• Jag kom inte på något bättre

Tatuering

Hej, om eran 16 åriga dotter ville ha en tatuering, inte nån stor, bara ett person nummer (eller liknande) på insidan av handleden, hur skulle ni vilja att hon sa det isåfall?

(Jag har inte så bråttom, men jag skulle absolut vilja ha min dotters person nr, 09.10.21, eller hennes namn som är på 6 bokstäver, på tillexempel insidan av handleden. Eller på foten.)

~Alicia, Min Eviga Sol I Mörkret~
  • Svar på tråden Tatuering
  • Javah

Om min 16åriga dotter var mogen nog att ha ett barn så skulle hon också själv få välja om hon ville tatuera sig eller inte. Speciellt om tatueringen var relaterat till sitt barn.

• Linam370

Fast om du går till en seriös tatuerare så är det ju faktiskt 18 år som gäller så då är frågan rätt irrelevant.

Men jag hade tänkt som javah

• Samsmamma

Nej, det är 18-årsgräns hos alla seriösa tatuerare så det är ett klart nej. Vill man så gärna kan man lika gärna vänta tills man är myndig. Själv väntade jag tills jag hade fyllt 22 för att vara säker på motivet. Det ska ju sitta där ett tag så....

• BamBam84

svar till Linam370.

Har Hon bara målsmans tillstånd så får hon tatuera sig.

//bambam84

• Rockan
    BamBam84 skrev 2010-01-13 10:01:46 följande:
    svar till Linam370. Har Hon bara målsmans tillstånd så får hon tatuera sig. //bambam84
    Nej, inte hos en seriös tatuerare som är med i branshorganisationen. Då gäller 18 år oavsett tillstånd från målsman.
    Däremot är det inte olagligt att tatuera någon under 18, så det finns säkerligen ställen som gör det. Jag skulle dock inte tatuera mig på ett sånt ställe.
    Javah skrev 2010-01-13 09:54:08 följande:
    Om min 16åriga dotter var mogen nog att ha ett barn så skulle hon också själv få välja om hon ville tatuera sig eller inte. Speciellt om tatueringen var relaterat till sitt barn.
    Okej, får hoppas att mamma och pappa tycker likadant. (Fast min mamma tycker det är helt galet att ha hål i örat, i brosket, och pappa tycker det är galet att ha smink.. Så jag får väl se, annars så är det bara 2 år till ;) )
    Linam370 skrev 2010-01-13 09:57:23 följande:
    Fast om du går till en seriös tatuerare så är det ju faktiskt 18 år som gäller så då är frågan rätt irrelevant. Men jag hade tänkt som javah
    I Umeå, där jag bor, så gör de tatuerare jag vet tatueringar på de som är över 15 och har föräldrarnas tillåtelse. Har vänner som har gjort tatueringar hos dem och de har blivit jätte bra, de har varken fått hepatit eller hiv. ;)
    Samsmamma skrev 2010-01-13 09:59:23 följande:
    Nej, det är 18-årsgräns hos alla seriösa tatuerare så det är ett klart nej. Vill man så gärna kan man lika gärna vänta tills man är myndig. Själv väntade jag tills jag hade fyllt 22 för att vara säker på motivet. Det ska ju sitta där ett tag så....
    Fast dotterns namn eller personnummer kommer ju inte ändras.
  • Samsmamma
    Jag kom inte på något bättre skrev 2010-01-13 10:17:00 följande:
    Fast dotterns namn eller personnummer kommer ju inte ändras.
    nej men det går mode i tatueringar precis som alla andra. tror inte att alla med stora blaffiga tribals är lika glada idag som för 10 år sedan...

