• Tjollabolla

    Hemma från Förskolan för munsår??

    Pratade nyss med sonen dagis om ett helt annat ärende, när dom nämnde att sonen har fått ett munsår i mungipan. Dom ville att jag skulle hålla koll på det och tyckte väl inte att han borde vara där med det.

    Alltså jag är själv förskollärare och är den första att ha sonen hemma när han är sjuk, men är detta verkligen en anledning till att vara hemma? Han är ju inte sjuk. Läser man om det står det att det smittar vid kyssar och sex och det hoppas jag verkligen inte min 3åring håller på med .

    Nu är han ändå ledig resten av veckan, men om det finns kvar nästa vecka, ska jag inte få lämna honom då?? Jag är sjukskriven med svår foglossning och kan inte röra mig. Jag kan inte ha honom hemma om han inte är sjuk, jag kan inte roa honom! Sambon jobbar iväg hela veckorna och hade isåfall fått vabba. Fast frågan är ju om försäkringskassan ens godkänner förkylningsblåsa som anledning?

    Jag brukar själv få munsår när det är kallt ute och jag har då aldrig varit hemma från jobbet för det, jag jobbar ju ändå med små barn...

    Vad tycker ni? Jag blev så förvånad för jag har inte ens tänkt tanken att ha honom hemma för det.


    ♥ Milo 22/2 2007 ♥ Lillasyster Feb 2010 ♥ milosblogg.blogspot.com
  • Svar på tråden Hemma från Förskolan för munsår??
  • pessl
    Trikarn skrev 2010-01-20 12:10:30 följande:
    Mm jag hade blivit totalt rabiat.. har sett hur det ser ut när herpes spridigt sig vidare i ansiktet.. totalt snusk!! Fast nu är det tyvärr så att i kommunala dagis så skickar föärldrar barn dit i tid o otid , även när de borde vara hemma på privata sköts det oftast bättre eftersom man annars riskerar att bli av med sin plats
    Snusk på dig själv! Är du säker på att det inte var svinkoppor som spridit sig i ansiktet? Munherpes brukar inte direkt ha så stor utbredning.
    Hade jag blivit ombedd att vara hemma med dottern för att hon har munherpes hade jag trott att jag var med i blåsningen
  • SaramedM
    Trikarn skrev 2010-01-20 11:54:22 följande:
    ja faktiskt, Barn är och pillar på varandra, pussar på både varandra o leksaker.Ditt barn kommer nog pilla på munsåret utan att tvätta händerna efteråt..Jag skulle inte uppskatta om ditt barn smittade mina barn med munsår eller herpes.
    ja jag håller med

    Är det tex streptokocker i såret smittar det ju lätt ner andra
  • Flygfotogen

    Jag tror att det är klokt att vara hemma även om det inte är übersmittsamt. Jag träffar sällan på barn med munsår på jobbet (förskollärare) så jag har ingen direkt erfarenhet av hur man förhåller sig så... men jag vet att min kompis fick herpes i ögat när hennes pojkvän hade haft ett utslag och kysst henne över ögat. Det gjorde satans ont och såg hemskt ut. Barn är ju gärna närgångna med varandra och det petas här och där.

  • Trikarn
    Tjollabolla skrev 2010-01-20 12:13:02 följande:
    Snusk? Det är ju inte så att man kan hjälpa det. Trevligt att du ser så på dom som drabbas av detta... Dom allra flesta har väl ändå vanliga förkylningsblåsor, som kommer när man är förkyld eller som jag brukar få när det är kallt ute. Jag tror inte min chef hade godtagit det som anlening att vara hemma från jobbet.
    Nej man kan inte hjälpa det, men det ser fortfarande inte fräsht ut, och det smittar!
    pessl skrev 2010-01-24 22:03:32 följande:
    Snusk på dig själv! Är du säker på att det inte var svinkoppor som spridit sig i ansiktet? Munherpes brukar inte direkt ha så stor utbredning. Hade jag blivit ombedd att vara hemma med dottern för att hon har munherpes hade jag trott att jag var med i blåsningen
    ja, jag är säker på att det var herpes, det är en vuxen kvinna, en nära vän till  mig, hon vet själv att det såg äckligt ut, och det var inte speciellt roligt för henne under den perioden.

