• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 16

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.

Detta är en ny tråd då den gamla stängts.
    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Detta är generella värden och kan variera lite mellan olika labb.

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html
    Del 12 www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html
    Del 13 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m43442735.html
    Del 14 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45818055-108.ht...

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325....
    www.lakartidningen.se
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=702
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=2071

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-05 19:05
    En ny tråd är startad, vänligen ta nya frågor där istället för här.

länk: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m52081292.html

Hälsningar PB

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 16
  • AnniPanni

Otroligt irriterad på sjukvården idag...

Min finnålspunktion på tisdag blir inte av för att remissen plötsligt är borta. De säger att den är skickad till mig (vilken den inte är) och läkaren som skrev remissen jobbar inte nu. Så det är bara att börja om ifrån början då med att föröska kräva en remiss ifrån mitt (kassa) VC igen. Fick en tid den 12:e april.

Det är ju tur att man inte är döende i alla fall men tanke på hur hårt man får jobba för att ens få ett blodprov.

Sen något helt annat... senaste veckan så har jag börjat känna av yrsel mer och mer och sen känns det som att jag har runda fotsulor. Ja som om att jag går omkring med sådana där MBT skor på hela dagarna. Är det något man kan koppla till ev sköldkörtel rubbning eller har jag lyckats dra på mig något annat skumt också?

• Probably the best    in the
    AnniPanni skrev 2010-04-01 12:00:58 följande:
    Otroligt irriterad på sjukvården idag...Min finnålspunktion på tisdag blir inte av för att remissen plötsligt är borta. De säger att den är skickad till mig (vilken den inte är) och läkaren som skrev remissen jobbar inte nu. Så det är bara att börja om ifrån början då med att föröska kräva en remiss ifrån mitt (kassa) VC igen. Fick en tid den 12:e april.Det är ju tur att man inte är döende i alla fall men tanke på hur hårt man får jobba för att ens få ett blodprov.Sen något helt annat... senaste veckan så har jag börjat känna av yrsel mer och mer och sen känns det som att jag har runda fotsulor. Ja som om att jag går omkring med sådana där MBT skor på hela dagarna. Är det något man kan koppla till ev sköldkörtel rubbning eller har jag lyckats dra på mig något annat skumt också?
    Ja denna vård
    B12 brist kollas upp bums! Och så kortisolet vore intressant.
  • Hoppetossan 79
    Probably the best in the skrev 2010-03-31 13:49:18 följande:
    Referensvärdet beror helt på vilket labb du tillhör. Du måtste se vad just det labbet dina prover är skickade till, så lita på läkaren i den frågan. Däremot om ref är 8 ligger du ju lite lågt ändå, däremot är ju TSH 1,4 helt ok. Har läst nånstans om att ok TSH och lågt T4 och T3 kan tyda på inflammation, men nu minns jag inte var, ska leta lite. (eller om jag blandar ihop det).
    Inflamation är inte omöjligt efters som albumin ligger under vad det ska vilket tyder på inflamation i kroppen.
    Hoppetossan 79 skrev 2010-04-01 15:21:50 följande:
    Inflamation är inte omöjligt efters som albumin ligger under vad det ska vilket tyder på inflamation i kroppen.
    Och då kan det behövas en biopsi för att få svar på det. Men frågan är väl om albuminet visar på en lokal inflammation.
    Har inte tid att kolla nu men kan ta fram lite böcker sen. Intressant det här
  • anitra2012

Hej,

Jag har läst denna tråden ett tag, och jag fick veta att jag har hypotyreos sedan dec-2009. 
    Mitt TSH låg 1,3 på sista provtagningen. Har även sedan dec. gjort utredning på barnlöshet (försökt i ca 3,5 år) och värden och undersökningar såg bra ut enligt KK. 
    När de ändå gjorde undersökningen så passade de på att ta cellprovet. Nu visade det sig att det var lätta cellförändringar, så ska göra ett grundliga prov framöver. 
    Så det känns som det är mycket som kommer över en hela tiden. Man vill bara bli "frisk" och få ett fint plus.
    Jag hade nog nästan alla symptom gällande hypo, det var bara till att bocka av efterhand på listorna man såg på nätet.

Ni som fick torrt hår, när började håret bli normalt när era värdena var ok?
    *kram*
  • Mom2006

Jag har under en längre tid kännt att jag varit svullen på sköldkörteln men inte ägnat det någon tanke..

Har precis blivit mamma och under graviditeten svullnade den ännu mer. De tog prover som inte visade något. Har fortfarande en svullen sköldkörtel. Ska till doktor på onsdag för nu vill jag kolla upp det ordentligt.

Hur vet man skillnad på om skölvkörteln är svullen eller om det är en knuta? Jag har börjat bli orolig över att det ska vara cancer men det borde väl de ha känt när de undersökt mig innan..

• Väntan på en liten

Jag har hypothyreos, äter Levaxin sedan feb 25 ug och mådde genast så mycket bättre. Men nu har jag mått skit i några dagar. Kan det bero på att dosen måste höjas? Blivit tröttare igen (kan ju bero på att vi gått över till sommartid), hård i magen, deppig/nedstämd, noll aptit.

Tog nya prover i måndags.

Senaste värdena var

TSH 4,4
    T4 7
    T3 Normalt

Längtar...
  • Kimberlicious
    AnniPanni skrev 2010-04-01 12:00:58 följande:
    Otroligt irriterad på sjukvården idag... Min finnålspunktion på tisdag blir inte av för att remissen plötsligt är borta. De säger att den är skickad till mig (vilken den inte är) och läkaren som skrev remissen jobbar inte nu. Så det är bara att börja om ifrån början då med att föröska kräva en remiss ifrån mitt (kassa) VC igen. Fick en tid den 12:e april. Det är ju tur att man inte är döende i alla fall men tanke på hur hårt man får jobba för att ens få ett blodprov. Sen något helt annat... senaste veckan så har jag börjat känna av yrsel mer och mer och sen känns det som att jag har runda fotsulor. Ja som om att jag går omkring med sådana där MBT skor på hela dagarna. Är det något man kan koppla till ev sköldkörtel rubbning eller har jag lyckats dra på mig något annat skumt också?
    Usch ja dumma sjukvård! En jäkla byråkrati! Jag har också fått tampas med dom på sistone... :( Tycker synd om dej!
    Väntan på en liten skrev 2010-04-01 20:48:24 följande:
    Jag har hypothyreos, äter Levaxin sedan feb 25 ug och mådde genast så mycket bättre. Men nu har jag mått skit i några dagar. Kan det bero på att dosen måste höjas? Blivit tröttare igen (kan ju bero på att vi gått över till sommartid), hård i magen, deppig/nedstämd, noll aptit.Tog nya prover i måndags.Senaste värdena varTSH 4,4T4 7T3 Normalt
    Du behöver mer Levaxin!
    TSH är för högt, mkt för högt om du är under behandling, det kommer sjunka om dosen Levaxin höjs och då kommer också T4 höjas iom att Levaxin är T4.
  • Väntan på en liten
    Probably the best in the skrev 2010-04-01 21:53:41 följande:
    Du behöver mer Levaxin!TSH är för högt, mkt för högt om du är under behandling, det kommer sjunka om dosen Levaxin höjs och då kommer också T4 höjas iom att Levaxin är T4.
    Hur mycket behöver det höjas? Även mina fötter har börjat svullan upp på kvällarna. Visst har det med hypo att göra?
    Längtar...
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 16