det krävs några undersökningar innan det händer.

Fick Ebbas journal idag. Intressant läsning. Visst har vi fått veta det mesta, men det är intressant att läsa vad läkarna har pratat om utan att vi varit med.

Höger sida med dubbla system har reflux grad 4. Vänster sida som är normal har reflux grad 2.

Undersökningar i januari blir UL och MAG3 eller DMSA, beror på vad kirurgen i Lund tycker.

Vilken journal är det, nån slags samlad journal? Vi har fått en för varje besök... men det står inget om framtida planer på det sättet...
  • e digitalis
    pepparkakan skrev 2011-12-07 19:33:57 följande:
    är det ngn fler med hypertoni.
    Hur gör man?
    Nya undersökningar nu i mitten på nov. 
    Hm, tror inte vi har hypertoni.
    Har tyvärr inga bra trots-tips... än så länge funkar det att säga "du vet precis vad som gäller". Nån gång ibland så får vi tvinga henne, men för det mesta så går det bra.
    Lycka till... vad ska ni göra för nya undersökningar? 
  • e digitalis
    Lowlow skrev 2011-12-13 16:12:02 följande:
    Jag har oxå fått kopior på journalerna.. har fått allt sen han föddes
    inge samanfattat utan allt dom skrivit - och de hjälper så mycket då man får se d på annat sätt
    man får ju tid att ta in d i lugn och ro 

framtids planer står med
    ja, visst hjälper det nåt enormt! som du säger så hjälper det att kunna ta in det i sin egen takt. jag lusläste allt i början, googlade det jag inte förstod, frågade här... lärde mig massor! fördelen med det är att allt blir så mycket lättare att förstå nästa gång när läkaren babblar obegripliga ord :)
  • e digitalis

Hej!

Ska på återbesök alt. via telefon prata med läkaren imorrn (uppföljning MUCG). Har ni tips på frågor att ställa?

Fortsätta med profylax? Kan hon ha blåsdysfunktion? Hur tillförlitlig är MUCGen om hon inte kissar under själva undersökningen? Hur ser framtiden ut, kontroller osv? Vilket sjukhus kommer vi höra till i fortsättningen?
    Kan meddela att jag pratade med sjuksköterskan idag, hon bekräftade det jag trodde, nämligen ingen reflux...

• e digitalis

Det blev helknas igår... eftersom vi har varit hemma sjuka hela veckan och hon har haft 40 graders feber mån-tors så blev vi "utredda" igår. Inga streptococker, CRP = 23, ren sticka förutom +2 på KET (ketoner, visar svält och för lite vätska i kroppen) surprise, surprise. Hon har ingen feber idag, dock fortsatt väldigt snuvig och sen i torsdags även väldigt hostig. Vi fick åkar runt mellan olika läkarmottagningar, byta urin-påse så klart (partyblåsa kan hålla sig lääänge) men var ändå "lediga" kl 14 när läkaren skulle ringa. Det var bestämt att han skulle ringa min man på mobilen, som skulle koppla upp trepartssamtal så vi båda kunde prata med läkaren. Han fick iaf totalsnurr på hjärnan, när läkaren ringer två timmar senare än beräknat så pratar bara han med honom... så nu har jag hälften av mina frågor "oställda". Får ta o boka en ny telefontid :)

Men ja, det är underbart att slippa refluxerna! Jag vet ju dock att i 20% av fallen är de tillbaka inomr två år, så jag kommer ändå att vara nojjig, men klart mycket mindre nojjig! :)

Kram och trevlig helg på er! 

• e digitalis
    mia1980 skrev 2011-12-28 11:17:17 följande:
    Åh vad jag känner att det är drygt att vänta...
    Väntar på tider till fler undersökningar och ena tiden har kommit och är till UL den 1 feb.
    Känns som en evighet.
    Ska få tid till scint också, hoppas den ska göras innan UL.
    Vill just nu bara att vi ska få de efterlängtade svaren om Ebbas duplex och om den senaste infektionen försämrade funktionen på hennes njurar. Känner mig nämligen lite orolig över det.
    drygt att vänta känner vi nog alla igen... minns att den största frustrationen var just den... ringde och ringde och frågade när ska vi göra X? när ska vi göra Y? i januari. i februari. i mars. i april... det sköts på hela tiden, och jag blev tokig... så jag förstår verkligen. men ni hade redan gjort en scint, eller hur? vilket resultat hade ni på den?

be att få göra ett njur-funktions test - man kollar hur njurarna fungerar och hur de renar blodet genom ett enkelt blodprov. det säger ju inget om hur de jobbar var för sig, men desto mer om den totala njurfunktionen, vilket trots allt väl borde vara det allra viktigaste?

kram och lycka till! 
  • e digitalis
    Blondina skrev 2011-12-27 21:45:00 följande:
    Tack för era svar. Ja självklart hoppas vi på att det hinner växa bort. Men jag vill ändå vara lite förberedd på vad det kan innebära, så det inte kommer som en kalldusch sen. Fortsätter hänga här och rapporterar så fort vi varit på koll igen.
    självklart, vi förstår att det är skönast att vara förberedd. vi håller tummarna för att det inte behövs! kan tyvärr inte hjälpa till med det som händer efter förlossningen, vi upptäckte det inte förrän hon var nästan fem månader. profylax har vi stått på ett år nu, ska snart sluta med den. känns oerhört läskigt! annars tror jag att du har fått svar på de frågor som jag eventuellt skulle kunna bidra med... men fråga på, är det något annat som jag kan så svarar jag gärna!

kram och lycka till! 
  • e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-12-27 11:31:02 följande:
    Nu har hon ringt, det blir en deflux för oss. Jag trodde inte att det skulle bli det pga blåstömningen, men hon sa att de gärna prövar med den först eftersom den är så oerhört mycket lindrigare än den öppna operationen. 

Jag känner mig lite lättad att det blir det enkla ingreppet, men också fundersam på var det ska landa med blåsdysfunktionen. Ev. är det så att om refluxerna rättas till så rättar blåsan till sig också, till viss del iaf. annars är det nog potträning som gäller. Jag har ju sett stora barn, 6-7-åringar och tonåringar också, hos uroterapeuten när vi varit där, så jag antar att man kan behöva blåsträna länge.  RIK-ning tar man väldigt ogärna till i 1,5-årsåldern eftersom det är så besvärligt att starta i den åldern. (Det kan jag tänka mej med tanke på hur svårt det är att få bortsta tänderna på Hilding just nu...) 
    men så skönt att det blir en deflux! jag tyckte iaf att det var en oerhörd lättnad när jag fick det beskedet... förstår dock om du är orolig pga blåsdysfunktionen. har du frågat specifikt om det, dvs om de har erfarenhet av deflux och blåsdysfunktion? hoppas att du får svar, det är ju så jobbigt att inte veta! har ni fått nåt datum för defluxen än? var blir det, i GBG?

kram och lycka till! 
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........