• Vi 5

    30+ som fick första barnet 2006 *4*

    Åh, det är ju massor jag vill skriva till er, men hinner nog bara lite för Edvin vaknar snart och då måste vi fixa inför visningen på söndag.

    Mandra, stort grattis i efterskott {#lang_emotions_cheers} Vad skoj med så bra dag och fina presenter! Håller med de andra om att du är värd det, med råge

    Min, jag är säker på att Stella kommer bli så fin i sina glasögon! Men även jag förstår din känsla, man vill ju skydda sina barn från allt tänkbart som skulle kunna inträffa. Håller tummarna för intervjun med!!!

    Kaz, kul med lite egentid med maken!  

    Pyttis, du är himla duktig som har sådan disciplin  Vad bra med utvecklingssamtal och att de uppmärksammat tjejkonstellationerna och försöker jobba på dem. Har en kompis IRL som har en 5 årig dotter som hamnat i liknande, men där personalen inte verkar vilja se det som ett problem.   

    Milla, håller tummarna för positivt besked om tjänsten.

    MalinK, Stackarn som mindes vad som komma skulle (med sprutan). Jag tycker också att min lilla Edvin börjar bli så stor. Fast han är ju lite större också. Han pinnar på med sina små ben när vi är ute nu. Kan knata iväg ordentligt långt när vi är ute.  Det ser så skoj ut för han är fortfarande lite ostadig och går med händerna i brösthöjd (och viftar gärna lite också).

    Själv känner jag mig lite smått ur balans, det är så mycket nu. Albin skulle fyllt 4 år i lördags och på måndag kommer Edvin att "gå om" Albin, då blir han 17 månader och vi kommer att ha haft honom längre än Albin. Det känns svårt. Svårt eftersom jag inte riktigt hinner känna efter eftersom det är lite stressigt med styling/städning inför visning av lägenheten (på sön) samtidigt som vi måste ta massa beslut om renoveringen av nya huset. Besluten är ju egentligen jätteroliga, men känns just nu som lite för många på en gång. Vi har skrivit kontrakt med en firma idag och det är redan lite dyrare än vi tänkt, så nu hoppas jag verkligen att vi får lägenheten såld. Är så nervös för det. Och så ska E skolas in på förskola om två veckor och jag ska på konferens nu i maj och ska ta med Edvin och R dit, så det är en del planerande med det med. Allt på en gång. Det kommer ju att lösa sig, bara lite många saker samtidigt som sagt.      

  • Vi 5

    Tack för grattis till Albin! Och ja: -Albin kommer alltid finnas hos oss, men det som är svårt med att Edvin "går om" Albin i ålder är precis det som MalinK skriver att Albin varit så nära genom Edvin hela denna tid och att man kunnat relatera till honom på så sätt, även om Edvin på vissa sätt gått om Albin redan för länge sedan (han är mycket tidigare motoriskt och språkligt bl.a.). Just att vi snart kommer att ha fått ha Edvin längre hos oss än vi fått ha Albin och att Albin på så sätt kommer längre ifrån känslomässigt är nog det jag tycker är svårast. Men det är också en jobbig känsla att lillebror blir större än storebror och alltid kommer vara det. 

    MalinK, så otäckt, stackars häst och stackars tjejen. 

    Mandra, så tufft för Vilya, men så fint att de får smycken efter henne. Gulligt att hon kunde tolka och förstå mostern, jag tänker att det måste känts bra för dem båda.   

  • Vi 5

    Hej på er

    M73, grattis till födelsedagsbarnen!

    Sirre grattis till "fasterskapet", hoppas de hämtar sig snabbt efter den tuffa förlossningen!

    Milla toppen att du kunde prioritera dig själv lite! Nästa gång får du vara borta 2-3 timmar och försök att göra det snart igen Det tycker jag att du behöver. Håller fortfarande tummar för att jobbet blir ditt!

    Pyttis, hoppas ni båda får sova gott. Jag har ju varit borta en natt här i mars med några kompisar som också är småbarnsmammor, då betalade vi extra för att få singelrum så att vi skulle vara säkra på att inte störa varandra

    MalinK, skönt att Alfreds fötter var bra! Alltid skönt att slippa extra inlägg och sådant.

    Kaz, vad duktigt att ni tagit tag i vällingen på natten, hoppas hon somnar om snabbare för varje natt.

    Assar, hoppas ni slipper bakslag, fy för magsjukor. Tack och lov får maken det aldrig och Edvin har bara kräkts två tre gånger, "peppar peppar"

    Senaste nytt, vet ni vem jag har träffat? -HuldaStina Ni som varit med länge i tråden "känner" ju henne. Under visningen åkte jag och Edvin iväg på utflykt till en annan FL-vän (Trassel) som jag träffat i förlorat-barn-tråden. Hon fick en kille 6 h efter Edvin och vi har setts några gånger eftersom hon kommer från samma stad jag bor. Och nu är det så att hon och Hulda bor nära varandra och också lärt känna varandra via FL (alla vägar bär till FL   ) så när jag och Edvin sov över hos Trassel träffade vi Hulda, hennes otroligt söta kille är ju 6 veckor äldre än Edvin så alla tre killarna hade jättekul. Kan berätta att hennes kula på magen också är jättefin Och två bud har kommit in på lägenheten redan.