Nu är det bara min åsikt, men namn och personnummer verkar inte särskilt genomtänkt. Man kan komma på någonting annat att tatuera som kan representera ens barn utan att det är så "tråkigt" som namn och personnummer. Det har ALLA.
    Samsmamma skrev 2010-01-13 10:28:31 följande:
    nej men det går mode i tatueringar precis som alla andra. tror inte att alla med stora blaffiga tribals är lika glada idag som för 10 år sedan... Nu är det bara min åsikt, men namn och personnummer verkar inte särskilt genomtänkt. Man kan komma på någonting annat att tatuera som kan representera ens barn utan att det är så "tråkigt" som namn och personnummer. Det har ALLA.
    Jo det vet jag, att det ändras med tiden vad man tycker, men ångrar man sig någonsin ifall det är en tatuering som är om ens barn? (det är en fråga)

Jag tänkte ifall jag skulle ha någonting som representerar Alicia istället för hennes namn eller personnr, men då kom jag ganska fort på att jag kanske om några år inte tycker att det inte alls relaterar till henne alls. Ville ha hennes hand/fot som tatuering, men de har växt väldigt mycket sen hon föddes, och är nu för stora.  Och det skulle nog se ut som en stor blaffigt födelsemärke i konstig form.

Fast det kan man vända till något bra, att de flesta har sådana, då slipper man vara "utanför" om det skulle förändras. (tycket om motiv)
  • Samsmamma
    Jag kom inte på något bättre skrev 2010-01-13 10:36:55 följande:
    Jo det vet jag, att det ändras med tiden vad man tycker, men ångrar man sig någonsin ifall det är en tatuering som är om ens barn? (det är en fråga)Jag tänkte ifall jag skulle ha någonting som representerar Alicia istället för hennes namn eller personnr, men då kom jag ganska fort på att jag kanske om några år inte tycker att det inte alls relaterar till henne alls. Ville ha hennes hand/fot som tatuering, men de har växt väldigt mycket sen hon föddes, och är nu för stora.  Och det skulle nog se ut som en stor blaffigt födelsemärke i konstig form.Fast det kan man vända till något bra, att de flesta har sådana, då slipper man vara "utanför" om det skulle förändras. (tycket om motiv)
    Jag tror absolut att man kan ångra ett motiv även om det representerar ens barn. Framför allt om det inte är ett "riktigt" motiv (förstår du vad jag menar?), jag tror att man kan ångra det för att man inte längre tycker att det är så fint eller roligt.

Vad jag menar med ett "riktigt" motiv är tex en motorcykel för ens pappa som älskar motorcyklar, eller en viss typ av blomma för ens mamma som älskar just dessa blommor, eller en karp för att representera förändring (nu är ju karpar jättevanliga tatueringsmotiv så det skulle jag nog inte vilja göra ändå).

Om man har en dotter som heter Lilian kan man göra en lilja, osv.

Framför allt annat, så tycker jag att man ska vara myndig, precis som tatuerarna vill att man ska vara. Regeln finns av en anledning. När jag var 16 ville jag tatuera en stor sol i svanken, det skulle jag inte vilja ha idag...
  • Samsmamma
    Samsmamma skrev 2010-01-13 10:43:57 följande:
    Jag tror absolut att man kan ångra ett motiv även om det representerar ens barn. Framför allt om det inte är ett "riktigt" motiv (förstår du vad jag menar?), jag tror att man kan ångra det för att man inte längre tycker att det är så fint eller roligt. Vad jag menar med ett "riktigt" motiv är tex en motorcykel för ens pappa som älskar motorcyklar, eller en viss typ av blomma för ens mamma som älskar just dessa blommor, eller en karp för att representera förändring (nu är ju karpar jättevanliga tatueringsmotiv så det skulle jag nog inte vilja göra ändå). Om man har en dotter som heter Lilian kan man göra en lilja, osv. Framför allt annat, så tycker jag att man ska vara myndig, precis som tatuerarna vill att man ska vara. Regeln finns av en anledning. När jag var 16 ville jag tatuera en stor sol i svanken, det skulle jag inte vilja ha idag...
    dessutom är handleden inte en jättebra plats att tatuera, som 16-åring vet man inte vad man ska jobba med i framtiden och tatueringar som inte går att dölja kanske inte är så populärt på arbetsmarknaden.
Svar på tråden Tatuering