• aaiva88

Tips för att få nyfödd att sova i spjälsängen?!

Vår son blir 1 vecka imorgon och är lugn och sover bra i spjälsängen, men bara på dagarna! På nätterna sover han inte alls om han inte får sova praktiskt taget på oss, mage mot mage. Men det känns osäkert?
    Är det någon som har tips på hur vi kan få honom att sova i spjälsängen även på natten?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 12:23
    Eller hur vi gör vår nuvarande sovsituation lite säkrare? :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 16:53
    Hur får vi honom att sova mellan oss och inte PÅ oss? :)

• Svar på tråden Tips för att få nyfödd att sova i spjälsängen?!
  • prinsesstårtan
    aaiva88 skrev 2010-01-20 12:18:44 följande:
    Jag har inte svårt att sova med honom på magen, men det känns ändå osäkert med tanke på PSD och tänk om han rullar ut ur sängen? Hur gjorde du? Tack så mycket :)
    hon sov brevid mig i sängen, inte på mig, det hade jag inte orkat.... PSD kan ju lika gärna inträffa i egen säng.... 
    vi sov ju kanon dåligt.. just för att man visste att hon låg där och inte ville rulla på henne men det var inge problem för hennes del.....  det var av rent egoistiska själ som vi la henne i egen säng sen.... men de första veckorna var så upp och ner hur som helst så det känndes inte som det spelade nån roll att vi sov dåligt...
  • aaiva88
    elisch skrev 2010-01-20 13:18:42 följande:
    Det finns något som heter "snugglenest" som man kan köpa på Babyland. Det är som en liten säng med kanter som gör det lite säkrare att ha bebisen emellan sig på natten. Jag har dock haft min son bredvid mig i sängen sen han föddes och jag har aldrig varit nära att rulla på honom eller något sådant. Så länge föräldrarna inte är påverkade av alkohol och droger så är det säkert att samsova. Man kan tänka på att bebisen ska sova högre upp än föräldrarna, så att den inte kan hamna under täcket. Små bebisar är inte skapta för att ligga själva, de flesta vill ha mycket närhet i början, och har man inte problem med det så tycker jag att man ska låta de vara nära så mycket det går
     Jag har honom jättegärna mellan mej och min sambo, men vår son vill sova PÅ oss, bredvid funkar inte för honom. Hur får jag honom att sova mellan oss? :)
  • Danitra
    aaiva88 skrev 2010-01-20 16:53:14 följande:
     Jag har honom jättegärna mellan mej och min sambo, men vår son vill sova PÅ oss, bredvid funkar inte för honom. Hur får jag honom att sova mellan oss? :)
    Låt honom somna på och vänd dig sakta till sidan med honom kvar mot dig.
  • aaiva88
    Danitra skrev 2010-01-20 16:54:57 följande:
    Låt honom somna på och vänd dig sakta till sidan med honom kvar mot dig.
    Tack! Det låter ju jättebra faktiskt (och enkelt), ska testas så fort det blir sovdags :)
  • Heureka

Har också en som helst av allt vill sova på bröstet, men jag gillar inte att ligga på rygg. Så när hon somnat så låter jag henne halka ner på sidan så ligger vi ändå bröst mot bröst, det funkar. Hon är nu 11 dagar och kan sova kortare stunder i sin egna säng, vilket är skönt.

Däremot har jag en fråga om dygnsrytmen, där jag hoppas att ni svarar att det kommer bli bättre. Som det är nu sover hon en längre period på förmiddagen ca 4-5 timmar, och ev 2-3 timmar på em. Men från ca 19:00 till 08:00 dvs hela kvällen, natten och morgonen, vaknar hon med typ 1-2 timmars mellanrum. Kommer detta att bli bättre av sig självt, eller måste vi styra om henne???

Älskade Kotten du är välkommen ut nu (L) BF 11/1
  • Trynträ

Hur ljust har du i rummet då? Tänkte eftersom han har lättare att somna på dagarna.

• aaiva88
    Trynträ skrev 2010-01-21 21:28:37 följande:
    Hur ljust har du i rummet då? Tänkte eftersom han har lättare att somna på dagarna.
    Vanligt dagsljus, inga lampor utan bara det som kommer in genom fönstret. Han sover bättre på dagarna överhuvudtaget, vart han än ligger. Jag har tänkt lite på det där med ljudnivå och sådant, det blir ju oundvikligt tystare på nätterna.

