• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 16

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.

Detta är en ny tråd då den gamla stängts.
    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Detta är generella värden och kan variera lite mellan olika labb.

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html
    Del 12 www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html
    Del 13 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m43442735.html
    Del 14 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45818055-108.ht...

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325....
    www.lakartidningen.se
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=702
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=2071

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-05 19:05
    En ny tråd är startad, vänligen ta nya frågor där istället för här.

länk: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m52081292.html

Hälsningar PB

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 16
  • Pucko Buffy
    Daffny skrev 2010-04-02 22:09:37 följande:
    men då kanske du vet hur man märker det? vi har försökt i 4 månader och jag har hypo och blev väldigt fundersam över om det kanske är så för mig också.
    Har du stabila och bra värden samt mår bra är det inte svårare för dig än någon annan frisk kvinna att bli gravid. 4 månader är ingen lång "prövotid" men går det mer än ett år kan det bli dags att kolla upp om det är något mer som ligger bakom.

Lycka till med bebisverkstan... och glöm inte ha roligt under tiden ;)

/PB
  • Vädur 78
    Pucko Buffy skrev 2010-04-02 22:18:10 följande:
    Det viktigaste är att man inte har höga värden i början av graviditeten för då har fostret ingen egen sköldkörtel som producerar hormon. Efter ca v 13 minskar behovet hos de flesta foster men det är ändå viktigt att kvinnan har ett bra värde för att minska risken för att hon ska må dåligt. Bebis tar för det mesta det den behöver och det även m värdena är högre än 2. Det är kvinnan och hennes kropp som får ta smällen om det blir en graviditet och värdena är förhöjda. Det är först vid riktigt höga värden som det är en risk för att barnet ska skadas. Jag tror inte dina värden är något att oroa sig för, men du bör regelbundet kolla dem om du har en underfunktion i sköldkörteln. Eventuellt kan man behöva höja mer men det är läkaren som avgör om så sak ske. Lycka till med liten i magen /PB
    TAck snälla för svaret! I början av graviditeten tog jag prov var fjärde vecka men det låg stabilt och jag har inte behövt höja så nu har jag tagit med 2 månaders intervall. Men jag kanske ska ringa tillbaka och höra om jag kan ta ett blodprov om en månad igen bara för säkerhetsskull???
    Pratade bara med en sköterska igår och läkaren hade skrivit att värdena var bra men sen hade han skrivit en notering om att de skulle fråga om jag var gravid fortfarande eller fått barn...... Jag får ringa och kolla med dem på tisdag
    CARLANDERSKA ÄR BÄST!!!♥♥♥
  • Daffny
    Pucko Buffy skrev 2010-04-02 22:21:27 följande:
    Har du stabila och bra värden samt mår bra är det inte svårare för dig än någon annan frisk kvinna att bli gravid. 4 månader är ingen lång "prövotid" men går det mer än ett år kan det bli dags att kolla upp om det är något mer som ligger bakom. Lycka till med bebisverkstan... och glöm inte ha roligt under tiden ;) /PB
    jag vet, men det har varit det mest långsammaste 4 månaderna i mitt liv :(
    men men man kan ju inte ge upp, utan det är bara att köra på :)
  • anitra2012
    Väntan på en liten skrev 2010-04-02 17:04:02 följande:
    Jag har försökt sedan juni 09 och har precis som du varit så trött och sovit bort hela dagar utan att det har blivit bättre. Jag kände på mig redan förra våren att nåt var fel och bad de på VC kolla mina värden men de sa att det var bra, men de svamlade bara och hade noll koll, märktes jättetydligt då han inte kunde besvara mina frågor och vet min önskan om barn. han sa att 3,2 var perfekt i TSH (vilket det inte är nu om man vill ha barn). Jag frågade om remiss till endo, men nää det var inte aktuellt. Jag frågade om omprov 2 mån senare då jag var sämre men läkarens svar var "varför då, det var ju bra förra gången" Skitläkare säger jag bara. Helt övertygad om att mina 2 mf beror på hypon och min numera uteblivna ÄL och tunna livmoderslemhinna och andra grejer också har med hypon att göra.
    Förstå att det är jobbigt när ingen förstå en.
    Jag själv fick en underbar läkare på vårdcentralen som satt i ca 15 minuter och ställde frågor och lyssnade på mig innan han ens påbörjade undersökningen och sedan även blodprovningen. Nu så har jag bra TSH värden under 2. Men ska göra nya prover runt 1 September. och skulle jag känna mig kass igen så ska jag bara ta nya prover och kolla mina värden.
    Sen har Kvinnokliniken talat om för min läkare på VC vilka värden jag ska ligga under. Så har han har info från dem plus skulle det kännas fel så fixa Kvinnokliniken remiss till läkare som expert på området utan problem.
    Hoppas du också får bättre mottagande inom vården, som en annan har fått.
    *styrkekramar*
  • Pucko Buffy
    Daffny skrev 2010-04-02 22:13:32 följande:
    alltså jag brukar få lite molande värk som mens värk fast svagt svagt runt ÄL tiden, sist jag fick det så testade jag med test och fick ett streck som var starkare än kontrollstrecket, man kan väl inte få possitivt ÄL test om man inte har ÄL?
    Nee det kan jag inte tro att man ska få. Kör visserligen inte själv med ÄL stickor men det låter osannolikt.

