yndra skrev 2013-02-17 21:08:48 följande:
Igar hamnade jag av en slump bredvid en man och hans fru nar familjen var ute och fikade. Hon var norsk och han jobbar pa IRS! Jag passade naturligtvis pa att fraga om bade det ena och det andra!

Han gav mig exempel: The maximum exclusion for 2012 is $95,100. If a person worked abroad the entire year, they get to exclude their foreign income up to the full amount. If they left their country to live in the US say July 1 ( about half the year abroad) then they only get to exclude up to HALF the amount or $47,550 because they only worked half a year abroad. The form 2555 breaks it down by counting days and you could end up with a 210/365 days percentage exclusion for 210 days abroad. It's that specific. For mig blir det alltsa att uppge min inkomst pa blanket 2555 da jag flyttade hit i juli forra aret, inga intyg eller papper fran Sverige behover skickas med utan det racker med att jag upper hur mycket jag tjanat omraknat i dollar. Mycket mer an sa ar det inte da jag inte tjanat en cent har i USA an. Maken och jag deklarerar gemensamt sa jag och ungar as namn ska ju fyllas i lite har och var men that's it for mig, maken han har lite mer att sta i

Jo, det verkar stämma. Min väninnas man såg till att vara ute ur landet 330 dagar så att han slapp skatt på maxbeloppet. Inte mycket han kunde vara i USA, men de sparade en slant.