Tror ni att det kanske skulle funka med radio i sovrummet på nätterna?
  • Trynträ
    aaiva88 skrev 2010-01-21 22:57:53 följande:
    Vanligt dagsljus, inga lampor utan bara det som kommer in genom fönstret. Han sover bättre på dagarna överhuvudtaget, vart han än ligger. Jag har tänkt lite på det där med ljudnivå och sådant, det blir ju oundvikligt tystare på nätterna. Tror ni att det kanske skulle funka med radio i sovrummet på nätterna?
    Men om det är dagsljus på dagen så är det ju inget dagsljus på natten. Har du provat att ha lite lampor tända så det är ljusare i rummet? Radio kan vara en idé också för det kan vara lugnande med lite ljud. Sen kanske han helt enkelt inte är så trött på kvällarna om han sover mycket på dagarna. Bäbisar kan ju konsten att vända på dygnet.
  • Niklastjej

Vi har lyckats få vår Wilma att sova i egen säng. Vi tog bort ena långsidan på spjälsängen och satte ihop hennes säng med vår med spännband. Vi borrade nya hål så att hon kom i samma höjd som oss också. Detta har funkat jättebra! Sover i egen säng men ändå jättenära oss.

• Meramat

Jag har tvillingar på 8 veckor och vår ene kille har inga problem alls att sova i spjälsängen. Han äter ca 3 ggr per natt och det funkar även bra att lägga ned honom efter att han ätit.

Vår andra kille däremot vill absolut inte ligga där. Om han sover djupt kan vi lägga ned honom men så snart han vaknar så blir det gallskrik. Vi har testat med varm vetekudde, att bädda in honom skönt osv och det underlättar men räcker inte för att få honom att somna om där om han vaknat. Han blir inte lugn förrän han ligger hos oss (på mitt bröst).

Det här börjar bli ett dilemma så jag vill gäääärna ha tips från er som haft problem men lyckats lösa det....

• sahara sahara

Vi hade dottern mellan oss i sängen i början. De nätter hon vägrade sova annat än på bröstet tog vi halva natten var och halvlåg i soffan med henne för att hon skulle sova, men inte vi. Vi vågade helt enkelt inte.

Nu är hon snart tre månader och sover sedan någon/några veckor i sin spjälsäng. Dels gjorde vi den mindre. Man ska inte fylla sängen med grejor, men det var så kalt i den. Vi lade en sån där stor korvkudde längs med ena långsidan, så blev sängen bara typ hälften så bred, och så lade vi ett stopp vid fötterna så hon inte skulle glida ner under täcket. Det hjälpte jättemycket. En värmedyna hjälpte ännu mer. Hon får inte sova på den, men vi värmer upp sängen med den innan hon ska lägga sig, och lägger i den varje gång vi är uppe och matar henne på natten, för att det alltid ska vara varmt och gosigt.

Vi har vaggatassar på också, men jag vet inte precis om det gör någon skillnad.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Alexi

Har ni gjort riktigt trångt i spjälsängen? vi hade rullat två barntäcken till korvar och lagt längs med långsidan så dottern låg som i en kanal i mitten bara. Hon kunde gosa in näsan i korvarna åt båda håll, så pass trångt var det alltså. Hon sov i spjälsängen från första natten hemma.
    Att hon däremot nu vid 14 månader sover rätt mycket i vår säng, det är en annan sak.

• Ise 27

Eftersom JAG sov dåligt den första tiden var jag i desperat behov att lösa situationen. Jag struntade i vad alla andra sa om att det är en så kort period av livet och den kan jag offra blabla... Jag mådde inte bra av att inte få sova och jag tyckte det var jobbigt att behöva ha henne nära mig hela tiden. Så, jag tog babyskyddet, bäddade med en mjuk och go filt, lade henne i den och gungade den lite så att hon somnade. Sen ställde jag den i spjälsängen bredvid vår säng och där sov hon helt plötsligt i flera timmar om natten. Helt fantastiskt och jag blev glad igen. Lätt som en plätt! Prova!