Står det i informationen att ett starkare streck = ägglossning så är det nog det du har :) och då är det bara att köra på för fullt ;)

Lycka till.
  • Pucko Buffy
    Vädur 78 skrev 2010-04-02 22:23:35 följande:
    TAck snälla för svaret! I början av graviditeten tog jag prov var fjärde vecka men det låg stabilt och jag har inte behövt höja så nu har jag tagit med 2 månaders intervall. Men jag kanske ska ringa tillbaka och höra om jag kan ta ett blodprov om en månad igen bara för säkerhetsskull??? Pratade bara med en sköterska igår och läkaren hade skrivit att värdena var bra men sen hade han skrivit en notering om att de skulle fråga om jag var gravid fortfarande eller fått barn...... Jag får ringa och kolla med dem på tisdag
    Ja ring och kolla med dem. Eftersom värdet stigit lite om än inte så mycket så kan det vara bra att ta ett nytt prov bara för att vara på säkra sidan.
  • Vädur 78
    Daffny skrev 2010-04-02 22:17:39 följande:
    okej jag blev lite orolig har aldrig hört om att hypo kan påverka graviditetschanserna om man är medicinerad & värdena är bra.
    Vi fick kämpa i nästan 4 år och göra 4 IVF behandlingar innan vi äntligen lyckades. Det ända fel som hittats på oss är min underfunktion av sköldkörteln
  • Vädur 78
    Pucko Buffy skrev 2010-04-02 22:26:07 följande:
    Ja ring och kolla med dem. Eftersom värdet stigit lite om än inte så mycket så kan det vara bra att ta ett nytt prov bara för att vara på säkra sidan.
    Ja men det är ju bättre det
  • Pucko Buffy
    Daffny skrev 2010-04-02 22:24:19 följande:
    jag vet, men det har varit det mest långsammaste 4 månaderna i mitt liv :(men men man kan ju inte ge upp, utan det är bara att köra på :)
    Du ska se det går bra. Men jag förstår väntan och längtan. Vi började innan jag fick min diagnos och när den kom var det bara att lägga allt på hyllan och vänta tills jag blev frisk nog. Förhoppningsvis är jag där snart och förhoppningsvis kommer inga fler hinder i vägen.
  • 3barnsmor35

Jag gillar den här tråden just pga att alla stöttar varandra, så nu får ni som tjafsar sila snacket tycker jag. Håller med PB till 100%.

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilleman 0906
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 16