• Mackenzie Grace

USA tråden!

USA tråden, going strong!

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m48150328.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45913419.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3
    www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4
    www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-09 17:11
    Tråd för alla som är intresserade att flytta till USA;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 05:38
    För oss som vill bli amerikansk medborgare;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m53324942.html
  • Svar på tråden USA tråden!
  • evaoregon
    angie82 skrev 2013-01-29 21:26:43 följande:
    Hur gör man med läkare, så kallad svensk vårdcentral. har man en familjeläkare till barnen? Tillhör läkaren ett visst område eller  man får gå var man vill?
    Våra barn har en barnläkare som vi valde ut redan under första graviditeten!  Här får man oftast välja de läkare som ens försäkringsbolag täcker.  Tyvärr så brukar inte ens försäkringsbolag täcka alla läkare utan man får några att välja på.  Det är inte ovanligt att man frår byta läkare när man byter jobb eller ens jobb byter försäkringsbolag.  Då täcks kanske inte den läkare som man tidigare hade och man blir tvungen att byta.  
  • angie82

Yndra: jag undrar om don kollar på svensk inkomst också och även på sparande.
    Min svägerska ska vara min sponsor, vi ska troligen bo hos henne. Hon bor med sin man. Räkna man att hon försörjer sig själv, sin man och mig. Eller mig och våra barn (som är citizens)??

• yndra

[quote=68602940][quote-nick]angie82 skrev 2013-01-30 15:57:06 följande:[/quote-nick]Yndra: jag undrar om don kollar på svensk inkomst också och även på sparande.

Min svägerska ska vara min sponsor, vi ska troligen bo hos henne. Hon bor med sin man. Räkna man att hon försörjer sig själv, sin man och mig. Eller mig och våra barn (som är citizens)??[/quote

Nej de tittar inte pa inkomst fran sverige, men om din man har ett storre sparande sa kan det raknas mot forsorjningen. Vad du har raknas inte.

Din svagerska raknar sig, sin man och dig sa nar ni tittar i inkomst tabellen titta pa 3 personer. Dina barn ar ju citizens sa de behover inte raknas in.

• jiipi76

Hej! Finns det ngn hemsida där man kan hitta information om ett företag i Florida? Vem äger företaget, annual turnover, osv. Tusen tack!

• yndra
    jiipi76 skrev 2013-02-06 21:44:56 följande:
    Hej! Finns det ngn hemsida där man kan hitta information om ett företag i Florida? Vem äger företaget, annual turnover, osv. Tusen tack!

Googla!
  • jiipi76

yndra skrev 2013-02-06 23:51:59 följande:

Googla!

.Har du inget mer vettigt att säga? om jag kunde hitta ett snabbt svar endast med hjälp av google så behövde jag inte fråga här i tråden

• yndra
    jiipi76 skrev 2013-02-07 00:18:43 följande:
     .Har du inget mer vettigt att säga? om jag kunde hitta ett snabbt svar endast med hjälp av google så behövde jag inte fråga här i tråden

Jag lyckades googla fram en hel del sidor, beroende pa vilken typ av foretag det ar, sa svart var det ju inte....googla Florida department corporations lookup
  • TillFlorida

Deklarerade just för första gången i USA. Wow det var komplicerat. Jag gick till H/R Block och betalade för att få hjälp och det behövdes detta första år. Nästa år kan jag nog göra det själv med turbotax då jag bara har inkomst i USA då, inte har Svensk inkomst som skall exkluderas  konsultinkomster (1099) kombinerat med vanlig lön (W2) och inte har utländska bankkonton som har haft över $10000 någon gång under året (Blanketten för detta heter FBAR). Jag trodde det skulle vara komplicerat, men inte fullt så illa som det var. Det tog nästa tre timmar att fylla i alla blanketter (För henne att fylla i dom på datorn). Vi valde också att deklarera tillsammans (joint filing) så min frus Svensk inkomster (Adress till arbetsgivare), svenska bankkonton (Högsta saldo under året) etc behövde också redovisas.

• yndra
    TillFlorida skrev 2013-02-16 16:04:14 följande:
    Deklarerade just för första gången i USA. Wow det var komplicerat. Jag gick till H/R Block och betalade för att få hjälp och det behövdes detta första år. Nästa år kan jag nog göra det själv med turbotax då jag bara har inkomst i USA då, inte har Svensk inkomst som skall exkluderas  konsultinkomster (1099) kombinerat med vanlig lön (W2) och inte har utländska bankkonton som har haft över $10000 någon gång under året (Blanketten för detta heter FBAR). Jag trodde det skulle vara komplicerat, men inte fullt så illa som det var. Det tog nästa tre timmar att fylla i alla blanketter (För henne att fylla i dom på datorn). Vi valde också att deklarera tillsammans (joint filing) så min frus Svensk inkomster (Adress till arbetsgivare), svenska bankkonton (Högsta saldo under året) etc behövde också redovisas.

Men visst ar det sa att inkomst utomlands inte behover skattas for har om Man tjanat under $90000?