• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 16

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.

Detta är en ny tråd då den gamla stängts.
    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Detta är generella värden och kan variera lite mellan olika labb.

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html
    Del 12 www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html
    Del 13 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m43442735.html
    Del 14 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45818055-108.ht...

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325....
    www.lakartidningen.se
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=702
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=2071

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-05 19:05
    En ny tråd är startad, vänligen ta nya frågor där istället för här.

länk: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m52081292.html

Hälsningar PB

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 16
  • 3barnsmor35
    Väntan på en liten skrev 2010-04-02 21:08:30 följande:
    Jag väntar provsvar av min gyn på privat klinik där jag gör min fert utredning, ska ringa på tisdag om provsvar samt för att boka tid för spolning. Jag ska be om remiss för endokrinolog på Huddinge sjukhus för vc kan ju inget. Jo, jag tar illa vid mig av hårda ord, har fått en del törnar som att du har ju inte försökt tillräckligt länge 10 mån är inget jag höll på i 14 mån och bla bla bla och skaffa inte barn när du är så fet för det måste man ju def om man har hypothyreos och massa skitsnack och folk som inte har någon koll alls, men samtidigt tror att det bara är att ta Levaxin en dag så är man bra sedan och superfertil. Jag kan säga på en gång så alla här vet att jag mår inget bra , känner mig urdeppig men jag vågar inte höja dosen utan läkarens godkännande. Hoppas få göra det på tisdag.
    Skitsnack är aldrig roligt, jag har också fått höra en massa. Folk är otroliga på att ha åsikter om det mesta! Du får försöka stänga öronen och spara energin till det som behövs. kram igen! Du är inte ensam om detta fenomen!
    Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilleman 0906
  • Pucko Buffy
    Väntan på en liten skrev 2010-04-02 17:04:02 följande:
    Jag har försökt sedan juni 09....
    Först och främst även om man inte har jättedåliga värden kan de bidra till att det blir svårare att bli gravid eller att man mår väldigt dåligt. Hypo påverkar hela kroppen men den påverkar varje person olika. Därför kan två människor ha samma värden men må helt olika.

Man kan mår riktigt dåligt av det här, men man kan också gå helt omedveten om att man har dåliga värden och inte tycka sig må dåligt. Det är väldigt individuellt och alla reagerar olika och får olika symptom. Har man dock gått med hypo länge så brukar man utveckla alla symptomen.

Är man inte nöjd med sin läkare så bör man byta. Hypo har dock den förmågan att få den drabbade att bli ofokuserad och få svårt att förstå vad läkaren säger.

Om man inte är gravid kollar man TSH och T4  värdet i blodet efter 6-8 veckor. Det för att levaxinet har så lång halveringstid och det är först efter 6-8 veckor, man kan säga att dosen är stabil i blodet och se om man behöver höja den eller inte.

Hypotyreos är en sjukdom som inte går att skynda på. Allt tar tid och det är bara att vänta på att medicinen ska verka.

Man kan inte påverka sjukdomens gång med kosten. Man ska äta normalt och varierat. Har man en obehandlad eller en precis påbörjad behandling kan man glömma allt vad dieter och viktminskning heter för det funkar inte.

Ät järna extra vitaminer men undvik ta dem samtidigt som levaxinet. Minst 2 timmar bör gå mellan intagen.

Undvik järnrik och kalciumrik kost om man inte äter det dagligen. Levaxinet "rättar in sig" efter kosten man äter. Äter man dagligen fil i samband med att man tar levaxinet ska man alltid göra det. Hoppar man över vissa dagar och äter fil andra så påverkas upptaget och levaxinet får svårare att verka optimalt. Undvik även produkter mot magkatarr samtidigt som man tar levaxinet. Magsårsmedicin som losec, omeoprazol och liknande påverkar inte levaxinupptaget. Däremot samarin, novalucol m.m. gör det.

Många som börjar eller ökar sin dos levaxin, märker en kick efter ca 3 veckor. Man blir piggare och orkar mer. Den kicken brukar fasa ut efter ytterligare någon vecka. Man kanske inte mår super bra då men man brukar oftast må lite bättre än man gjorde tidigare. Målet är att man ska må bra utan att vara "uppjagad" och det kan ta tid att nå dit.