    Så när din dotter/son  kommer hem från dagis och har fått herpes , ex i ögat,eller munnen, ellr ja någon annanstans, undra om du känner lika då??
    Korall 05, Costas 07 ( ds) mina älskade trollungar!!
  • Flygfotogen

    Hur otrevligt det än är att ha herpes så ser det fruktansvärt äckligt ut i mina ögon. Oavsett ålder på sårbäraren. Det innebär dock inte att jag tycker illa om personen. Jag lider snarare med honom eller henne.

  • K med lilla E

    Min dotter har fått en munsår i ena mungipan och har haft det i flera månader nu (så länge som det varit  kallt ute), hon har väl fått det för att hon slickat sig om munnen när det varit kallt ute, och hon kommer heller inte ihåg att smörja in sin mun när hon är på förskolan.

    Har aldrig ens tänkt tanken att hon skulle hållas hemma för det! Ingen som nämnt det på förskolan heller. Munsår får väl väldigt många när det är kallt ute och man inte smörjer in sig ordentligt om läpparna?

  • Tjollabolla
    K med lilla E skrev 2010-01-25 10:16:47 följande:
    Min dotter har fått en munsår i ena mungipan och har haft det i flera månader nu (så länge som det varit  kallt ute), hon har väl fått det för att hon slickat sig om munnen när det varit kallt ute, och hon kommer heller inte ihåg att smörja in sin mun när hon är på förskolan.Har aldrig ens tänkt tanken att hon skulle hållas hemma för det! Ingen som nämnt det på förskolan heller. Munsår får väl väldigt många när det är kallt ute och man inte smörjer in sig ordentligt om läpparna?
    Ja visst är det så. Min son har oxå haft sitt ett tag, nu är det torkat, men det spricker när läpparna blir torra.

    Nåja, det var iaf så att det den fröken jag pratade tänkte på var att det kunde varit mun-fot sjukan, eller vad det heter? Det var ett barn som hade haft det där förra veckan och det var det hon tänkte att det kunde vara om det blev värre.

    Att vara hemma för ett munsår skulle inte funka. Då hade vi fått vara hemma i flera månader varje vinter här, det måste ju alla förstå att det inte går. Det smittar inte så lätt, som genom handkontakt, det krävs upprepande pussar och salivutbyte för att det ska smitta. Det smittar inte via leksaker.
    ♥ Milo 22/2 2007 ♥ Lillasyster Feb 2010 ♥ milosblogg.blogspot.com
  • K med lilla E
    Tjollabolla skrev 2010-01-25 10:23:13 följande:
    Ja visst är det så. Min son har oxå haft sitt ett tag, nu är det torkat, men det spricker när läpparna blir torra.Nåja, det var iaf så att det den fröken jag pratade tänkte på var att det kunde varit mun-fot sjukan, eller vad det heter? Det var ett barn som hade haft det där förra veckan och det var det hon tänkte att det kunde vara om det blev värre. Att vara hemma för ett munsår skulle inte funka. Då hade vi fått vara hemma i flera månader varje vinter här, det måste ju alla förstå att det inte går. Det smittar inte så lätt, som genom handkontakt, det krävs upprepande pussar och salivutbyte för att det ska smitta. Det smittar inte via leksaker.
    Fast visst hade det varit skönt! Jag hade gärna varit hemma hela vintern och sluppit gå ut :)
  • Tjollabolla
    K med lilla E skrev 2010-01-25 10:26:18 följande:
    Fast visst hade det varit skönt! Jag hade gärna varit hemma hela vintern och sluppit gå ut :)
    Haha, ja jag med
    ♥ Milo 22/2 2007 ♥ Lillasyster Feb 2010 ♥ milosblogg.blogspot.com
  • Sarita

    Min son har munsår som enl BVC troligen beror på streptokocker (fast de har inte tagit prov). Enl BVC får han inte börja på dagis så länge han har det. Dock vet jag inte om det är BVCs eller dagis åsikt. Vi har fått en bakteriedödande salva, microcid, att smörja med.

Svar på tråden Hemma från Förskolan för munsår??