• Viggo och pyrets mamma
    Ise 27 skrev 2010-01-25 11:09:06 följande:
    Eftersom JAG sov dåligt den första tiden var jag i desperat behov att lösa situationen. Jag struntade i vad alla andra sa om att det är en så kort period av livet och den kan jag offra blabla... Jag mådde inte bra av att inte få sova och jag tyckte det var jobbigt att behöva ha henne nära mig hela tiden. Så, jag tog babyskyddet, bäddade med en mjuk och go filt, lade henne i den och gungade den lite så att hon somnade. Sen ställde jag den i spjälsängen bredvid vår säng och där sov hon helt plötsligt i flera timmar om natten. Helt fantastiskt och jag blev glad igen. Lätt som en plätt! Prova!
    Superbra att det funkade för er men det man bör vara medveten om innan man gör en sån grej är att det inte är bra för riktigt små bebisars ryggar att "sitta" i babyskyddet flera timmar i sträck. Är de över 3 mnd så är det annan sak för då blir påfrestningen för ryggen inte lika stor.
    TS: Har du provat att bära riktigt mycket på dagtid? JAg hade sonen i bärsjal mer eller mindre konstant i början, det verkade täcka hans närhetsbehov och han nöjde sig då med att sova emellan oss i stället för på oss. Nåt ljud i hans säng som påminner om dina hjärtljud kan också va värt att testa.
    Kämpa på, det blir bättre, även om de kankse inte flyttar ur ens säng så fort som man önskar
    Hälsningar 
    En som haft nattgäst i snart 2 år
    Ett år går så fort... Viggo 080425
  • Ise 27
    Viggo och pyrets mamma skrev 2010-01-25 11:21:57 följande:
    Superbra att det funkade för er men det man bör vara medveten om innan man gör en sån grej är att det inte är bra för riktigt små bebisars ryggar att "sitta" i babyskyddet flera timmar i sträck. Är de över 3 mnd så är det annan sak för då blir påfrestningen för ryggen inte lika stor. TS: Har du provat att bära riktigt mycket på dagtid? JAg hade sonen i bärsjal mer eller mindre konstant i början, det verkade täcka hans närhetsbehov och han nöjde sig då med att sova emellan oss i stället för på oss. Nåt ljud i hans säng som påminner om dina hjärtljud kan också va värt att testa. Kämpa på, det blir bättre, även om de kankse inte flyttar ur ens säng så fort som man önskar Hälsningar  En som haft nattgäst i snart 2 år
    Nej, det är jag medveten om men eftersom jag gosade till babyskyddet och vinklade det i sängen som att hon låg ner så var det inga problem. Hon gick vid 10 månaders ålder och har alltid varit väldigt stark så det där är nog egentligen ingen sanning. Bara ännu ett sätt att avskräcka nyblivna mammor från att bli mindre låsta vid sina barn.
  • Viggo och pyrets mamma
    Ise 27 skrev 2010-01-25 11:24:53 följande:
    Nej, det är jag medveten om men eftersom jag gosade till babyskyddet och vinklade det i sängen som att hon låg ner så var det inga problem. Hon gick vid 10 månaders ålder och har alltid varit väldigt stark så det där är nog egentligen ingen sanning. Bara ännu ett sätt att avskräcka nyblivna mammor från att bli mindre låsta vid sina barn.
    Jag skrev aldrig att det inte var bra för just ditt barn, jag skrev det bara som en allmän information till förstagångsföräldrar som kanske inte har koll på just den aspekten (vilket jag själv inte hade när jag blev mamma för första gången för snart 2 år sen).
    Sen undrar jag i mitt stilla sinne vad babyskyddstillverkarna el liknande skulle tjäna på att försöka få oss mammor (och pappor för den delen) att bli mer låsta vid våra barn. Den naturliga instinkten är ju att man vill vara nära sitt barn även om jag har full förståelse för att man behöver sin nattsömn (och egentid, så även jag), jag har själv väldigt svårt att sova med sonen i sängen så den biten får hans pappa ta hand om.
    Jag har dessutom inte sagt att det är en sanning, enbart en rekommendation, att barnen före 3 mnds ålder inte ska sitta för långa stunder i babyskydd. Ber om ursäkt om du uppfattde mitt inlägg som att jag anser mig själv allvetande vilket absolut inte var min mening,jag ville bara komma med ett tips och lite info vilket tydligen inte var välkommet så med det så lämnar jag den här diskussionen.
    Ett år går så fort... Viggo 080425
  • brummagumman

Min son satt som fastklistrad på mitt bröst från det att han föddes ch vägrade att amma om vi inte båda var nakna (på överkroppen). Men plötsligt när han var 10-14 dagar så släppte det och han både åt och sov själv och med kläderna på. Så håll hoppet uppe

• lisen88

ta en tröja eller ett linne som du har haft på dig och lägg vid erat barn när den ska sova, så den känner lukten av dig. madrassen kankse är för hård? lägg lite filtar eller något annat så de blir mjukare.
    våran dotter fick sova på en kudde i 3 månader, för de gick inte annars för de va även madrassen  som va hård och för att hon kände sig ensam.

Svar på tråden Tips för att få nyfödd att sova i spjälsängen?!