  • Vi 5

    Halloj, är helt skakis, budgivningen har varit helt galen och vi har hamnat en bra bit över vad vi önskat oss när vi önskat allra mest Hoppas nu bara inte att de drar sig ur sedna för att det gått så snabbt. Folk har ökat med 50 000 i taget :-O

    Milla, nej, fy så tråkigt, håller med om att de verkligen missar en chans. {#lang_emotions_heart}

    Mandra, wow, vilken bedrift! Du är fantastisk! ang. plugg, bestämde du dig för PA sedan?

    Pyttis, min handledare lärde mig att yrsel oftast berodde på kristaller i mellanörat och att man ska ligga på rygg och skaka huvudet med först ena örat nedåt sedan andra nedåt några gånger och göra så några gånger om dagen, då brukar de flestas yrsel försvinna.

    Kaz, åh 5 h är underbart när man haft tuffa nätter, jag har varit superpigg nu när jag fått sova 5h per natt ibland, men efter ett tag började kroppen skrika efter mer ändå

    Assar, kul med nästa intervju, håller tummarna!!

  • Vi 5

    Mandra, så skönt att ni fått svar på vad det var! Även jag tänker hårt på att ni ska få tillbaka energiknippet Tyra innan helgen är över *övertygad* Håller med de andra om nuffrrna på HP, det är ju jättelovande resultat för att vara nu och om du inte ens hann med, om det inte räcker till det du vill kommer du få ännu bättre nästa gång!!! 
    Milla, grattis till intervjun och jag är impad över din energi!

    Assar, grattis så kul!

    M73, Edvin har också tänder på g, kindtänder, usch vad arga de kan bli när de gör ont. Hoppas planen funkade så du fick ditt kaffe

    Bikini, då tar jag de delar ni lämnat, jag är tvärtom 34/36 nertill och 38/40 upptill (eller mer vid amning o grav förstås)

    Oyra, oj vilket arbete ni påbörjat, det är verkligen starkt av dig att ta tag i det. Vad fint också att du delar med dig här, det positiva är ju att du är så medveten om svårigheterna och att barn är så "påverkbara" och att anknytning är något man kan "ta igen" med rätt hjälp på traven. Skickar styrkekramar till dig. Hoppas att det känns rätt med psykologen också? Det är en jätteviktig sak, just att personkemin stämmer och att man känner att man förstår psykologen (och tvärtom).

    Själv kan jag meddela att budgivningen är avslutad och att vi nu skrivit kontrakt och att det gick SÅ bra. Vi fick mycket mer än vi vågat hoppas, så nu slipper vi låna till renoveringarna på huset och kan tom lyxa till det lite extra om vi vill. Jag är så lättad och glad efter denna nervpress.

  • Vi 5

    Kul att läsa om era barns olika personligheter Vilka godingar ni har

    Pyttis, hoppas ni får fina värden på alla testerna! Min syster har haft extremt stora mandlar och velat ta bort dem länge, får halsfluss flera gånger per år och snarkar så man knappt kan vara i samma hus, men de har hävdat att immunförsvaret kunde bli sämre så hon har fått ha dem kvar, tills fööra året när hon fick annan läkare. Nu har hon inte haft halsfluss på lääänge och har slutat snarka.

    Mandra, ja dokumentera Tyras sjukdomar, tänker som M73 att det kan vara någon allergi, då kan immunförsvaret vara i obalans och man vara sjuk mkt.

    M73, skönt att han är hemma igen, jobbigt när man ligger på gränsen till vad man orkar och jobbigt med all väntan.

    Kaz, hoppas Sara kryar på sig!

    Milla Grattis till jobbet! Så kul, det var du verkligen värd!

    MalinK, uj vad jag känner igen mig, Edvin vaknar varje morgon mellan 4.30 och 5 (någon enstaka gång kan han sova till 5.30) och det är omöjligt att få honom att somna om. Dagen blir så himla lång när man går upp så tidigt! Vi lägger oss också alltför sent, dumt nog. Han vaknar ju några gånger per natt också även om det är mycket bättre med det nu sedan jag slutade nattamma. Men är inte 9 h nattsömn lite i minsta laget för en 1.5 åring? När lägger du era barn? Hoppas det hjälper att ändra dagsömnen! Edvin sover ca 2 h på dagen, men det tror jag inte att jag kan minska på.