Är man på en bra dos kan man ändå må dåligt. Det beror oftast på att man haft en autoimmun sjukdom i botten. Med det menas att kroppens eget immunförsvar gått till angrepp mot den egna kroppen och förstör någon del av den. Vid hypo är det oftast hashimotos sjukdom som ligger i botten. Då får man en inflamation i sköldkörteln, som gör att man får höga TPO antikroppar. Desa gör att man mår dåligt och de tar tid på sig att försvinna. Normalt minskar de efter en tid med levaxin men det kan ta olika lång tid hos olika människor.

Vill man bli gravid är ett bra riktvärde för TSH att man ligger under 2. Ett T4 värde runt 16 kan anses som perfekt. Dock ska man ta dessa referensvärden med en liten nypa salt då de kan variera mellan olika labb. Sen är det mer än bara sköldkörtelns värden som spelar in om man blir gravid eller inte. Och har man ett lätt förhöjt värde behöver det inte betyda att man inte kan bli gravd och föda friska barn. Det finns många kvinnor som fött fullt friska barn med värden som varit långt utanför referensramarna. Men det underlättar att ha bra värden men man ska inte stirra sig blind på dem.

Många med hypo är väldigt trötta. Det man kan göra är att vila, vila och åter vila. Träna går bra om man inte har superdåliga värden, men det är viktigt att lyssna på kroppen och vila. När man har bra värden igen är det helt ok att träna som vanligt.

Om någon av er nya undrar mer kan ni gärna skriva. Jag kollar efterhand. Jag svarar inte på era tidigare inlägg utan endast nya frågor.

Och för den som undrar så har jag haft hypotyreos diagnostiserad sedan den 19 maj 2008 och då hade jag ett TSH värde på 200 och ett T4 som inte var mätbart. 

/PB 
  • Daffny

till er som påstår att det är svårare att bli gravid när man har hypo;

"

Hypotyreos och graviditet

Om man inte får behandling för underfunktion av sköldkörteln kan det minska möjligheten att bli gravid. Det beror bland annat på att östrogennivåerna kan vara sänkta. Har man hypotyreos och behandlas med sköldkörtelhormon och om blodprovssvaren visar normala värden, innebär det inte att det är svårare att bli gravid. Det avgörande är att man har ägglossning."

källa:

vard.vgregion.se/sv/Sjukdomar-och-besvar/Sjukdomar/Sjukvardsradgivningen/&ChapId=25797
  • Väntan på en liten
    Probably the best in the skrev 2010-04-02 21:03:30 följande:
    Men du, jag har läst och svarat utifrån det du skriver och du har frågat förrut och jag har förklarat. Du kanske får tänka på att skriva lite tydligare då så du inte blir missförstådd om det är det du anser du blir.Men jag ska sluta dela med mig av min kunskap....
    Vad exakt har jag varit otydlig med anser du? jag har varit så tydlig jag bara kan utifrån det jag kan om hypothyreos. Jag skrev att jag började med Levaxin den 18 februari.
    Längtar...
  • Väntan på en liten
    3barnsmor35 skrev 2010-04-02 21:19:01 följande:
    Skitsnack är aldrig roligt, jag har också fått höra en massa. Folk är otroliga på att ha åsikter om det mesta! Du får försöka stänga öronen och spara energin till det som behövs. kram igen! Du är inte ensam om detta fenomen!
    Försöker undvika att reta upp mig på andras okunskap osv, men det är inte lätt alla gånger.
    Längtar...
  • Probably the best    in the
    Väntan på en liten skrev 2010-04-02 21:37:46 följande:
    Vad exakt har jag varit otydlig med anser du? jag har varit så tydlig jag bara kan utifrån det jag kan om hypothyreos. Jag skrev att jag började med Levaxin den 18 februari.
    Du var inte tydlig med om du hade blivit insatt på Levaxin före eller efter provet på TSH 4,4 togs. Jag förstod det först som att du åt Levaxin när du hade det värdet, och då blev svaret ett, när det sen framkom att du inte åt det så blev svaret ett annat. Du nämde möjligen datum när du började med Levaxin men inte från vilket datum proverna var. Jag kan inte gå tillbaka i tråden och läsa. Eller kan och kan, men jag har ingen lust att göra det utan försöker svara på det jag läser! Inte mitt problem om inte all relevant information framkommer! Men jag vet att jag tidigare försökt förklara för just dig om TSH och T4.
    Nu kommer jag inte att beblanda mig med dig något mer utan håller mig kvar i tråden, läser och svarar andra på det jag kan. 
    Men när man bara får skit känns det lixom inte kul att försöka hjälpa! När den personen dessutom inte verkar förtstå att den varit lite otydlig (kanske för att personen inte har all kunskap ännu, då man vara lite ödmjuk mot de som försöker hjälpa).
    Jag försöker vara trevlig och har ingen ambition att vara otrevlig, varför skulle jag vara det? Men får man inte helt korrekta uppgifter och sen får skit för att man korrigerar......
    Allt från mig, återgå till god stämning!
  • Daffny
    Väntan på en liten skrev 2010-04-02 21:42:28 följande:
    Försöker undvika att reta upp mig på andras okunskap osv, men det är inte lätt alla gånger.
    såg att du hade kommenterat en av mina trådar, har du ätit levaxin sen den 18 feb i år?
  • Pucko Buffy
    Väntan på en liten skrev 2010-04-02 21:11:51 följande:
    Ledsen om jag varit otrevlig men tyckte jag blev otrevligt bemött och då svarar jag tyvärr i samma stil, men ska skärpa mig. Kanske ligger lite lågt ett tag här tills jag är på fötter igen då jag mår piss just nu.Jag läser igenom de gamla trådarna, är på del del 7 nu. Vill lära mig om min sjukdom ju.
    Mitt inlägg var inte enbart riktat till dig utan till alla som är i tråden. Anledningen till att jag inte orkat vara här är att jag börjat nytt jobb och helt enkelt inte har energi över åt andra. Tyvärr blev det lite snett i tråden och många har inte fått svar på sina frågor utan det har mer blivit en "här är jag tråd" och det vill inte jag det ska vara, så jag får försöka vara här lite mer igen.

Bra att du läser igenom de gamla trådarna (pluss i kanten från PB ;))

Vad jag tror är att du mår dåligt av flera orsaker. Du har en underfunktion i sköldkörteln och du kommer nog höja din dos men du skulle aldrig fått sluta med levaxinet. Så du ska vara noga med att få förnyat recept varje år när du väl är stabil i dosen. Och du ska även kolla upp värdet en gång om året när din dos varit stabil en längre tid.

Att ha en omgivning som inte riktigt förstår att man är sjuk tar på både humör och ork. Du har inga superdåliga värden, men man kan må superdåligt ändå och det är många gånger svårt att få människor att förstå det. Man ser inte sjuk ut och då simulerar man :/

Beroende på hur länge ni försökt skaffa barn så tycker jag du ska söka till gyn för en fertilitetsutredning (om du inte redan är inne i en sådan). Du precis som jag börjar komma lite till åren och man känner klockan ticka vilket inte minskar stressen direkt. Men med hypo kan man inte göra annat än vänta tills värdena är ok. Har du inga andra problem med fertiliteten så ska du nog se att när dina värden är ok så kommer chanserna för en liten öka markant och eftersom du inte har superdåliga värden är chansen ganska god för att det ska gå ganska snabbt.

Med snabbt menar jag nu inte inom en vecka eller två utan inom några månader. Det eftersom det tar tid för levaxinet att bli stabilt och det tar tid för kroppen att återhämta sig.

/PB
  • Väntan på en liten
    Pucko Buffy skrev 2010-04-02 21:32:20 följande:
    Jag äter knappt aldrig mjölkprodukter eftersom min kropp mår dåligt av det, både mage och hy. Jag tar folsyra ihop med Levaxin för de har har jag kollat upp att jag kan utan att de slår ut varann.

Jag har rätt bra koll iaf om man jämför med vc som inte har nån alls, de sa att 3,2 var ikej i maj 09 och jag blev inte behandlad då. Först i januari blev jag tagen på allvar av min gyn. Äntligen säger jag och precis det jag hade vetat hela tiden hade/har jag hypothyreos.
    Längtar...
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 16