• Mackenzie Grace

USA tråden!

USA tråden, going strong!

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m48150328.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45913419.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3
    www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4
    www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-09 17:11
    Tråd för alla som är intresserade att flytta till USA;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 05:38
    För oss som vill bli amerikansk medborgare;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m53324942.html
  • Svar på tråden USA tråden!
  • TillFlorida
    evaoregon skrev 2013-02-17 16:54:40 följande:
    Om du haft mer än $ 10 000 på kontot under året.  

The aggregate value of all foreign financial accounts exceeded $10,000 at any time during the calendar year to be reported.
    Det verkade dock som om jag inte behövde en FBAR för pensionskontona. Jag tror de räknades under någon annan regel där gränsen gick vid $50000. Det verkar som om det är omöjligt att flytta över mitt svenska pensionssparande till min 403b eller till en IRA (Jag har inte forskat så mycket om detta ännu). Men om jag inte behöver redovisa dom på skatten framöver så kan de få ligga kvar i Sverige.
  • yndra

Igar hamnade jag av en slump bredvid en man och hans fru nar familjen var ute och fikade. Hon var norsk och han jobbar pa IRS! Jag passade naturligtvis pa att fraga om bade det ena och det andra! Han gav mig exempel: The maximum exclusion for 2012 is $95,100. If a person worked abroad the entire year, they get to exclude their foreign income up to the full amount. If they left their country to live in the US say July 1 ( about half the year abroad) then they only get to exclude up to HALF the amount or $47,550 because they only worked half a year abroad. The form 2555 breaks it down by counting days and you could end up with a 210/365 days percentage exclusion for 210 days abroad. It's that specific. For mig blir det alltsa att uppge min inkomst pa blanket 2555 da jag flyttade hit i juli forra aret, inga intyg eller papper fran Sverige behover skickas med utan det racker med att jag upper hur mycket jag tjanat omraknat i dollar. Mycket mer an sa ar det inte da jag inte tjanat en cent har i USA an. Maken och jag deklarerar gemensamt sa jag och ungar as namn ska ju fyllas i lite har och var men that's it for mig, maken han har lite mer att sta i

• yndra
    yndra skrev 2013-02-17 21:08:48 följande:
    Igar hamnade jag av en slump bredvid en man och hans fru nar familjen var ute och fikade. Hon var norsk och han jobbar pa IRS! Jag passade naturligtvis pa att fraga om bade det ena och det andra! Han gav mig exempel: The maximum exclusion for 2012 is $95,100. If a person worked abroad the entire year, they get to exclude their foreign income up to the full amount. If they left their country to live in the US say July 1 ( about half the year abroad) then they only get to exclude up to HALF the amount or $47,550 because they only worked half a year abroad. The form 2555 breaks it down by counting days and you could end up with a 210/365 days percentage exclusion for 210 days abroad. It's that specific. For mig blir det alltsa att uppge min inkomst pa blanket 2555 da jag flyttade hit i juli forra aret, inga intyg eller papper fran Sverige behover skickas med utan det racker med att jag upper hur mycket jag tjanat omraknat i dollar. Mycket mer an sa ar det inte da jag inte tjanat en cent har i USA an. Maken och jag deklarerar gemensamt sa jag och ungar as namn ska ju fyllas i lite har och var men that's it for mig, maken han har lite mer att sta i

Ja just det, the 1040 ska jag ju fylla i ocksa....
  • evaoregon
    TillFlorida skrev 2013-02-17 20:06:19 följande:
    Det verkade dock som om jag inte behövde en FBAR för pensionskontona. Jag tror de räknades under någon annan regel där gränsen gick vid $50000. Det verkar som om det är omöjligt att flytta över mitt svenska pensionssparande till min 403b eller till en IRA (Jag har inte forskat så mycket om detta ännu). Men om jag inte behöver redovisa dom på skatten framöver så kan de få ligga kvar i Sverige.
    Även om du kunnat föra över pengar ifrån ditt svenska pensionssparande så hade det ändå inte varit någon mening med att flytta över pengar till 401 (k) eller 403 (b) (gissar att du jobbar för non-profit om det rör sig om 403 (b) ) eftersom fördelen med den sortens pensionssparande är att du pensionssparar pengar som du slipper skatta för.  Inte mycket mening med att då föra över pengar som du redan skattat för.  Det finns också ett tak för hur mycket pengar du kan avsätta av din lön per år och då direkt ifrån lönen.  
  • evaoregon
    yndra skrev 2013-02-17 21:08:48 följande:
    Jo, det verkar stämma.  Min väninnas man såg till att vara ute ur landet 330 dagar så att han slapp skatt på maxbeloppet.  Inte mycket han kunde vara i USA, men de sparade en slant.  Flört
  • yndra

Ngn som har tips pa en korv som funkar till korvstroganoff har borta? Finns ju massor med korvsorter och att testa sig fram kan ju ta lang tid! Sa om nagon av er har nagot forslag sa tar jag tacksamt emot!!

• jiipi76

Hej, finns det ngn som skeppat personliga tillhörigheter från USA till Sverige? vilket bolag använde ni? TAck!

• yndra
    Jättekul skrev 2013-03-20 22:28:42 följande:
    Någon bra forumsida i USA liknande denna som familjeliv? Någon som vet?

Nej, jag har letat jag med! Men hittar du en kan du val lanka?