    Ego, Edvin skolas in nu på dagis, det är andra veckan och det går jättebra. Det är ett riktigt toppenställe och jag känner mig så trygg med personalen. Skönt! Edvin tycker att det är superkul där och pussade tom sin inskolningspersonal idag när jag skulle gå {#lang_emotions_heart}

    En fråga också, ni som rest med era barn (jag ska på konferens i Holland och E och R får förlja med) har ni haft någon identitetsinformation på era barn? Har för mig att jag läst om något armband där man kan skriva in uppgifter. Är så rädd att han skulle lyckas pipa iväg. Han är snabb som 1000 nuförtiden och kan dra iväg hur som helst. Jag kommer ju hålla i honom hela tiden, så det bör ju inte kunna hända (får ju inte hända), men ändå.

  • Vi 5

    Tack Seren, precis sådana var det. Nu hinner jag dock inte beställa, vi åker ju på fre kl 05. Hoppades hitta någon butik, men får väl beställa nu så att jag har till nästa resa

  • Vi 5

    Även jag vill ge en jättekram till frk Kanin, jag har också tänkt mycket på er hela familjen. Jag hoppas att det går att på något sätt landa i den ofrivilliga syskonlösheten Livet verkar göra lite vad det vill med oss människor... Det låter som att du försöker tänka på att ni har två fina barn, Ärtis och Adèle och att ni gjort det ni kunnat för att få ett syskon till, jag hoppas att det går att finna någon styrka i det.

    Mini och Frk Kanin, har tänkt extra mycket på er nu när en kollega som jag inte känner så bra, men som jag tycker mycket om, precis har förlorat sitt barn i åttonde månaden. Det är hennes andra barn. Usch, jag har gråtit för alla våra förlorade barn när jag varit på jobbet de senaste dagarna, så det har inte blivit mycket jobbat.

    Sara, kram till er, det är svårt det där med vad barn eg. förstår av döden. Även lite större barn kan ju ha svårt att greppa vad det handlar om (vi vuxna med förstås). Hoppas något av boktipsen är en hjälp på vägen. 

    Millam attans vad mycket att välja på på en gång Kul att det känns bra. Det är du värd. 

    Pyttis, hoppas ni andra slipper undan och att det blir så lindrigt som möjligt för A.

    Juni, vi ska också på studentuppvaktning, men på tors. Undrar lite hur det ska gå med E som är lite upp och ner nu när vi börjat på förskola. Dessutom tycker han alltid att det är lite jobbigt när vi besöker den familjen, det är en riktigt livlig och bullrig familj och E är inte så van...  

  • Vi 5

    Jag vill också bara kika in och säga hej. Skriver frenetiskt på en artikel och försöker att inte bli distraherad av roligheter som att hänga på FL eller av Es förkylning med över 39 grader i 4 dygn nu i värmen.

    Mandra, jag är ju lite omega-3 insatt (skriver ju bara avhandling om det) och visst är linfröolja en bra källa till omega-3, men bara till en typ av omega-3. Omega-3 består av flera olika typer (olika långa fettmolekyler) och det är eg. de långa omega-3 som är viktigast när det gäller allergier o eksem (iaf enligt vad man tror nu), det är dessutom de långa omega-3 som är viktiga för hjärnan och som man tror påverkar hjärnans funktion (koncentration, misnskar risk för depression tex) men även för sömn. Kroppen kan omvandla korta omega-3 som linfröolja,  till långa men är gererellt sett dålig på det pga olika anledningar (som tex ämnen som stör; transfetter, andra fetter, nikotin, stresshormoner mm) . Så för att försöka fatta mig kort är det bättre att gå på fiskoljor direkt, det är de långa omega-3, EPA och DHA som är behövs. Antingen köper ni tillskott, de som finns på Apoteket och som innehåller både EPA o DHA är prisvärda. Till barn kan man picka hål på kapseln och trycka ut på sked (det får Edvin). Man kan också äta fet fisk ca 3-4 portioner i veckan, men då är det jätteviktigt med tillagning så att inte fetterna transformeras av tex hård stekning och tyvärr innehåller fisk allt mindre omega-3 eftersom man ofta matar odlad fisk med fiskkadaver och inte med alger som är rikt på omega-3. Om något är oklart fråga gärna, det är inte så lätt att skriva kort om detta    

    Sara, usch vilken pärs! Edvin är ju också äggallergisk fast inte alls så känslig som G (tror jag -han har inte provat det själv och jag har inte ätit det sedan han var 6 veckor och allergin konstaterades medan jag ammade fullt). Det jag ville trösta med är att ägg, när man väl lärt sig, är förhållandevis lätt att utesluta. Inte som mjölk eller vete som finns i typ allt. Om du vill baka rekommenderar jag ett pulver som heter "No egg" och finns i de stora matbutikerna, man tar bara en tsk pulver och blandar med lite vätska så ersätter det ett ägg och fungerar  utmärkt i bakning och till tex pannbiffar mm. tills du hittat paket med No egg kan du använda en tsk extra bakpulver när du bakar för att ersätta ägg  I pannbiff mm funkar det också bra med kall potatis eller potatismjöl.

    Kramar och hälsningar till er alla!

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*